• Lällas

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 8!

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 8!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Solrosen67
    Kexet79

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-25 22:31:43:
    Crohns: Maggis

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-01 19:17:52:
    Disa9: UC med följdsjukdomen skleroserande colangit

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-01 19:18:32:
    UC med följdsjukdomen skleroserande colangit: Disa79 (ska det ju va )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-14 23:45:57:
    Bcsvensk: Väntar på diagnos

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-18 13:13:46:
    Sassa84: UC med bäckenbenbensresevoir

• Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 8!
  • Fru U

Tjohopp fallera här e lilla underbara jag

Live and let live
  • tröttmor

lällas
    ok, jag kopierar in det här

hej alla kunniga
    Tänkte fråga vad ni tror. Jag behandlar tarmen nu men PredClysma för läk sa vid rektoscopi att tarmen var lite inflammerad. Fast jag hade inte dom vanliga symtomen, utan bara väldigt ont och krampsmärtor. Som jag inte haft förut.
    Det blev i alla fall bättre i tarmen (varför vet jag inte egentligen, men det hade börjat bli bättre redan innan jag började med clysma)

Nu har jag börjat få så där ont igen. Inte riktiga krampsmärtor, men nästan. Men ONT.
    Tycker inte att jag kan sätta det i samband med nån mat. Inga symtom 'nerifrån', men rapar, och är svullen över magen.

Vad tror ni? Jag har ju fått diagnos colit tidigare (dom benämner det lite olika), eller kan det vara IBS (som läk säger att jag förmodligen också har.

• tröttmor

fast idag har jag inte haft ont....hm

• Fru U

Kanske har du både och? Svårt för mig att tycka då jag bara brukar ha två lägen: jättesjuk eller ganska frisk (i tarmen)

Live and let live
  • MaddeK81

Halloj, fint det blev med ordning och reda i nya presentationen Lällas! Nu blir det mer överskådligt att se vem som är vem och vilken situation den är i för oss som inte känner alla så väl än!

• MaddeK81

tröttmor: Jag fattar inte riktigt. Är det så att du har diagnosen Ulcerös Colit och nu har du ont i magen, är svullen över magen och rapar? Men har inga symptom från baken eller?

• MaddeK81

dalkulla26 skrev 2007-06-24 22:56:31 följande:

Det ni skriver om sår. Jag blir så fundersam eftersom patologen bedömt proverna från tarmslemhinnan som UC men min doktor säger att det är crohns då de sår jag har tydligen är typiska för den sjukdomen... jag blir så förrvirad...
    Konstigt att du får olika besked...? Vad är det läkaren säger är typiskt med såren som visar på Crohns?
  • tröttmor
    MaddeK81 skrev 2007-06-26 00:09:37 följande:
    tröttmor: Jag fattar inte riktigt. Är det så att du har diagnosen Ulcerös Colit och nu har du ont i magen, är svullen över magen och rapar? Men har inga symptom från baken eller?
    ja så kan man säga. inga diareer eller så.
    men att jag haft så fruktansvärt ont och även krampsmärtor. det är det jag undrar över.
    min första läk sa att jag kanske har båda diagnoserna.
    men läk jag träffade sist, när jag fick så ont, trodde att det berodde på coliten. men jag trodde på IBS. har aldrig haft den smärtan förut
  • MaddeK81

malvas mam skrev 2007-06-25 13:59:25 följande:

Hej igen!Sist när Linnea var på återbesök på barnkliniken så fick vi någon "gammalmodig" informationsbroschyr om kronsika tarmsjukdomar (läkaren ursäktade så mycket, men han hade inget färskare att erbjuda...). Jag tänkte först inte lägga så mycket tid på den, men fastnde förstås...Där kunde man läsa att ett par-tre år med sjudomen så hade man lärt sig hur just ens egen sjukdom uppförde sig, dvs hur aggressiv den var, hur man svarade på medicinering, hur ofta återkommande skoven var mm - är det så? Kan man efter 2-3 år säga att man har lärt sig hur just den egna kroppen hanterar sin uc eller Crohn?Anna, Linneas mamma
    Det måste nog bero på om sjukdomen har stabiliserat sig då eller inte tänker jag. En del får ju sin diagnos, får bra medicinering, lär sig att leva med och hantera sin sjukdom och det är möjligt att den processen tar kanske 2-3 år. I andra fall kanske man får sin diagnos, lär sig leva med den och hantera den och sen förändras sjukdomen i karakatär eller med följdsjukdomar eller p.g.a. en massa olika saker. Då får man ju lära om och hantera på nytt...
  • MaddeK81
    Calylite skrev 2007-06-25 14:26:30 följande:
    .Hur sjutton ska man känna skillnad på tarmen och nerver? Inatt låg ja vaken flera timmar och hade tokont i sidan, men kunde inte sätta fingret på om de va tarmen eller ungen som tryckte på nerv, de satt ju rätt långt in med och försvann när ja tog alvedon.
    Ingen aning, tyvärr! HAr själv svårt att sätta fingret på vilken typ av smärta jag har ibland och vad den kommer ifrån, kan ju va många olika saker när man har sjuka tarmar, är opererad m.m.

Men förstår jag dig rätt att du är gravid? Grattis i så fall! Jag har också Crohns och längtar efter att skaffa barn! Finns det nåt som har med graviditet i samband med att ha den sjukdomen du vill berätta om, vad som helst, gärna hur mycket som helst? Vad tar du för mediciner och har du ändrat medicinering i samband med graviditeten?

Svara självklart bara om du känner för det!
Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 8!