• Googels

Vad ger ni istället för välling?

Det verkar inte vara så vanligt med välling i länder utanför Sverige, så vad ger ni era små istället? Gröt, ersättning, nåt annat eller inget alls?

• Svar på tråden Vad ger ni istället för välling?
  • Pistou

Här kör vi med amning och gröt (fast jag ser det som två helt olika saker).

Svensk välling går att hitta här om man vill (och är beredd att betala överpris) och i de franska mataffärerna säljs ett pulver som blandas med ersättning så att den blir tjockare och mer mättande, men vi har valt att fortsätta med amningen och det känns som ett nyttigare alternativ.

Om vi skulle flytta till Sverige och få syskon där, har jag svårt att se att vi skulle börja med välling bara för att det finns tillgängligt. Välling har inte visat sig vara en nödvändig eller oumbärlig produkt för oss.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • rasajj

Vi gav grot, gjorde den valdigt losflytande i borjan. Men ja, vara barn har val inte direkt saknat vallingen..

• lycklig skorpion

Börjar de flesta med havregrynsgröt framför andra sorters gröt? Har hört att det är mycket gluten i havre.

• rasajj
    lycklig skorpion skrev 2007-06-29 03:18:31 följande:
    Börjar de flesta med havregrynsgröt framför andra sorters gröt? Har hört att det är mycket gluten i havre.
    Jag borjade med ris, och gick sedan over till havre.
  • Gladabarnensmamma

Vi började med risgröt (finns tusen sorter i Kanada) sen majs & och har övergått till diverse blandningar nu (8 mån). Brukar ha fruktpuré i (katrinplommon, blåbär m.m.) och blandar gröten jättelös m. endast vatten. Ger som sagt mjölkpulver (en sorts ersättning/transition) men ingen färsk komjölk hittils.

• Mrs Jörling

Det där med välling är ju knepigt, det är ju så olika från barn till barn. Min pojk på 3 ÄLSKAR sin välling fortfarande, och här i Sverige kan vi ju ändra sort efter ålder...och dricka välling tills vi blir gamla och skruttiga Nu dricker han sin juniorvälling främst på morgonen och kvällen, och jag är glad så länge han gillar den Det är ju attans smidigt och han blir mätt och på gott humör! Pefekt då vi är på resande fot och det har blivit si och så med mat och mattider...frukt och välling, så har han varit hur nöjd som helst.I vanliga fall så ätar han bra av all slags mat, grönsaker och frukt och därför låter jag honom ha kvar vällingen

När vi är i Spanien så tar jag med så att det räcker, men nästa resa blir det svårt..då vi ska vara borta minst i ett år. Finns det likvärdig välling i Spanien?

Ändå värre blir det då vi troligtvis kommer att bo i Florida en längre tid, och funderar på att skaffa en liten till...där är det ju en helt annan vällingkultur. Någon med erfarenhet?

Kram

• Gustafsmamma2005

Amade först och sen när sonen var 1 ½ år fick han smaka välling enstaka gånger. Har dock mest gett gröt till honom.
    Tycker det är naturligare och mer mättande.

• Lin80

Sonen är ett år och gillar inte välling så vi ger gröt istället. Ibland har vi fruktpuré på, ibland inget. På barngrötar ska man inte behöva ha något på egentligen eftersom dom är så "puréeiga" i konsistensen.

Ang gluten i havregryn som någon tog upp så äter dom flesta glutenintoleranta havre numer. Mer om detta finns säkert att läsa på www.celiaki.se

• katinka1

Jag ammade de första sex månader och när jag sen började ge lite annat gav jag havregrynsgröt mixat i mixern så det var jättesmått och hade Pre-Milch (ersättningsmjölk för spädbarn) till/i det. vid ca 8-9 månader gav jag vanlig mjölk i gröten (och lite barnburksfrukt tror jag) men fortsatte med ersättningen på flaska. Runt året fick han ingen flaska längre och får numera vanlig komjölk (20 månader nu). Har ni vuxna allergier skulle jag nog vänta lite med havregrynen tills 8-9 månadersåldern och istället ge nåt glutenfritt (bör stå reklam på förpackningen).

• lycklig skorpion

puffar lite. det är ju intressant det här.

Svar på tråden Vad ger ni istället för välling?