• Anonym (ej mening)

Prata i mobil på sjukhuset!

Jag skulle gå in på sjukhuset och innan jag gick in så pratade jag i telefonen (mobil) hade precis fått reda på en tråkig nyhet så jag var lite arg och ledsen. tänkte inte på att jag gick in i sjukhuset medans jag pratade. jag handlade lite medeciner och apotekaren inne på sjkhuset tittade surt på mig, vad har jag nu gjort tänkte jag.
    sen när jag kom ut så kom jag på att det är förbjudet att prata i mobil på sjukhus!
    fy vad pinsamt!
    usch fick världens ångest, vad är det egentlihgen som gör att man inte får ha på sin mobil på sjukhus?
    kan man bli anmäld för det?

varför sa inte apotekaren något för! skämms skämms massor nu!

• Svar på tråden Prata i mobil på sjukhuset!
  • S Sofia

Mobilen kan slå ut maskiner på sjukhuset, som respirator mm.

Men på vissa sjukhus får man ha mobilen på, iallafall på vissa platser.

• Elli47

Men är det förbjudet överallt? När jag låg på BB så fick man då använda mobiltelefon där... Tror inte heller att jag sett några förbudsskyltar när jag varit på Öron/Näsa/Hals...

• Anonym

Det står skylt med förbud på de ställen som det inte är tillåtet att prata i mobil. På vissa avdelningar spelar det ingen roll att man talar i mobil, eftersom det där inte finns någon medicinsk utrustning som kan störas, tex psykavdelning, vissa sjukhus bb-avdelningar och mottagningar. Men på andra ställen kan det i värsta fall innebära livsfara för patienter, om någon pratar i mobil i närheten, säg intensivvårdsavdelning tex. På min stads akutmottagning vet jag att man INTE får prata i mobil, men trots ett flertal skyltar, har jag sett att folk sitter där och pratar ändå, de gånger jag är där. Tycker det är rysligt nonchalant att man inte visar hänsyn och åtminstone går ut om man nu måste använda mobilen just då.

• Anonym (ej mening)
    Elli47 skrev 2007-06-26 10:09:16 följande:
    Men är det förbjudet överallt? När jag låg på BB så fick man då använda mobiltelefon där... Tror inte heller att jag sett några förbudsskyltar när jag varit på Öron/Näsa/Hals
    Det här var precis vid ingången, de har ett apotek där och respetion, fik osv..
    Tänk om jag blir anmäld för detta!? eller ännu värre tänk om jag gjorde så arr respirator eller nått sånt slutat fungera!
  • Elli47

TS du kan nog vara lugn... det är säkert ingen skada skedd! Sååå känslig är inte apparaturen att den slutar fungera direkt för att du pratar i mobil, annars skulle mobiltelefoner beslagtas. Har heller aldrig hört talas om någon som blivit polisanmäld pga de pratat i mobiltelefon på ett sjukhus.

• Anonym (ej mening)
    Anonym skrev 2007-06-26 10:19:42 följande:
    Det står skylt med förbud på de ställen som det inte är tillåtet att prata i mobil. På vissa avdelningar spelar det ingen roll att man talar i mobil, eftersom det där inte finns någon medicinsk utrustning som kan störas, tex psykavdelning, vissa sjukhus bb-avdelningar och mottagningar. Men på andra ställen kan det i värsta fall innebära livsfara för patienter, om någon pratar i mobil i närheten, säg intensivvårdsavdelning tex. På min stads akutmottagning vet jag att man INTE får prata i mobil, men trots ett flertal skyltar, har jag sett att folk sitter där och pratar ändå, de gånger jag är där. Tycker det är rysligt nonchalant att man inte visar hänsyn och åtminstone går ut om man nu måste använda mobilen just då.
    som sagt så var det precis vid ingången på den våningen där det inte har något annat än apotek, fik/kiosk och reseption.
    ne fy vad jag mår dåligt nu
  • Anonym (ej mening)
    Elli47 skrev 2007-06-26 10:21:32 följande:
    TS du kan nog vara lugn... det är säkert ingen skada skedd! Sååå känslig är inte apparaturen att den slutar fungera direkt för att du pratar i mobil, annars skulle mobiltelefoner beslagtas. Har heller aldrig hört talas om någon som blivit polisanmäld pga de pratat i mobiltelefon på ett sjukhus.
    Tack för de lugnande orden
  • bustjejen

Nu förtiden är mobilsamtal tillåtet på väldigt många sjukhus, eftersom risken att apparater ska slås ut är extremt liten.
    Oftast är det tillåtet att prata utanför avdelningarna, framförallt av hänsyn till de som vistas där.

• Anonym

Jag skrev inlägg 3... Ts, jag menade inte att banna DIG, utan de som pratar i mobil tex på akutmottagningen där det faktiskt FINNS skyltar om att det är förbjudet! Ok? För ävrigt anser jag att apotekspersonalen kunde ha talat om för dig att man inte bör tala i mobil, om det var så!

• ÄngelBängel

Andas, tjejen

Du kan ta det lugnt. Vissa apparater kan slås ut men man måste vara i samma rum. Störningarna är inte så kraftiga att de går genom en vägg tex. I allmäna utrymmen som entreer och apotek är det ok att använda telefon OM det inte står skyltar om annat. *viskar* och sitter det skyltar handlar det oftare om att man inte vill ha folk som stör genom att prata i telefon än en medicinsk risk.

Svar på tråden Prata i mobil på sjukhuset!