• smulisen

Barn i Spanien ?

Finns det någon som har/har haft barn boendes i Spanien.
    Jag har så stor längtan att flytta dit med mitt barn men undrar lite om dagis/skola?
    Detta gäller Marbella området.
    Har hört att det är väldigt dyrt med dagis/skola där.
    Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Barn i Spanien ?
  • bebben Elias mamma

Vi bodde i Malaga med våra två barn. Min store gick på dagis, han fick gå upp till 5 timmar om dagen för 100 euro i månaden+startavgift+extra om man skulle skicka med mat de skulle ge, el. ha mat därifrån.

De flesta dagis kostade runt 200 euro för en plats, och extra för mat. Vissa tog 6 euro för en måltid. Några hade också som regel att ta ut "matricula" varje år runt 50 euro, uniform runt 25 euro, böcker samt betala för att en psykolog skulle se vilken grupp barnet skulle vara i 50 euro.

Det är dyrt och dåligt, stora grupper, lite personal, inte samma syn på barnen som i Sverige. Min pojke fick sluta snabbt på sitt.
    I Puerto Banus fanns en svensk privat skola, vet inte om den finns kvar, de hade pool och låg mitt i stan. Finns även svensk skola i Fuengirola.

Den spanska skolan kan man börja f.r.om. året man fyller 3 år, det är gratis och från 9-14. Ska man äta så kan man stanna till 15 och det kostar extra. Fritids finns inte med extra aktiviteter på skolan brukar finnas på eftermiddagarna.
    Privatskolor finns och där kan man betala och ha barnen till kl. 17 t.ex. om man behöver det.

• smulisen

Tack så jättemycket för svaret.

Ja, isåfall är det bara att glömma den drömmen. Usch vad trist, det är det enda som "hållet mig uppe". Avskyr att bo i Sverige och saknar Spanien varje dag. Dessutom bor min bästa kompis där och jag saknar henne.

Men men.... life goes on.

• Cinnalinna

Men ni pratar ju bara om privata dagis / skola.

Statliga dagis är som regel bra och är GRATIS inkl. mat. Det enda som krävs är att mamman har ett arbete (även om det bara är en timme om dagen).

Skola är GRATIS och man börjar vid 3 års ålder (lekskola). Därför väljer jag att inte sätta sonen på dagis, han ska ju ändå till skola så tidigt.

• Amor Fati

Mina barn går i offentlig skola och dagis. Har absolut INGET att klaga på. Tvärtom! Skolan i Spanien är gratis med undantag för böcker (obs det är mycket bättre att köpa böcker istället för att barnen får ärva slitna och inaktuella böcker som i Sverige!) Dagiset betalar jag ca 160 ? i månaden för inklusive mat. Blöjor måste man ta med själv. Båda mina barn får massor av omvårdnad och bra undervisning och jag har aldrig kännt mig orolig för dem.

• bebben Elias mamma

Men alla dagis drivs ju av privat personer som tjänar pengar på verksamheten, sen har de ett antal platser där som är kommunala, men de är ju inte gratis. Det beror på vad man tjänar i månaden. Min kompis som tjänar runt 700 euro får betala 180 euro för sin statliga plats exkl. matricula och andra avgifter.

Och då måste man ha anmält sig runt februari om barnet ska ha plats i september, lämna in jobb kontrakt etc då. Det är alltså svårt om man inte har ett fast jobb utan bara får kontrakt för ett antal månader åt gången. Har man en normal lön så verkar det kosta samma som om man får plats som privat. I allafall i Malaga och kan tänka mig att Marbella snarare skulle vara dyrare.

På ett dagis där jag hälsade på så slog en fröken till en 2 årig flicka, aga är ju helt ok där (på dagiset i mitt område iallafall). Och tyckte heller inte om att de tvingar barnen att äta vilket jag också såg. Att man inte får vara med inne på dagiset, inte ens inskola utan bara lämna barnet vid ytterdörren.

Jag har inget positivt att säga om man jämför med en svensk förskola. Min pojke skrek som en galning varje gång jag lämnade honom där (majoritetet grät vid lämning)och här i Sverige har inskolningen gått superbra och han har aldrig gråtit en ända gång vid lämning.

• Cinnalinna

Bebben elias mamma: Det kanske är olika i olika kommuner. Men i min kommun finns det ett stort statligt dagis som är kanonbra, det är helt gratis. Sedan finns det många privata dagis som det är lite si och så med, en del sämre en del bättre.

• lottizm

visste inte att dom började skolan redan vid 3 års ålder, men det låter ganska bra om det är gratis vad kallas det då, är det fortfarande Escuela Infantil (eller nåt sånt) det kallas? när börjar dom Primaria?

jag har noll koll på det där, sonen ska vara hemma med mig ett år till hade vi tänkt, vi hann inte söka någon plats till hösten.

• bebben Elias mamma

Vad jag har förstått så kan man gå:

Guarderia: från 4 mån- året man fyller 3 år

Escuela infantil: 3-6 år, samma byggnad som primaria (i vårt område) man måste anmäla runt febr-mars nån gång för att få plats på skolan man vill till september.

Primaria: 6- och obligatorisk.

Det de sa till mig var att barnen måste vara helt blöjfria, kunna gå ut i korredoren och gå på toa själva när de börjar escuela infantil. Det är runt 20 barn och en lärare som inte kan lämna klassen för att hjälpa barnen på toaletten.
    På skolorna jag sett är det också att man lämnar vid ingången på gården, man får inte gå in i själva skolan.

• smulisen

Min son är 6 år och vi skulle helst flytta dit redan till hösten. Men då kommer han alltså missa en hel skoltermin?

Min väninna hade ett förslag att jag skulle göra som många engelska familjer gör när de flyttar till Spanien.
    Nämligen sätta sonen i en spanska kurs först så han lär sig grunderna och sedan låta honom gå i public school som är gratis.
    Barn har så lätt för att lära sig språk m.m.
    Hennes småsyskon var 10 och 12 år när de flyttade dit... de barnen pratade helt flytande inom 1 år.

Vad tycker ni om det förslaget..... ni som vet bättre än jag.

Enligt min väninna är varken jobb eller lägenhet något problem för mig att skaffa.

• bebben Elias mamma

När man är 6 års så är ju skolan obligatorisk, så då ska han ju gå.
    Vad jag menade med att ansöka i februari var för att man ska få den skolan man vill. T.ex. den närmsta eller en man hört bra om. Terminen där börjar i september, då får man ju plats där det finns ledigt.

En annan sak att tänka på är att man jobbar oftast 6 dagar i veckan, lördagar också, om man jobbar inom affär, hotell etc. Och då måste man ha barnvakt för skolorna och dagis är stängda.
    Och så är det svårt att kombinera jobbtider med skoltiderna,
    jag hade aldrig kunnat jobba utan barnets farmor som alltid kunde lämna/hämta och ta hand om barnen.

Svar på tråden Barn i Spanien ?