• lindelou

Barn i Spanien ?

hejsan! jag och min sambo har länge nu funderat på att flytta till spanien. vi är trötta på sverige och vill fortsätta vårt liv utomlands. vi har en dotter på snart 3 år.

alla frågor kring skola har vi nu fått besvarade genom denna tråden. men jag tänkte på de..
    om man flyttar ner till spanien och sen blir av med sitt jobb o sin a-kassa. har dom då nåt liknande som socialen där nere?
    eller står man helt utan o får flytta hem då?
    sen har jag en fråga om språket. om man själv inte kan spanska, hur är det då med jobb? finns det jobb för någon som endast pratar engelska o svenska?
    o min sista fråga, hur får man tag i lägenhet i spanien? vi har letat för fullt men vi hittar bara semesterlägenheter som hyrs ut veckovis. jo och är det någon av er som har haft med sej nåt djur ner? hund? vi har en liten hund som vi absolut vill ta med.
    vi vet hur det funkar med vaccinationer o rabiesspruta osv. men just hur ni tycker att det är med att ta med sin hund till ett nytt land. vi är väldigt tacksamma för alla svar och vill gärna ha kontakt mer föräldrar i spanien.

Dennis

• lindelou

bebben Elias mamma

tack för alla svar! De var till stor hjälp. Jag ska ta o kolla in dom där tidningarna o se om jag kan hitta nåt:D
    det är inte aktuellt med socialen om man säger så, men det är alltid bra att veta vad man har för möjligheter om man inte får fortsätta på de jobb man fått. Hur är det att bo i Malaga? Är det en storstad eller en liten stad?

Mvh Dennis

• lindelou

tack för alla svar, bebben elias mamma.
    det är mycke att tänka på inför en flytt utaomlands när man har barn. vi är jätteglada för alla tips o fakta vi får! det är till oerhörd stor hjälp!! tack än en gång.

är det någon som vet en motsvarande sida till www.arbetsformedlingen.se, fast en spansk. gärna med engelsk text-valmöjlighet.

mvh Dennis o Linda

• lindelou

Amor Fati

tack för tipsen de ska jag kolla direkt! :D

• lindelou

Bebben Elias mamma

jo Inem har en hemsida...men jag förstår inte ett ord av det:)
    studielån är ju någon att tänka på. just att gå en spanskakurs.
    vet du om man kan komma i kontakt med den skola du gick på?
    jag har även funderat lite över om man ska läsa t ex komvux utbildning på distans o få svenskt studiebidrag. eller ja, inte jag utan min sambo. tack för tipset iaf! ska kolla upp det direkt!

Mvh Dennis

Svar på tråden Barn i Spanien ?