Inlägg från: mysrester |Visa alla inlägg
  • mysrester

Downs syndrom

Jag väljer det barnet utan downs syndrom.

Vore valet mellan ett fullt friskt (både i kropp och huvud) barn som t.ex saknade en hand, och ett barn med DS, så skulle jag också välja bort barnet med DS.

Hellre ett fysiskt handikapp man kan leva med, än ett fysiskt OCH psykiskt. Säger inte att folk med DS är efterblivna, men de flesta av dem, som jag träffat, är "speciella".

• mysrester

Maddiz, du vet mycket väl vad jag menade

• mysrester

Och nej, alla barn är inte speciella. Många är väldigt alldagliga. Sen kan ordet "speciell" ha både positiv och negativ innebörd.

• mysrester

Jo det gjorde du, men du får spela dum om du vill, det är lugnt, jag vet att du inte är det

Klarspråk: Jag vill inte ha ett efterblivet/utvecklingsstört barn.

• mysrester
    mysrester skrev 2007-06-26 18:17:06 följande:
    Klarspråk: Jag vill inte ha ett efterblivet/utvecklingsstört barn.
    Vad är det du inte fattar?
  • mysrester

Klart att barnen är värda lika mycket även om de är annorlunda. Jag skulle hellre vilja säga att alla MÄNNISKOR är lika mycket värda. Jag värderar inte en frisk person högre än en handikappad. Men jag själv vill inte ha ett barn som är efterblivet.

• mysrester

Ingen i den här tråden har väl varit elak mot någon med DS?

• mysrester

Jag skulle tro att det beror på att DS är ett syndrom som är lätt att "känna igen". Andra utvecklingsstörningar kan bvara svåra för gemene man att lägga namn på.

• mysrester

Med tanke på hemska saker som sagts till mammor med DS barn här på FL så förstår jag varför man har taggarna utåt när det kommer en tråd som handlar om DS. Men alla vill er inte illa. Det är bara en ytterst liten grupp människor som påriktigt tycker så illa om barn med DS eller deras föräldrar.

Svar på tråden Downs syndrom