Inlägg från: Mamma till tre kottar |Visa alla inlägg
  • Mamma till tre kottar

Downs syndrom

Jag har inte läst tråden. Men jag har ju provat båda varianter och gillar båda. Skulle bli jätteglad om kommande bebis också hade Downs syndrom - men man vinner knappast högsta vinsten på lotto 2 gånger

• Mamma till tre kottar
    Cullinan skrev 2007-06-26 19:49:53 följande:
    Jag förstår Ts fråga, eftersom det konstigt nog är en del på FL som faktiskt uttryckligen ÖNSKAR sig barn med detta syndrom. Kan inte förstå hur man kan önska sitt barn detta... det är barockt.

Det handlar inte om att önska sitt barn något ont/fel. Jag ser olikheter som en del av vår personlighet. Min son med funktionshinder skulle inte vara han om han inte hade funktionshindret. Alltså kan jag inte önska att han inte skulle haft det - det vore ju att önska att det inte var han.

När det handlar om vårt senaste tillskott (ej född än) så skulle jag bildligt kunna beskriva det så här:
    Vi väntar barn - storken väljer ut ett barn åt oss. Det finns många barn i "barnbanken", ett av dem kommer att bli vårt. Alla barn är olika, en del har Downs syndrom, andra dyslexi, några har synskador o.s.v. Storken får gärna välja ut ett barn med funktionshinder till oss. Vi kommer att älska detta barn och ge det alla förutsättningar i världen. Bättre att storken ger det till oss än till någon som kommer att göra abort.

Bara så att ingen missförstår - detta är en metafor för våra känslor - vi tror inte på storken på riktigt!

Lyckades jag förklara så det blev begripligt?
  • Mamma till tre kottar
    Jassie skrev 2007-06-26 19:59:22 följande:
    Klart man väljer ett friskt barn. Det är nog ingen som väljer ett barn som är sjukt. Alla människor vill se sina barn friska!
    Absolut! Som tur är är de flesta med Downs syndrom friska.
  • Mamma till tre kottar
    jewel84 skrev 2007-06-26 21:06:16 följande:
    Det friska. Inga tvivel om det.
    Men båda var ju friska?
  • Mamma till tre kottar
    maddiz skrev 2007-06-26 21:35:23 följande:
    Jo jag har en medfödd höftledsskada, varför avlivade dom inte mig från början?
    Antingen är du för gammal för att ha varit med om rutin-UL eller så syntses det inte på UL eller med hjälp av annan fosterdiagnostik?
    Som när Olle Palmlöv frågar Jonas Franksson i TV programmet CP Magasinet:
    O: Varför finns du?
    J: För att mitt funktionshinder inte går att upptäcka med fosterdiagnostik.
  • Mamma till tre kottar
    maddiz skrev 2007-06-26 21:42:45 följande:
    Jag har verkligen kostat pengar Och varit samhället till stor last Men jag mår helt ok, skam den som klagar.
    Och livskvalitéen kan ju inte vara särskilt bra? Och den hemska belastningen du är och har varit för dina föräldrar, för att inte tala om eventuella syskon som blivit helt åsidosatta?
  • Mamma till tre kottar
    Cullinan skrev 2007-06-26 23:08:37 följande:
    Farth Vader skrev 2007-06-26 23:04:27 följande:
    Du skulle alltså frivilligt vilja att ditt barn skulle drabbas av mental efterblivenhet SAMT riskera att barnet fick olika typer av tilläggshandikapp såsom t ex alzheimers när den var 30?Najs.
    Jag är inte Mamma Mona, men jag håller med henne. Man måste inte se det som att barnet drabbas av något utan som att man stod intför valet av två barn, det ena med och det andra utan.
  • Mamma till tre kottar
    Minna07 skrev 2007-06-27 00:10:51 följande:
    Utan förstås!! Alla vill väll ha ett friskt barn med alla förutsättningar för ett bra lyckligt liv där egna barn mm ingår.
    Som tur är är de flesta barn med Downs syndrom friska och har i vårt land ett bra och lyckligt liv.
  • Mamma till tre kottar
    Farth Vader skrev 2007-06-27 10:17:19 följande:
    cullinan: Såg att du kommenterade mitt svar längre bak i tråden. Jag skrev att jag kanske skulle välja ett barn med DS .Givetvis vill jag inte ta en bebis utan DS och vifta med ett trollspö så barnet helt plötsligt skulle få syndromet, det vore ju inte precis rättvist eller hur?Vad jag menade är att jag oerhört gärna skulle ta emot ett barn med DS och skulle känna mej utvald om det blev så. Jag känner att vi har alla förutsättningar för att ge ett handikappat barn ett bra och rikt liv.På din kommentar lät det som att jag var elak mot barnet som "valde" att det skulle födas med DS istället för utan. Min tanke är att barnet skulle ha DS från början - alltså inte en "frisk" baby med ett "påtrollat" syndrom.
    Bra skrivet!
  • Mamma till tre kottar
    Cullinan skrev 2007-06-27 11:53:58 följande:
    Nåväl, faktum kvarstår att det finns ett par personer på FL som faktiskt SKULLE "trolla på" DS på ett normalt barn om de kunnat.
    Det har jag aldrig stött på. Har du några exempel på det - alltså nåra inlägg där detta framkommer?
  • Mamma till tre kottar
    Cullinan skrev 2007-06-27 12:16:18 följande:
    Det finns mängder med exempel på det i trådar som handlar om DS, och det brukar vara samma personer som har denna åsikt.Ni får bläddra er runt.Själv ska jag gå och plugga franska. Au revoir!
    Tänk, mängder med exempel och jag och flera andra har aldrig sett något och du kan inte hänvisa till en enda...
  • Mamma till tre kottar
    J3NNY skrev 2007-06-27 14:29:35 följande:
    Väljer såklart det friska barnet.. Ganska enkelt val faktiskt..
    Visst är det enkelt - särskilt som båda är friska!
  • Mamma till tre kottar

Lady Sylvana skrev 2007-06-27 15:21:58 följande:

Jag har dock läst på internet att downs syndrom är en sjukdom. Det avviker ju från det normala, så det borde ju vara en sjukdom.
    Så allt som avviker från det normala är sjukdom?

Ange gärna källa till uppgifter; inte bara "på internet".
  • Mamma till tre kottar

Lady Sylvana skrev 2007-06-27 16:01:13 följande:

MammaVarför skulle annars barnlöshet vara en sjukdom?
    Jag har ingen kunskap i problematiken kring barnlöshet och kan därför inte yttra mig i den frågan.
  • Mamma till tre kottar
    Odella skrev 2007-06-27 18:20:29 följande:
    Vad jag ville säga med min post var att det visst finns skillnad mellan barn utan ds och de som har ds, även fastän ni med barn med ds får det att låta som det inte är så. Jag vill inte vara elak eller komma med förhastade slutsatser, men de är ju faktiskt annorlunda och det är väl inget mer med det.
    Visst är det så - de har ju en kromosom mer än de flseta och det är givetvis annorlunda, men fortfarande normalt och helt naturligt. Om vi tar den andra gruppen barn - alla de som är födda med bara 46 kromosomer så är de väldigt olika varandra. Faktiskt lika olika varandra som de med 47 kromoromer är olika varandra. Bland de med 46 kromosomer finns barn som har mycket svårt att varva ner och aldrig kan ta det lugnt, det finns de som har så lätt att lära att de direkt blir uttråkade, det finns de som har svårt för sig, det finns de som kommer att bli en stor belastning för sina föräldrar och de finns de som inte blir det.

Barn med downs syndrom är inte som alla andra, men å andra sidan det är inte alla andra heller.
Svar på tråden Downs syndrom