Cullinan skrev 2007-06-26 19:49:53 följande:
Jag förstår Ts fråga, eftersom det konstigt nog är en del på FL som faktiskt uttryckligen ÖNSKAR sig barn med detta syndrom. Kan inte förstå hur man kan önska sitt barn detta... det är barockt.
Det handlar inte om att önska sitt barn något ont/fel. Jag ser olikheter som en del av vår personlighet. Min son med funktionshinder skulle inte vara han om han inte hade funktionshindret. Alltså kan jag inte önska att han inte skulle haft det - det vore ju att önska att det inte var han.
När det handlar om vårt senaste tillskott (ej född än) så skulle jag bildligt kunna beskriva det så här:
Vi väntar barn - storken väljer ut ett barn åt oss. Det finns många barn i "barnbanken", ett av dem kommer att bli vårt. Alla barn är olika, en del har Downs syndrom, andra dyslexi, några har synskador o.s.v. Storken får gärna välja ut ett barn med funktionshinder till oss. Vi kommer att älska detta barn och ge det alla förutsättningar i världen. Bättre att storken ger det till oss än till någon som kommer att göra abort.
Bara så att ingen missförstår - detta är en metafor för våra känslor - vi tror inte på storken på riktigt!
Lyckades jag förklara så det blev begripligt?