Downs syndrom
Om jag fick välja så väljer jag barnet utan. Men om jag får ett med DS kommer jag älska det villkorslöst, det vet jag.. Jag vet att jag har förmåga att vara mamma åt ett barn med funktionshinder. Men jag skulle inte döma någon som tycker annorlunda eller väljer annorlunda. Man kan bara utgå ifrån sig själv.
Är gravid i v 30+, vi pratade om fvp och jag sa till mannen: Om fvp visar på DS vill jag inte abortera bort barnet så då kändes själva anledningen till fvp onödig för oss.
Mannen har inte haft lika öppen syn på detta som jag, ord som defekta gener och sånt har han sagt, men det innan han kom nära själva frågan. När det blev på riktigt för oss, vi väntar ett barn men vem är detta barnet? Då blir det ju på ett helt annat sätt. Man resonerar kring saker som allergier, handikapp eller andra saker. Att sådant förekommer och absolut kan bli en realitet för oss.
Det är lätt att resonera om saker och spekulera när man inte har någon aning. Man kan gissa att jag minsann aldrig skulle kunna göra si och så, men verkligheten är att när vi står inför olika faktum kan man reagera och agera helt mot vad man tidigare trott.
Många blir starkare djupare och får omvända hela sitt livsperspektiv, andra klarar det inte. Men ingen här, ingen annan har rätt att döma hur någon gör/känner eller tycker.
Man behöver absolut inte tycka lika. Den här typen av diskussioner finns hela tiden och det är så viktigt att vi resonerar och diskuterar, men dömandet kan vi väl försöka hålla oss ifrån?
En kvinna i min närhet sa under sin graviditet: Det viktigaste är inte om det är friskt, det viktigaste är att det är ett barn, mitt barn.
Många av oss, mig inkluderar har nog sagt att det viktigaste är att barnet är friskt. Som sagt, vi har alla olika perspektiv.