Inlägg från: fru vanheden |Visa alla inlägg
  • fru vanheden

Downs syndrom

Oj, kan man välja barn ?

Då vill jag ha en blond liten flicka med korkskruvar, hög intelligens, stark empati förmåga med en bitchig ton som ingen sätter sej på. Hon ska ha en hög vilja att få ett bra yrke med en hög lön så att hon kan försörja mej när jag blir äldre, hon ska sen gifta sej med en karriärsman och de ska skaffa två barn tillsammans, via adoption så att hon inte fördärvar sin vackra figur!
    Hon ska aldrig bli ledsen, aldrig må dåligt, alltid vara populär, aldrig bli dumpad och hon ska alltid få vara frisk!

Nä, det lät ju faktiskt ganska trist.....Jag väljer nog en liten kille med ds...Han ska heta Melvin och han kommer att bli mammas och pappas älskling
    Min önskan med honom är att han ska få vara frisk och lycklig

dsmammor rules
  • fru vanheden
    Farth Vader skrev 2007-06-28 10:16:08 följande:
    Här kommer en fråga som är helt OT. Varför har så många föräldrar till DS barn skyddade konton här på FL? Jag vill ju så gärna kika på sötisarna .Hoppas fan att det inte är för att ni fått onödiga kommentarer av besökare. Då har då världen gått utför!
    Dels har det varit kommentarer i gästböcker från medlemmar och sen cirkulerar det idioter från flashback forumet som har snott bilder på våra barn och lagt ut dem i sin tråd där som de kallar för den mongoloidiska bildtråden..Där kan de fritt garva och håna våra barn helt lagligt...!

Därför har de flesta av oss låst våra sidor..:Är det någon som vill komma in till mej tex så kan de hojta i en tråd eller skicka till min inbox så släpper jag i dem
    dsmammor rules
  • fru vanheden
    Lady Sylvana skrev 2007-06-28 11:03:55 följande:
    Jag anser inte att det är fel att göra abort om man kommer på att det barn man väntar har ds, jag skulle göra det. Det handlar inte om era barn, eller om era liv. Det handlar om mitt liv, och om att jag vill inte ha ett barn med ds. Om jag vet att det är något som inte stämmer med barnet, så tar jag bort det, då jag vill ge det de bästa förutsättningarna.
    Har någon här sagt att detta handlar om våra barn?
    Men däremot så har du startat en tråd som handlar om barn som är födda med samma syndrom som mitt!

Trådens egentliga fråga är ju om man verkligen vill ha ett barn med samma syndrom som mitt barn ....Om man nu hade fått välja....Alltså är väl frågan...Vill man verkligen ha ett sådant barn?

Jag vill också ge alla mina barn de bästa förutsättningarna i livet..Det är därför som jag ger dem livet och inte tar det ifrån dem!
    dsmammor rules
  • fru vanheden
    Lady Sylvana skrev 2007-06-28 11:11:09 följande:
    fru vanhedenMen att andra inte vill ha barn med ds, varför är det så upprörande? Ni säger ju hela tiden att barn med ds är individuella, att de inte är syndromet osv, men så fort någon säger att de inte vill ha barn med ds, då är alla barn med ds lika, eftersom då vill man inte ha ett barn som ditt barn, som har ds. Kan ni bestämma er? Jag har inget emot abort, så ditt argumenat om att du ger dem livet funkar inte på mig. Ett foster på 17 veckor t.ex. är inte levnadsdugligt.
    Vem har sagt att barn med ds är lika av oss som har barn med ds?
    Visa mej gärna ett sånt inlägg...!

Jag är emot sena aborter på barn som hade haft en chans till bra liv...
    Jag är emot selektiva aborter på barn som hade haft chans till ett bra liv..

Att göra en sen abort som i tex vecka 17 är ett mord tycker jag.
    Det borde inte vara lagligt.

Och detta tyckte jag också innan jag fick ett barn med ds..
    Har aldrig gjort fvp och kommer aldrig att göra.

Alla mina barn är välkomna till mej!
    Jag sorterar inte ut mina barn!
    dsmammor rules
  • fru vanheden
    Cullinan skrev 2007-06-28 11:34:23 följande:
    De med DS löper en väsentligen större risk att drabbas av dessa sjukdomar, vanliga människor drabbas ej i lika hög utsträckning.Det finns anledningar till varför det är så. Exempelvis:Att många med Ds får alzheimers redan i unga år beror på att det amyloidprotein som avlagras i hjärnan vid Alzheimers sjukdom styrs av gener på samma kromosom som är rubbad vid Downs syndrom.Anledningen till att många barn med DS föds med hjärtfel beror på att den extra kromosomen skapat denna missbildning, då den utgör en generellt ökad risk för just missbildningar.Osv.Dvs, vanliga människor har inte denna EXTRA riskfaktor, som DS innebär vid dessa olika sjukdomar. De med DS har en, som det heter, "ökad risk för sjuklighet". Den extra kromosomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.Varför är det så känsligt att tillstå? Tycker det är lite märkligt att DS-föräldrar inte är medvetna om detta sammanhang?
    Du skriver att "vanliga"människor inte har denna extra riskfaktor vid olika sjukdomar...
    Har dem inte?
    Har inte alla människor olika rikser för att få olika sjukdomar?
    En del mer än andra och en del mindre!

Ska vi ta reda på ALLA risker vårt blivande barn kan ha att få olika sjukdomar så kan vi bara föda fram de som har minst risk till något menar du?

Att jag ska döda mitt barn innan h*n fötts bara för att det finns en ökad risk till att han kan bli sjuk när han är i medelåldern???

En av min dotters bästa kompisar dog i år i en olycka!!!
    Men han var frisk!
    Vi vet inte framtiden för någon av oss!
    Jag kanske själv är död i morgon...Det kan hända alla mina barn något, ds eller inte ds!

Varför denna fanatiska jakt på just ds?
    Flera av er har inga barn, några av er kommer inte att skaffa barn!
    Varför bryr en del av er så mycket om hur vi tycker och tänker?
    Kanske snart nästan ta detta personligt....
    Finns annat  i livet än att diskutera om huruvida barn med ds borde få födas eller inte...
    jag blir snart orolig
    dsmammor rules
  • fru vanheden

Cullinan....När lefo skrev tidigare om dina uttalanden så nekade du...
    Nu när hon citerar ett inlägg från dej där du verkligen har skrivit att du "ÄR EN STARK FÖRESPRÅKARE FÖR ABORT VID DS"  så anklagar du henne för att framställa fakta fel och verkar bara skylla ifrån dej!

Så hur ska du ha det egentligen...Du skyller allt på dsföräldrar som hackar på alla...men vad gör du själv då?
    Jag tycker att du verkar ha svårt att hålla dej till sanningen och det är ju inte kul om man ska kunna diskutera på en mogen och bra nivå...

Samtidigt tycker jag att det är mycket hemskt att du är en stark förespråkare vid ds och samtidigt jobbar med personer som har ds...
    Du med alla dina högskolepoäng borde söka dej en annan karriär...
    Och du verkar ha gott om tid till att söka andra jobb också

Vi diskuterar ds för vi har barn med ds...Du skriver att du diskuterar ds för att du är så intresserad,,;På vilket sätt eftersom du är en sån stark förespråkare till abort vid ds...
    Är det tex aborter som du vill framäva?
    Få alla att göra fvp så man kan utrota ds?

Detta är inget påhopp utan jag är som sagt mycket nyfiken på hur du ställer dej (som många andra också här är men ingen får nåt vettigt svar från dej)

dsmammor rules
Svar på tråden Downs syndrom