Cullinan skrev 2007-06-28 11:34:23 följande:
De med DS löper en väsentligen större risk att drabbas av dessa sjukdomar, vanliga människor drabbas ej i lika hög utsträckning.Det finns anledningar till varför det är så. Exempelvis:Att många med Ds får alzheimers redan i unga år beror på att det amyloidprotein som avlagras i hjärnan vid Alzheimers sjukdom styrs av gener på samma kromosom som är rubbad vid Downs syndrom.Anledningen till att många barn med DS föds med hjärtfel beror på att den extra kromosomen skapat denna missbildning, då den utgör en generellt ökad risk för just missbildningar.Osv.Dvs, vanliga människor har inte denna EXTRA riskfaktor, som DS innebär vid dessa olika sjukdomar. De med DS har en, som det heter, "ökad risk för sjuklighet". Den extra kromosomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.Varför är det så känsligt att tillstå? Tycker det är lite märkligt att DS-föräldrar inte är medvetna om detta sammanhang?
Du skriver att "vanliga"människor inte har denna extra riskfaktor vid olika sjukdomar...
Har dem inte?
Har inte alla människor olika rikser för att få olika sjukdomar?
En del mer än andra och en del mindre!
Ska vi ta reda på ALLA risker vårt blivande barn kan ha att få olika sjukdomar så kan vi bara föda fram de som har minst risk till något menar du?
Att jag ska döda mitt barn innan h*n fötts bara för att det finns en ökad risk till att han kan bli sjuk när han är i medelåldern???
En av min dotters bästa kompisar dog i år i en olycka!!!
Men han var frisk!
Vi vet inte framtiden för någon av oss!
Jag kanske själv är död i morgon...Det kan hända alla mina barn något, ds eller inte ds!
Varför denna fanatiska jakt på just ds?
Flera av er har inga barn, några av er kommer inte att skaffa barn!
Varför bryr en del av er så mycket om hur vi tycker och tänker?
Kanske snart nästan ta detta personligt....
Finns annat i livet än att diskutera om huruvida barn med ds borde få födas eller inte...
jag blir snart orolig