Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

Downs syndrom

Jag skulle välja ett det barnet utan DS, varför skulle jag välja det andra om jag hade valmöjligheten att välja det utan DS?
    Skulle jag däremot föda ett barn med DS skulle nog valet inte vara fullt så enkelt, eller om jag under graviditeten fick veta att barnet har DS.

men står jag med två barn framför mig, ett utan DS och ett med DS skulle jag tveklöst välja barnet utan DS.

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Fidelis ad urnam

Är man oförskämd om man är av annan åsikt?
    Har man inte rätt att säga sin åsikt? Är det inte det ett diskussions forum går ut på, att alla säger sin mening och att man sedan diskuterar dessa olika åsikter?

• Fidelis ad urnam
    anne h skrev 2007-06-28 20:58:32 följande:
    Liksom man absolut inte "får" tycka det är en baggis, för då har man rosafärgade glasögon på sig, förtränger osv
    Inte får tycka att vad är en baggis?
    Och varför får man, enligt vem, inte ha rosa färgade glasögon på sig?
  • Fidelis ad urnam
    anne h skrev 2007-06-28 21:02:42 följande:
    Det kan jag inte svara på varför vissa tycker att man inget vet när man har barn med DS, varför man plötsligt skulle förtränga.. Men som sagt; det är fritt fram att tycka.
    Jag hänger inte med alls, har någon sagt att man förtränger att ens barn har DS om ens barn har DS?
  • Fidelis ad urnam

anne h: Påstår inte att föräldrar med barn som har DS inte vill erkänna problem som kan uppkomma, men allt som ofta i trådar av denna sort vägrar vissa personer ens erkänna att det finns forskning som visar på olika saker vad gäller komplikationer kring symtomet DS.

Med detta säger jag inte att jag har några som helst bevis eller länkar till forskning som säkerligen finns inom DS, men när andra medlemmar lägger fram sina åsikter mm huggs huvudet av den personen av relativt fort.

• Fidelis ad urnam
    Ylvisen skrev 2007-06-28 21:13:17 följande:
    Kan ni inte lägga ner dom här förbannade trådarna, är så less på dom! Samma människor hela tiden som startar dom bara för att jävlas. Skaffa något vettig att göra istället!
    Men egentligen, varför skulle en tråd av detta slag jävlas med någon?
    Jag skulle inte kunna bry mig mindre om det poppar upp tråd efter tråd om hur fula överviktiga människor är och hur de inte borde existera, varför skulle jag bry mig?
    Vidare skulle jag inte bry mig i om det startades hat trådar mot katter och kattägare, varför skulle jag?

Så varför är detta en tråd som endast är till för att jävlas med andra, enligt dig.
  • Fidelis ad urnam
    Ylvisen skrev 2007-06-28 21:13:17 följande:
    Kan ni inte lägga ner dom här förbannade trådarna, är så less på dom! Samma människor hela tiden som startar dom bara för att jävlas. Skaffa något vettig att göra istället!
    Då jag inte kan svara i din GB svarar jag här.
    Oavsett vad folk tycker om barn med DS, oavsett folk medvetet väljer bort barn med DS ska du ALDRIG ta åt dig som om det vore ditt barn de avskyr och väljer bort!
    Alla människor är fria att välja hur de vill leva sina liv och om de inte vill ha ett barn med DS ska de kunna välja bort detta barn utan att vissa försöker skuld belägga dem över deras beslut.
    Att man sedan absolut ska bemöta felaktiga fakta som vissa skriver som om det vore sanning är för mig en självklarhet, men om denna person kontrar med en källa till den fakta de har tycker jag att man ska kunna acceptera det.
  • Fidelis ad urnam
    Lefo skrev 2007-06-28 22:06:02 följande:
    Visa då denna nya fakta då, ingen blir gladare än mig att få reda på nya saker om DS.Men den ska vara ny och inte information som jag och andra här har lämnat i andra liknande trådar som denna. En sak till, jag vet att min dotter troligen är utvecklingsstörd, men jag vet också att min dotter lever ett rikt och lyckligt liv.Jag vet också om alla tilläggshandikapp som finns och som DS personer kan få och kan ha, men jag vet också att många av dessa går att bota och medicinera så att man lever normala liv. Idag lever våra DS barn ett mycket aktivt liv på vanliga dagis och leker med ”vanliga” barn och fler och fler av DS barnen börjar också i vanliga skolor med ”vanliga” barn.Detta kommer göra att utvecklingen för DS personer kommer gå framåt hela tiden och jag lovar att många kommer bli förvånade i framtiden. (Och jag vet också att personer med DS kan bli dementa men jag vet också att det inte är 50 % vid 30 år plus att jag vet att flera personer med DS som har klassats som dementa inte har varit detta utan har varit deprimerade, har haft sköldkörtelfel eller rent av varit understimulerade.) 
    Som jag skrev, jag har inga fakta eller direkta åsikter om personer med DS.
    Jag vet hur jag ställer mig till att få ett barn med DS, men jag har inga fakta eller åsikter OM personer som har DS.
    Jag har inga åsikter om ditt barn eller någon annans barn oavsett de har DS eller inte.
  • Fidelis ad urnam
    jungfu skrev 2007-06-28 23:24:08 följande:
    Vad är det som är så provocerande med DS, egentligen? Om man är lycklig förälder till ett DS-barn så ska man väl inte behöva "försvara" sig? På vilket sätt stör det er andra att det finns människor som älskar sina barn oavsett hurdana de är, och inte ser strävan efter perfektion/normalitet som det allra viktigaste...? Jag är uppriktigt nyfiken och försöker inte vara otrevlig,och det skulle vara väldigt intressant att få några seriösa svar!
    Då tycker jag att vi vänder på frågan och frågar varför det för vissa föräldrar till barn med DS är så provocerande att alla inte vill ha ett barn med DS, att många skulle välja abort vid diagnosen DS osv.

Jag förstår inte varför någon skulle bli provocerad av en förälder som har ett barn med DS, vad finns det att provoceras av? På samma sätt förstår jag inte varför vissa föräldrar till barn med DS provoceras av andras val att avbryta en graviditet eller någons ovilja till att själv få ett barn med DS.
  • Fidelis ad urnam
    Röda skrev 2007-06-29 00:03:13 följande:
    Ni sitter och talar om DS under tråden etik. Så vart vill ni komma?
    Som jag förstår det är frågan om man hade valt ett barn med eller utan DS om man hade valmöjligheten.
    Sedan har väl diskussionen vidareutvecklats som diskussioner allt som ofta gör och nu verkar det diskuteras huruvida det är en sjukdom eller utvecklings störning.
    Och som alltid när man diskuterar etik finns det inget rätt eller fel och ingen direkt slutsats.
  • Fidelis ad urnam
    mammapuh skrev 2007-06-30 00:42:41 följande:
    Barn väljer man inte! Man får helt enkelt ta emot det barn man får och älska det för den person det är och sörja det som det inte är!
    Självfallet är det så, det barn man föder är det barn man kommer älska.
    Men har man valet att välja abort och väljer det ska ingen trycka ner en för det.
    Och i just detta fall handlar det om att man står inför det otroliga valet mellan ett barn utan och ett barn med DS, vad skulle du välja.
  • Fidelis ad urnam

Måste vara jobbigt att inte kunna acceptera att alla inte tycker och tänker som en själv.
    Om folk skriver att de inte skulle välja ett barn med DS, varför inte bara acceptera det och låta dem tycka som de vill?

• Fidelis ad urnam
    anne h skrev 2007-07-10 21:29:10 följande:
    Vem är det som inte kan acceptera att andra inte tycker som dem?
    Jag accepterar och respekterar andras val så försök inte påstå någonting annat.
  • Fidelis ad urnam
    anne h skrev 2007-07-10 22:26:04 följande:
    Va??? Vad nu? Jag frågade vem det var som inte accepterade andras val? Jag påstod inget, det var en fråga, eftersom du skrev att det fanns de som inte gjorde det men inte skrev vilka det var och jag såklart undrade..NU fattar jag inte vad du menar!!!
    Ah ok, du menade inte mig
    Ber så mycket om ursäkt för mitt ettriga svar, förlåt.

Ha en jättebra kväll! *kram*
Svar på tråden Downs syndrom