Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Downs syndrom

Barn väljer man inte! Man får helt enkelt ta emot det barn man får och älska det för den person det är och sörja det som det inte är!

• mammapuh

Fidelis!

Jag skulle inte välja! Jag skulle ta emot det barn jag fick som jag skrev innan! Förstår inte hur man ens kan ställa en sån fråga!

Om du fick välja en rödhårig unge med krulligt hår eller en med blondt lockigt hår vilken hade du valt då?

• mammapuh

Sara1986

Så då skulle du valt ett barn som Emma? Hon är fullt frisk och har Downs syndrom!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    FRISK SOM EN NÖTKÄRNA 

• mammapuh
    sara1986 skrev 2007-07-10 17:52:28 följande:
    Nej man är inte fullt frisk om man har DS, just för att man har DS.
    Säger vem?

Du säger att man inte är fullt frisk och jag säger att MIN dotter är fullt frisk men att hon har Downs syndrom som är ett funktionshinder/handikapp!
  • mammapuh
    Lillan7704 skrev 2007-07-10 18:18:42 följande:
    Hade jag fått välja hade jag valt ett barn utan DS, men jag hade INTE gjort abort om jag fick veta att bebisen i magen hade DS.Dom barn och vuxna med DS som jag har träffat är underbara människor!
    Det var ett ganska bra svar faktiskt! För visst är det ju enklare pga samhället vi lever i att födas utan ds och man vill ju inte att ens barn ska behöva tampas med en massa fördomar så det bästa är ju att barn inte föds med annorlunda färg, sexuell läggning, downs syndrom osv........... *S*
  • mammapuh
    sara1986 skrev 2007-07-10 18:49:39 följande:
    Får jag en sjukdom som har ett namn så är jag ju sjuk, inget mer med det. Skulle mitt funktionshinder vara en sjukdom, ja då är jag ju sjuk, så är det vare sig jag vill eller inte, man måste lära sig inse och inte bara tycka synd om sig själv.DS ÄR en sjukdom, det står skrivet, och ingenting jag bara påstår.Men jag vet inte om alla handikapp är sjukdom, om man brutit benet eller så, då är man ju bara funktionshindrad.Om man has ds, men visar inga symtom, hur vet man då att man har det och hur kan man få diagnos på det?
    Så om hundra personer på FL plötsligt tycker att din hårfärg är en avvikelse och därmed en sjukdom så accepterar du det?
  • mammapuh
    sara1986 skrev 2007-07-10 18:32:44 följande:
    Ta inte detta så himla personligt! Jag säger att man inte är frisk om man har ett handikapp, jag och mitt barn är fullt friska, dvs vi är inte sjuka. Det är inget fel i att vara sjuk, men det är bara fakta att ds är en sjukdom.
    Varför skulle jag inte ta det personligt det är ett barn som mitt som du påstår är sjukt när hon inte är sjuk. Om du hade ett barn med bruna ögon och jag sa att alla barn med bruna ögon är sjuka skulle du acceptera det då? Downs syndrom är ingen sjukdom. Min dotter har ingen konstaterad utvecklingstörning och hon har inga kända sjukdomar heller och inte ens någon fyrfingerfåra har hon så på vilket sätt är min dotter sjuk? Är man sjuk för att man har något sneda ögon? Är man sjuk för att man har lite grovmotoriska problem och kanske inte springer lika fort som andra och ena foten gärna vill peka innåt osv.....

Är man sjuk om man dyslexi? Är man sjuk om man har ett missbildat ytteröra?
  • mammapuh
    Granada skrev 2007-07-10 19:24:10 följande:
    Sara1986: jag vet inte var du läst att ds är en sjukdom men det är fel. Sjukdom och funktionshinder/handikapp är inte samma sak. Sjukdom är tex förkylning eller cancer, en âkomma som har ett sjukdomsförlopp som kan förbättras eller försämras. Ett funktionshinder är ett permanent tillstând som varken blir bättre eller sämre. Att sitta i rullstol är ingen sjukdom likväl som DS inte är det. Däremot kan en person med funktionshinder ha lättare att drabbas av vissa sjukdomar men det kan vem som helst ha av olika anledningar....
    Precis!
Svar på tråden Downs syndrom