Inlägg från: Granada |Visa alla inlägg
  • Granada

Downs syndrom

Konstig trâd! Frâgan gäller ju endast att välja hypotetiskt mellan ett barn med eller utan handikapp. Dâ är väl svaret enkelt eller? Men om man nu väntar eller har ett barn med t ex DS sâ är ju det nât helt annat!

Kanske ska starta en trâd och frâga; Om du fâr välja, leva som rullstolsburen eller kunna gâ, vad väljer du?
    eller varför inte; - Välj mellan att ha cancer eller var frisk!
    Lika dum frâga, eller hur?

Det är nog ingens högsta önskan att fâ ett barn med ett funktionshinder. Men om det nu skulle bli sâ skulle jag varken göra abort eller önska bort mitt barn, utan älska det lika mycket för det. Men det är ju min âsikt. Vad andra tycker och känner fâr stâ för dem.

• Granada

Sara1986: jag vet inte var du läst att ds är en sjukdom men det är fel. Sjukdom och funktionshinder/handikapp är inte samma sak. Sjukdom är tex förkylning eller cancer, en âkomma som har ett sjukdomsförlopp som kan förbättras eller försämras. Ett funktionshinder är ett permanent tillstând som varken blir bättre eller sämre. Att sitta i rullstol är ingen sjukdom likväl som DS inte är det. Däremot kan en person med funktionshinder ha lättare att drabbas av vissa sjukdomar men det kan vem som helst ha av olika anledningar....

Svar på tråden Downs syndrom