Cullinan skrev 2007-06-28 11:34:23 följande:
De med DS löper en väsentligen större risk att drabbas av dessa sjukdomar, vanliga människor drabbas ej i lika hög utsträckning.Det finns anledningar till varför det är så. Exempelvis:Att många med Ds får alzheimers redan i unga år beror på att det amyloidprotein som avlagras i hjärnan vid Alzheimers sjukdom styrs av gener på samma kromosom som är rubbad vid Downs syndrom.Anledningen till att många barn med DS föds med hjärtfel beror på att den extra kromosomen skapat denna missbildning, då den utgör en generellt ökad risk för just missbildningar.Osv.Dvs, vanliga människor har inte denna EXTRA riskfaktor, som DS innebär vid dessa olika sjukdomar. De med DS har en, som det heter, "ökad risk för sjuklighet". Den extra kromosomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.Varför är det så känsligt att tillstå? Tycker det är lite märkligt att DS-föräldrar inte är medvetna om detta sammanhang?
Och det vet alla och detta finns beskrivet på dom flesta sidor som handlar om DS.
När det avser Alzheimers och demens så har jag tidigare i denna tråd skrivit om detta och där är % talet mindre än vad dina siffror var.
Många av DS föräldrarna här på FL har barn som opererats för hjärtfel, flera har barn som opererats för tarm fel (namnet på detta fel har jag tappat bort), många har lite mer förkylnings dagar än andra barn men den största % av barnen mår bra och det är väl det som är det viktigaste tycker jag.
Jag tror att alla DS föräldrar är väldigt medvetna om vad för tilläggshandikapp deras barn har eller inte har och vad som DS personer kan ha.
Mitt barn är överrörlig men inte så hon lider, hon har muskeltonus men med träning så blir det bättre och bättre och hon lider inte, min dotter har rör i båda sina öron och troligen kommer hennes syster utan DS också få de nu på grund av öroninflammation varannan månad (DS tjejen har haft en öroninflammation), sedan kan jag inte komma på något mer.