• annne

Betsa bänkskivan

Vi ska renovera vårt kök och jag vill SÅ gärna ha bänkskiva i massiv Valnöt. Bara ett problem: Det är svindyrt!

Så nu är jag istället inne på att köpa billig bänkskiva på IKEA och betsa den mörk. Är det någon som gjort detta? Blev det bra? Och framförallt - kan man olja utanpå betsen sen och det fortfarande ser bra ut? (Vanligtvis brukar man ju lacka utanpå bets, men bänkskivor bör vara oljade)

• Svar på tråden Betsa bänkskivan
  • Alle

Betsa inte utan köp ett färgat vax!
    Vax ger en hårdare yta, mer slittålig.
    Vi köpte ett gammalt furubord för flera år som vi slipade och vaxade med ek-vax. Man kan idag nästan tro att bordet är ett ek-bord.

Vi använde ett märke som heter Libéron, som finns i 10 kulörer.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • annne

Aha, vax.. Jag tänkte lite på färgad olja, men något sånt kanske inte finns?

Passar vax på bänkskiva också då? Vi ska ha nerfälld diskho, så det kommer bli mycket vatten på bänkskivan..

Var bordet ni köpte obehandlat? Tror du det funkar även om skivan man köper är oljad?

• Alle

Den var lackad men vi slipade ner den.
    Vax kan inte oljas eller lackas över

• Alle
    annne skrev 2007-06-26 18:50:01 följande:
    Aha, vax.. Jag tänkte lite på färgad olja, men något sånt kanske inte finns? Passar vax på bänkskiva också då? Vi ska ha nerfälld diskho, så det kommer bli mycket vatten på bänkskivan..Var bordet ni köpte obehandlat? Tror du det funkar även om skivan man köper är oljad?
    Det finns ju kulörbets, prata med din färghandlare
  • annne

Tack för dina råd! Det blir nog att jag köper en billig bänkskiva, och sen hur jag gör den mörkare återstår att se.. :)

Jag tar gärna emot fler tips om någon har! Vore kul om någon gjort detta redan, så man kan se bild och/eller tips på hur de gjort. (alltså på köksbänkskiva..)

• cubalito

Hej!

Jag håller precis på att undersöka samma sak. Vi har en oljad bänkskiva i ek som jag skulle vilja ha mörkare. Har varit runt på lite ställen och frågat och det verkar som att en pigmenterad olja är det bäeta, och kanske enda, alternativet.

Jag hade också funderingar på att betsa o sen olja eller lacka. Olja på bets går ju inte alls fick jag lära mig och att lacka en betsad bänkskiva tyckte ingen var ett bta alternativ heller. Främst för att det finns massa ämnen i bets som man inte vill riskera att få i sin mat... :)

Ska surfa runt lite o se om jag hittar nån bra pigmenterad olja.

• annne

Aha.. pigmenterad olja låter ju väldigt bra eftersom bänskivan ska oljas..

Jag köpte i alla fall bänkskiva i bok på ikea idag. Så nu hoppas jag på att detta funkar. :)

Svar på tråden Betsa bänkskivan