• Svar på tråden ge leksaks svärd/knivar till 5 åring?
  • hannahlilla

Ser inget problem med det. De flesta pojkar har väl lekt med sånt och de flesta är väl relativt normala ;)
    Barn leker ju bara och avdramatiserar också genom lek, tror knappast dom skulle ta skada av det.

My finger points.
  • SpecialK

Jag köper inte sådant till bekantas barn, och några har t.o.m skrivit på inbjudan att sådant undanbedes... vill inte uppmuntra till våld.

• Missix

Barn har leka med svärd i alla tider. Leksakspistoler lika så.
    Mina barn har fått och dom har lekt riddare, polis o tjuv, cowboy och indianer och allt annat man kan tänka sig.

Nu har denna raden varit tom alldeles för länge!
  • lövet2

Ja, jag tycker det är bra. Har de inte svärd, så fäktas de med pinnar, och det kan vara lite farligt. Ett plastsvärd gör ingen skada när det träffar ...

• hejentjej

det är sånna där riddar svärd i guld å så... köpte dom å tänkte ge dom till sambons syster son, han gillar sjörövar grejer å så. men är de bra? tänk om släktingarna å mamman blir arg??

• hejentjej

först tänkte ja vad bra sak, den blir bra, den kommer han gilla, sen tänkte ja... oj ska man ge sånnt....

• hannahlilla

Kanske är smart att fråga mamman först iaf, om hon tycker det är okej så är det ju ingen fara!  

My finger points.
  • gabriella83s mamma

En lek är en lek och mycket är ju könsrelaterat.Det är väl i 5-6 åren som dessa lekar blir intressanta och fantasin rullar på ordentligt...

• Missix

girllady; Kan du inte höra med föräldrana först då?
    Dom allra flesta tror jag inte har så mycket emot det men du kanske kan förhöra dig innan så inte barnet öppnar och blir glad, för att sedan få redan på att han inte får ha det.

Nu har denna raden varit tom alldeles för länge!
  • Brucean

Aldrig i livet - tror inte på krigsleksaker!

• Zaria

Tycker också att du skall prata med föräldrarna innan, en del är ju VÄLDIGT anti krigsleksaker, schysstast mot lillkillen som "missix" skrev,så han inte öpnnar och blir ledsen för att han inte får ha dem.

• Brucean

Men nu svarade jag bara på frågan inte situationen med leksak till släktingen - hör med mamman först....

• Helena77

Personligen spelar det mig ingen roll om mina barn har svärd,leksakspistoler mm.
    Huvudsaken är ju att man lär barnen hur man leker med dom dvs inte sikta på folks huvuden och inte peta i ögonen.

Så gott som alla jag känner tycker att det är ok...men visst kanske bäst att fråga först.

• AgnesMams

Personligen tycker jag att det finns trevligare leksaker för barn!

• hejentjej

han är rätt vild å föräldrarna är inte pryda på nåt vis! han ska få ett fint riddar svärd, målarbok, pennor och nyckelringar : )

Svar på tråden ge leksaks svärd/knivar till 5 åring?