Erymax under graviditet
Det står klart och tydligt att man inte får ta det, ändå skriver förlossningsläkaren ut det till mig. Vad ska jag göra?
Det står klart och tydligt att man inte får ta det, ändå skriver förlossningsläkaren ut det till mig. Vad ska jag göra?
Om läkaren har skrivit ut det OCH han vet att du är gravid så är det ingen fara!
Läkaren har en annan fass som de läser i, och mycket kan spela in bla hur långt gången du är i graviditeten.
Jag åt Ery-Max när jag var gravid och allt gick bra!
Du kan vara helt lugn!!!
Beror lite på vilken vecka du är i. Är du sent i graviditeten, iallafall över vecka 20? Då borde det vara helt ok.
Erytromycin
PreparatAbboticin, Abboticin Novum, Ery-Max.
BedömningEn tveksamhet finns för erytromycinanvändning under tidig graviditet, vilket har kopplats till en något ökad risk för lindriga hjärtfel. Om man kan välja mellan erytromycin eller penicillin V i tidig graviditet, är det senare att föredra. Om exponering för erytromycin skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten.
ÖversiktAnalysen av samband mellan användning av antibiotika och uppkomst av missbildningar försvåras av att antibiotika ibland ges vid virusinfektioner, som i sig kan utgöra en svag teratogen risk, eller vid sekundärinfektioner till sådana virussjukdomar.
I ett nyligen publicerat arbete jämfördes graviditetsutfallet efter det att modern använt erytromycin med om hon använt penicillin V och man fann tecken på en specifikt ökad risk för medfödda hjärtfel efter erytromycin. En tänkbar förklaring till fyndet gavs också. Det påpekas emellertid att användningsområdena för de två antibiotikumen inte är helt likartade och att möjligheten att det rör sig om ett slumpfynd inte kan uteslutas. De iakttagna hjärtfelen var främst ventrikel- och förmaksseptumdefekter, det vill säga relativt lindriga tillstånd.
I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 2 457 barn, vilkas mödrar rapporterat användning av erytromycin i tidig graviditet. Bland dessa barn hade 102 barn en missbildningsdiagnos, vilket utgör en något ökad frekvens (4,2%). Ett av barnen hade spina bifida. Av barnen hade 32 någon litet allvarligare form av medfött hjärtfel (18 förväntade).
Behandling av nyfödda barn med erytromycin har i ett par studier satts i samband med en ökad risk för pylorustenos. Störst risk tycks föreligga under de två första levnadsveckorna. Teoretiskt skulle en sådan risk också kunna finnas vid exponering i sen graviditet men har hittills ej bekräftats. I ovan nämnda studie fanns en svag antydan till sådant samband.
Källa: http://www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=364&contenttype=text/html
Vecka 27.
Jag bara funderar på hur mycket man ångrat sig om det skulle hänt något och jag använt detta.. Usch.
Tack! Jag ska se vad de har att säga. Skulle bli uppringd av dem. Man vill ju inte att något ska hända... Har haft det jobbigt under hela graviditeten och är nu riktigt orolig för detta. Självklart är det inte bra med att gå med infektion heller... har gjort det sedan i mars men ingen provtagning förrän nu. Har ätit hur mycket penicillin som helst, hostmedicin osv men inget som har hjälpt. Usch vad rädd jag är.