Inlägg från: Anonym (My) |Visa alla inlägg
  • Anonym (My)

Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!

Han har gjort det ett par gånger både hemma (bla mina trosor) och på dagis (prinsesskläder). När han blir "påkommen" blir han generad och vill inte prata om det, precis som att han skäms, speciellt om pappa ser honom.

Vi har aldrig klankat ner på honom för att han testar utan har mer eller mindre tänkt att det är övergående. Han har inte gjort på ett tag, men har börjat igen.

Det skulle kännas skönt och komma i kontakt med andra om hur ni har hanterat situationen så man kan få tips och råd om hur man ska hantera detta, då det känns pinsamt att höra sig för i omgivningen.

• Svar på tråden Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!
  • Anonym (My)

Så vitt jag vet så har jag inte skrivit någonstanns i inlägget att det är ett problem. Det jag har skrivit är vi vill ha råd och tips om hur vi ska hantera detta - inget annat.

• Anonym (My)
    Millis1981 skrev 2007-06-26 20:48:08 följande:
    Varför är ni (de 2 förta som svarat) anonyma?Ts: det är väl inget konstigt med att han vill prova "flick-kläder", det du kan göra är att prata med honom så att han inte skäms, synd att han ska behöva skämmas.Att låna andras underkläder är ju en annan femma, sina intim-saker vill man ju ha för sig själv.
    Vi försöker göra allt för att han inte ska skämmas för det, men han skäms verkligen dom gånger som pappan hämtat honom på dagis när han vart utklädd till prinsessa och vi har som sagt inte klankat ner honom på något vis. Det vi kan tänka oss är att de andra pojkarna på dagis har sagt att det där är tjejsaker och han han därför skäms.
  • Anonym (My)

Det som blir lite av ett problem med det hela är dock en liten incident som hände idag.

Han var hemma hos grannen och lekte själv, vi andra var ute på baksidan, när vi kommer in och ropar efter honom så svarar han inte så kompisens pappa kollar i alla rum efter våran son och finner honom i tonårsflickans rum själv med byxorna avdragna. Jag ser direkt på honom att det är något, men han ville promt inte säga vad han gjorde därinne, men jag misstänkte att han provade hennes kläder, men det kände jag var alldeles för pinsamt att säga till kompisens pappa. Sonen berättade sen för mig att han provade flickans skor, men tog tid innan han verkligen berättade det.

• Anonym (My)
    Waomi skrev 2007-06-26 20:57:33 följande:
    Jag antar att pojken är under 6 år då du skrivit att han även på dagis klär ut sig i prinsesskläder..?Jag tycker att du och fadern ska prata med sonen och förklara för honom att han inte alls behöver skämmas om han klär ut sig.Dels så släpper spänningarna och dels så gör det förhoppningsvis sonen lite säkrare på sig själv och han kan sluta känna skam för att han vill klä sig i flick kläder.

Han är 4,5år.

Vi försöker göra allt för att han ska slippa känna skam för detta.

• Anonym (My)
    Marsch skrev 2007-06-26 21:05:53 följande:
    Det är FULLT NORMALT att barn känner sig för i könsrollerna. Låt honom hålla på. Han lär känna sin egen sexualitet och sitt kön. Könsrollernas olikheter syns så tydligt i vårt sätt att klä oss och jag antar att han spenderar rätt så mycket tid med sin mamma och att hans pedagoger i huvudsak är kvinnor?
    Det stämmer. Det finns inga manliga pedagoger på hans dagis.
  • Anonym (My)
    Tjimtjom skrev 2007-06-26 21:03:02 följande:
    TS: Förstår hur du menar. Säg att han blev kalas snygg! Min son gillar åxå prinsesskläder, diadem o grejer. Eftersom han fortfarande är ganska liten (2 i sept.) så är det ingen som sagt nåt. Min dotter som är 3½ bröt ihop totalt en dag när jag la fram en blå/grön tröja, det är en kill-tröja hulkade hon fram men då sa jag bara att det inte finns kill o tjej tröjor. Sen kanske jag inte är så modern att jag låter sonen gå till dagis i syrrans balettkjol men det är bara för jag inte tycker han passar i den :-P
    Jag tycker det är kul att han vågar testa, men tyvärr så verkar han skämmas massor för det. Jag tror som sagt det är pga de andra killarna som är på honom och säger att det är tjejsaker.
  • Anonym (My)
    Valkyriah skrev 2007-06-26 21:22:56 följande:
    har ni bra kontakt med fröknarna på dagis,ni kanske kan prata med de?? men det är ju helt normalt i den åldern,vore konstigt om han va den enda pojken i gruppen som klär ut sig till flicka...
    Jo, vi har bra kontakt med fröknarna så vi ska ta upp det med dom, men nu har han sommarlov så det blir i så fall först när han kommer tillbaka efter sommaren om det behövs.

En av hans bästa vänner vet jag brukar vara med och leka med prinsesskläder. Jag kan tänka mig att det är dom äldre pojkarna som antagligen "går på" dom.

Ang. incidenten idag så kändes det lite granna av ett problem pga att han inte kunde säga något till mig så länge kompisens pappa var närvarande samt att han smög in i tonårsflickans rum och testade hennes skor (och eftersom han ej hade byxorna på sig, antagligen skulle testa även andra kläder). Att han lånar och provar mina kläder är sak samma, men att han gör det hos grannen är i pinsammaste laget.
  • Anonym (My)
    Anonym skrev 2007-06-27 13:02:56 följande:
    Men det är väl självklart att han skäms om föräldrarna oroar sig för att han provar tjejkläder..Är det lika pinsamt om en tjej provar pojkkläder..?
    Det märks att du inte läst inläggen i tråden ordentligt.

Hänvisa gärna till det inlägg där vi oroar oss för att han provar tjejkläder. Vi har inte gett honom på några vis några skamkänslor för att han gör det. Han känner skam oavsett och det tror vi härstammar från de andra pojkarna på dagis som säger att det är tjejsaker.

Sen så känner vi att det är pinsamt att ta upp om detta i omgivningen pga att det är himla mycket "rosa är för tjejer - blått är för killar". Jag har tom hört kommentarer för folk som är rädda att deras söner skulle bli bög om dom leker tex med My Little Ponnys eller suger på en rosa napp.

I det här hemmet så har de pojkarna som velat fått nagellack målat på sina naglar, flertalet My Little Ponnys finns att leka med samt docka och dockvagn har inhandlats.

Självklart är blir det pinsamt när han smyger in hos grannens tonårsflicka och provar saker inne på hennes rum. Du verkar helt klart ha missat en massa väsentligt som skrivits.
Svar på tråden Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!