• linnean

Vidgat njurbäcken vid UL

Hej!

Vi var på ett ultraljud idag, jag är gravid i vecka 32. BM såg att bebisens njurbäcken var vidgade, lite mer på vänster sida än på höger. Jag blev lite chockad över det beskedet så jag fattade nog inte riktigt när hon förklarade vad det innebar. Är det någon här inne som vill hjälpa mig och förklara vad det är och vad det innebär för bebisen?! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vidgat njurbäcken vid UL
  • linnean

Tack så mycket för era svar! Det känns lite lugnande att höra att det inte är jätteallvarligt. Har letat runt på nätet om info om detta men det verkar inte finnas nån bra sida. Så tack för att ni vill hjälpa till och upplysa mig om vad detta innebär. Jag ska träffa min BM om en vecka och prata med henne om detta och se om jag ev. får en remiss till ett nytt UL. Eftersom det upptäcktes i vecka 32 känns det inte som att det är något som hinner växa bort innan förlossningen eftersom det snart är dags för bebisen att titta ut, eller har jag helt fel nu?

bonnieloveskim: Jag har förstått att det är vanligast på pojkar, och det är det jag tror att det är som gömmer sig i magen också

Finns det fler med erfarenheter kring detta? Någon som har barn där det inte har växt bort?

• linnean

Jules: Skönt att det växte bort även på din son. Hoppas att dottern mår bra också!

• linnean

Oj då! Det lät ju inte så roligt... Vet du hur pass vidgat det var? Fick du några siffror? Skulle vara intressant att veta var gränsvärderna går i olika veckor. Hoppas ni mår bra!

• linnean

Mia29: Jag önskar er allt lycka till med den lille! Visst kan man som du säger leva utmärkt med bara en njure!

Svar på tråden Vidgat njurbäcken vid UL