• Mita75

Igelkott-fråga :-)

"ska man" eller "ska man inte" bjuda igelkottar på mat den här tiden på året? vad jag förstått kan man ge dom både kattmat och leverpastej...?! Gäller det mer på hösten när det är dax för dom att gå och sova, eller kan man mata dom hela året? "Ska" dom klara sig själva nu, eller??? Kevin, 2år, upptäckte till sin förtjusning Pigge - eller "Kotte" - igår. Ingen av oss hade tidigare sett honom/henne.. H*n bor under entretrappan.

Visst är h*n söt!!!!

DSC00929 kopiera.jpg   DSC00932 kopiera.jpg
  • Svar på tråden Igelkott-fråga :-)
  • Prinsessan Zelda

vet inte riktigt med maten. men tänk på att de är fulla med löss och loppor, så klappa inte igelkottar bara

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Mita75

nejdå, vi håller oss på avstånd, framförallt när sonen är med - men det är väldigt frestande när man kommer så nära som jag kom nu ikväll... (sista kortet)

• Tessidess

Dem är så fina!

Jag trodde det var ok att mata nu. med kattmat...

• Peztis

Hundmat var det senaste jag hörde.
    Definitivt inte mjölk, i alla fall.

• näbben

Vet inte vilken årstid som är "rätt", men jag och min mamma adopterade en igelkott för många år sedan och fick rådet/tipset av naturhistoriska att mata med strömming. Igge tyckte verkligen att detta var MUMS!

Vilda 2oo4o823 och Skorpan beräknad till 2oo7o818
  • Mimic

Förra året hade vi en mamma och 8 barn som bodde i häcken precis vid våran lägenhet. Dessa smittade ner våra hundar med loppor som sedan drogs in i vår lägenhet med hjälp av hundarna. Fick totalsanera hela hemmet och det tog månader innan alla var bekämpade och det var ingen billig historia heller med anticimex. Så är det något djur jag numera skyr som pesten så är det igelkottar! Dessa otroligt söta små djur blev hemska monster..........

• Mita75

usch... det lät inget trevligt.. nu har vi varken hundar eller katter... men... kan dessa ohyror komma in ändå??? 

• Mimic

Grannen fick in loppor i hemmet när en boade under deras veranda. De har inga djur. Nu har vår förening gjort vårat område inte så mysigt för igelkottar och peppar så har vi inte haft några här i år..

• Mimic

En bild som togs strax innan allt brakade loss... Underbart söta eller hur Glad
  • Tessidess

Den här diskussionen spårade ur.

Handlade inte tråden om när man ska och inte ska mata igelkottar?

• Mita75
    Tessidess skrev 2007-06-26 22:18:06 följande:
    Den här diskussionen spårade ur. Handlade inte tråden om när man ska och inte ska mata igelkottar?
    jovisst, men det kan ju vara bra att veta om man får in löss och skit i huset med, den bor ju alldeles under dörren...
    LuMa skrev 2007-06-26 22:21:05 följande:
    www.snf.se/verksamhet/djur-natur/mernatur/faq...är kanske du hittar nåt mer nyttigt än vad man kan ge dom.
    Tack för länken!!! ska gå in och kika lite där imorgon när jag orkar mer...
  • Granada

Vi har haft en massa igelkottar kring huset och bâde hund och katt. Vi kunde klappa dom med, och fick aldrig in nâgra löss.
    Daggmaskar frân trädgârdslandet var favorit föda.

Svar på tråden Igelkott-fråga :-)