• snorpan

Hur göra?

Jag behöver kloka åsikter i ett dilemma där jag känner mig som värsta vindflöjeln...
    Båda mina föräldrar är döda. Min pappa var sambo med en kvinna som jag sett som bonus-mormor till min son, 2,5 år gammal.
    Nu anser jag att den kvinnan har svikit mig så pass grovt att jag inte längre vill ha kontakt med henne, samtidigt tar det emot att beröva min son kontakten med henne. De har sett någon gång i veckan det senaste halvåret och han har sovit över hos henne 4-5 gånger.

Min man tycker att det känns jättekonstigt att säga till henne typ "Vi vill inte umgås med dig, men var så god att träffa vår son när du vill". Han tycker att det blir svårt att motivera för sonen när han blir äldre.

Jag vet att sonen och den här kvinnan tycker mycket om varandra. Samtidigt är hon väldigt manipulativ, så jag litar inte riktigt på henne. Däremot litar jag på att hon skulle ta hand om min son på ett bra sätt.

Jag antar att det blir extra känsligt för mig eftersom sonen inte har några morföräldrar. Han har däremot farföräldrar och andra vuxna i varierande ålder som skulle kunna få samma funktion som den här kvinnan har.

Hur skulle ni göra?

(och jaa. Det är så banalt att det handlar om en arvstvist, där hon gått bakom ryggen på mig och försökt ta mitt morsarv ifrån mig)

//S

• Svar på tråden Hur göra?
  • lillloppan

Svårt att svara på. Spontant känner jag att ditt barn mår bra av att ha en "mormor".

• Dazzle

Hej

Jag känner att barn i 2,5årsåldern inte ser någon skillnade på mormor/farmor och alla andra stöttande vuxna som finns där, alla kvinnor är mammor å alla killar pappor, visst kan de säga mormor å så, men bara för att ordet finns..

Jag tror oxå det kan bli svårt att motivera när barnet blir äldre, och ska ni bryta kontakten är det väl nu. Varför ska ditt barn umgås med någon som du ej vill ha nära dig? Vad exklusivt tillför just hon som ingen annan gör, kan göra lr kommer göra? Ofta är det nog så att de vuxna som kommer in i barns liv under uppväxten är sporadiska vänner som föräldrarna umgås med intensivt ett tag å sedan dör det ut å en ny kommer. Tror inte barnet skulle må dåligt av att kontakten bryts.

Lycka till

Svar på tråden Hur göra?