• Annica med A 03 och L 05

Skulle du ta ett tråkigt jobb...

... om det var extremt välbetalt, även om ni skulle klara er på mindre pengar (och du kanske skulle kunna få ett roligt jobb fast med mindre lön)?

Vi ska byta stad och jag har sagt upp mig från mitt nuvarande jobb och letar nytt i staden som vi ska flytta till. Om jag hittar ett roligt deltidsjobb så tar jag gärna det, annars hade jag tänkt att läsa på universitetet tills ett lämpligt jobb kommer upp. Vi kommer att bo ganska billigt och min man har en mycket bra lön så jag BEHÖVER inte dra in så jättemycket pengar, dock måste jag tjäna någonting, men vi klarar oss om jag jobbar deltid med en "medellön".

Jag har varit på två intervjuer idag. Den första hade jag blivit headhuntad till och alltså inte sökt själv och jag visste inte så mycket om tjänsten. Det visade sig vara en urtrist tjänst och de skruvade nervöst på sig när jag bad om en arbetsbeskrivning - det verkade inte alls finnas så mycket att göra, och ÄNDÅ betalar de otroligt mycket i lön. Jag skulle tjäna mer på att jobba 75% där jämfört med om jag jobbar 100% på mitt nuvarande jobb, och där har jag bra lön. Det är extremt överbetalt, har aldrig hört talas om sådana summor för en sådan tjänst, och jag känner mig väldigt överkvalificerad och skulle aldrig ens överväga att ta den om det inte vore för pengarna...

Den andra tjänsten kände jag bara *WOW* för - det var preciiiis det som jag ville ha, kändes superrätt på en gång! Tyvärr är det många fler som vill ha den så jag får i slutet av veckan veta om jag går vidare till nästa intervjuomgång, men jag hoppas, jag tyckte att VD:n verkade mycket positiv. Men jag får inte veta om jag får detta jobb förrän i mitten av juli (efter slutintervjuer) och jag måste meddela om den välbetalda tjänsten senast på fredag. Den är min om jag vill ha den.

I mitt hjärta är valet enkelt. 1) Tjänst nummer 2, om jag får den 2) Annars plugga, för det hade jag tänkt från början och 3) leta efter roligt jobb under tiden.

Men så tänker jag på den gigantiska lönen för det slappa (jag skulle tyna bort av tråkighet) jobbet. Borde jag hoppa på det "bara därför"? Hur skulle ni ha gjort? Om ni hade ett val alltså, vi klarar oss alltså på mindre lön. Ska jag "sälja min själ"?

• Svar på tråden Skulle du ta ett tråkigt jobb...
  • sakoline

Jag skulle ha det jobb jag vile ha mest, hoppas och försöka, men om du inte får det hade jag tagit det trista välbetalda jobbet. Står du emellan jopbben (du får b¨åda) välj det roliga.

• sakoline

Hm. Missade fredag. Jag skulle ha tagit det trista jopbbert, kanske finns roliga arbetskamrater.

Tack, men nu måste jag ju meddela det trista välbetalda jobbet innan jag får veta om jag får det roliga. Om jag tackar ja till det tråkiga så missar jag ju chansen till det roliga, men jag får mer pengar. Om jag tackar nej till det välbetalda så skulle det känns mycket bättre i hjärtat, men jag skulle nog tänka litegrann på vad vi hade kunnat göra för de pengarna...

Finns inga roliga arbetskamrater. En snustorr gubbe på 50+ (3 dagar i veckan) och en tant på 45 (en dag i veckan). Resten själv.

• ImLost

vet ju inte vad för typ av jobb det handlar om , men skulle det inte vara så att man kanske skulle hitta fler saker att glöra där ?

som man bäddar får man ligga ..man kan ju faktist bädda om !
  • Vårflickan

Hmm svårt val. Jag hade nog valt det tråkiga jobbet och under tiden sökt andra jobb. Vem vet du kanske trivs där ändå jätte bra. Du är ju ändå garanterad den, medans det andra vet du inte alls.

• sakoline

Fast man ska gå på magkänslan.
    Om det känns bäst så chansa på att du får det roliga jobbet. Annars kanske det dyker upp nåt annat roligt om du inte får jobbet.

• funbun

jag skulle faktiskt tagir det tråkiga jobbet för då kan man lättare gå ner i arbetstid när man har småbarn hemma

• Bedhead

Tacka ja till det tråkiga jobbet och backa ur om du får det roliga. Du lär inte bli populär men det är inte olagligt att göra så

Tack för svar. Jag får jobba 75% på båda jobben, men kommer att i perioder behöva jobba 100%. Idag jobbar jag 75% och har en restid på 1,5 timme per dag (jobbar sent en dag per vecka) och mina barn går 8-15:15 alla dagar utom en (då till 16, maken hämtar). I nya staden har jag 10 minuters promenad från jobben (de ligger brevid varandra) så jag får ändå mer tid för barnen. Kan hämta dem 15.

Kul med svar! Fortsätt ge mig era synpunkter!

• Sesamfrö

Jag skulle väl ta de bästa som kom fram, då det kan vara skitsvårt att få ett jobb. Det bästa jag fått tag på nu, (tur bara under sommaren) ett sommarjobb som kommunalarbetare och jag sanerar klotter för 55kr/h...

• Snubbelfot

Om ni inte behöver pengarna så skulle jag chansa på det roliga jobbet eller att plugga. Att inte ha saker att göra på jobbet eller att inte trivas gör att iaf jag misstrivs i resten av mitt liv med. Man är på jobbet så stor del av dagen att det är viktigt att det känns bra för att man skall må bra och orka med resten av vardagen.

För mig personligen skulle inte pengarna kompensera den tristess jag skulle känna och den tråkiga människa jag skulle bli om jag inte trivdes på jobbet utan mer kände att man satt av tiden och att man vill bort bort bort...

Så om jag hade varit du så skulle jag ha tagit det skoj jobbet Lycka till!

• BeanGirl

Jag som jobbat i massor av år med skittrist, dötungt jobb med skitlön skulle gärna ge min högra hand för ett jobb där jag tjänar bra med pengar men inte behöver slita ihjäl mig. Jag skulle inte tveka en sekund, tänk att bara få sitta och håva in! Tänk att dessutom bli tillfrågad och att de vill ha en, en annan får böna och be om minsta lilla timme....fattar du hur bra du har det eller driver du med mig?

• Angelgirl13

Jag hade gått på magkänslan. Arbetsmarknaden är mycket god idag och du kommer garanterat att få ett annat jobb om du nu inte får det där drömjobbet. Jag har jobbat som rekryteringskonsult fram tills för några dagar sedan, och kan meddela att det är oerhört svårt att hitta "bra" folk idag inom de flesta branscher. Man talar inom hela branschen om att det är kandidaternas marknad, då de kan välja och vraka bland bra jobberbjudanden.

Själv gick jag på magkänslan när jag sa nej till en grej min chef försökte tvinga mig till. Det ledde till att min provanställning avslutades med omedelbar verkan (jag var den andra av de fyra som den nyblivna chefen anställt som fick sparken. Ytterligare tre i personalgruppen om tio pers. sa upp sig och en bad om att få bli förflyttad till en annan grupp med en annan chef. Allt inom loppet av ett drygt halvår...).

Nu har jag en del intressanta jobberbjudanden som jag hade missat om jag inte gått på min magkänsla utan istället varit "klok" och gjort som chefen beordrade. Hade jag inte följt magkänslan hade jag istället suttit med ett urtrist projekt och haft en horriblel chef.

Go for it!

Svar på tråden Skulle du ta ett tråkigt jobb...