Skulle du ta ett tråkigt jobb...
... om det var extremt välbetalt, även om ni skulle klara er på mindre pengar (och du kanske skulle kunna få ett roligt jobb fast med mindre lön)?
Vi ska byta stad och jag har sagt upp mig från mitt nuvarande jobb och letar nytt i staden som vi ska flytta till. Om jag hittar ett roligt deltidsjobb så tar jag gärna det, annars hade jag tänkt att läsa på universitetet tills ett lämpligt jobb kommer upp. Vi kommer att bo ganska billigt och min man har en mycket bra lön så jag BEHÖVER inte dra in så jättemycket pengar, dock måste jag tjäna någonting, men vi klarar oss om jag jobbar deltid med en "medellön".
Jag har varit på två intervjuer idag. Den första hade jag blivit headhuntad till och alltså inte sökt själv och jag visste inte så mycket om tjänsten. Det visade sig vara en urtrist tjänst och de skruvade nervöst på sig när jag bad om en arbetsbeskrivning - det verkade inte alls finnas så mycket att göra, och ÄNDÅ betalar de otroligt mycket i lön. Jag skulle tjäna mer på att jobba 75% där jämfört med om jag jobbar 100% på mitt nuvarande jobb, och där har jag bra lön. Det är extremt överbetalt, har aldrig hört talas om sådana summor för en sådan tjänst, och jag känner mig väldigt överkvalificerad och skulle aldrig ens överväga att ta den om det inte vore för pengarna...
Den andra tjänsten kände jag bara *WOW* för - det var preciiiis det som jag ville ha, kändes superrätt på en gång! Tyvärr är det många fler som vill ha den så jag får i slutet av veckan veta om jag går vidare till nästa intervjuomgång, men jag hoppas, jag tyckte att VD:n verkade mycket positiv. Men jag får inte veta om jag får detta jobb förrän i mitten av juli (efter slutintervjuer) och jag måste meddela om den välbetalda tjänsten senast på fredag. Den är min om jag vill ha den.
I mitt hjärta är valet enkelt. 1) Tjänst nummer 2, om jag får den 2) Annars plugga, för det hade jag tänkt från början och 3) leta efter roligt jobb under tiden.
Men så tänker jag på den gigantiska lönen för det slappa (jag skulle tyna bort av tråkighet) jobbet. Borde jag hoppa på det "bara därför"? Hur skulle ni ha gjort? Om ni hade ett val alltså, vi klarar oss alltså på mindre lön. Ska jag "sälja min själ"?