• Sebbes    mamma

guld-.. eller gul-regn = giftigt???

vi har precis köpt gård...

har ett jätte fint träd i trädgården som har gula "klasar" hängandes..
    Jätte fint..

men en kompis till mig sa att det var giftigt
    (har en son på 3,5 månader)
    o att hon tyckte ja skulle ta bort det..

trädet heter guld- eller gul-regn!!!

Är det giftigt..??
    Hur giftigt??
    Om man äter det eller vad??

• Svar på tråden guld-.. eller gul-regn = giftigt???
  • crazydazy

japp, den är giftig..
    Detta hittar man på www.gic.se/

Gullregn
    Laburnum-arter
    Växten är giftig. Speciellt fröna innehåller cytisin. Allvarliga förgiftningar hos människa är ovanliga. Förtäring av några frön kan dock ge symtom hos barn.
    Gullregnets baljor är buckliga av frön. Sibirisk ärtbuske, vars ärtskidor är smala och jämntjocka, är ofarlig. Förväxlas ibland med gullregn.

Symtom: Kan komma inom en halvtimme till ett par timmar. Illamående, kräkningar, yrsel, slöhet, hjärtklappning, vida pupiller och feber. I allvarliga fall eventuellt även muskelryckningar, medvetande- och andningspåverkan.

• Sebbes    mamma

blommorna har vissnat nu på vårt.. men det ser ut som det har varit en massa STORA klasar med gula blommor...
    Ska kolla "ärtskidorna" imorgon när det är ljust...

Tack för svaret,,,

• sanna77

Titta efter om det verkligen är frön i skidorna. Idag säljs nämligen en hybrid i plantskolorna som har väldigt dålig frösättning.

Men visst, gullregn är giftigt. Samtidigt är de vackra, och jag har själv både småbarn och gullregn. Det är trots allt en kort tid som gullregnen har frön, och man kan kanske ha lite extra koll på barnen just då.

Det finns massor av växter i trädgården som är giftiga. Många av de vanliga sorterna som ingen funderar närmare över, tex liguster eller rhododendron, är giftiga. Det är väldigt sällsynt med dödsfall, mig veterligen har inget barn dött av giftiga växter de senaste fyrtio åren. Oftast smakar växterna inte särskilt gott, och med tanke på hur svårt det är att få i barnen vanlig sallad så hade inte jag varit särskilt orolig.

• Sebbes    mamma

Ja jag tycker oxå att den e väldigt fin... men som sagt... d finns många många blommor som e giftiga.. o jag har ingen aning om vilka...
    ja tror vi behåller den o har sten koll på sonen istället... hihi  (hade haft stenkoll fast ja inte hade hafr gullregn oxå   )

Svar på tråden guld-.. eller gul-regn = giftigt???