• Angelica77

Sultansängarna ifrån IKEA - Är du nöjd???

Är på sängjakt och hittat en lite mer exklusiv modell av Sultan på IKEA som kostar runt 12000:- och är av naturmaterial rakt igenom med bla tagel i madrassen. Nån som har den eller nån annan av Sultansängarna??
    Skien tror jag den natursängen hette. (Det är dubbelsängsvarianten som kostar 12000

Vill ha en dubbelsäng med lite mer stuns i och inte så himla mjuk som många är. Men vill ha ett överenskomligt pris och inte Hästen-pris om man säger så.

• Svar på tråden Sultansängarna ifrån IKEA - Är du nöjd???
  • fiffiluran

supernöjd, har dock bara haft den i ca 2 veckor så jag kanske inte räknas. Vi köpte en fast modell och en lite mjukare bäddmadrass att ha på, känns toppen!

• mammutten81

vi har två fasta, jag köpte en mellan till mig först, men den var ÖFR mjuk, så den fick jag byta.

Vi har också madrassksydd, rekomenderas.
    Och en stor tunn bäddmadras, fungerar bra!

• Flygfotogen

Jag är på jakt efter madrasskydd men det går ju inte hitta något som passar en 140x200! Fy vad det är uselt egentligen. Det är ju ändå ett rätt vanligt mått idag.

• mammutten81

koll aåp ellos eller så då.

• miniGrynet

Men visst finns det madrassskydd på 140 cm på Ikea?
    Trodde jag!

Vi har som sagt två olika resårbottnar i samma stomme, med madrasskydd runt och en stor rätt tjock bäddmadrass på. Den är himla skön sängen, det enda som stör mig är som sagt knarrandet.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet
    Marsch skrev 2007-06-28 11:51:38 följande:
    Jag är på jakt efter madrasskydd men det går ju inte hitta något som passar en 140x200! Fy vad det är uselt egentligen. Det är ju ändå ett rätt vanligt mått idag.
    Här finns det ju!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70096848
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Flygfotogen

Yaay! Har letat och letat i Gävle och i Sundsvall men aldrig hittat i de måtten. Kanske bäst man beställer över internet då så man vet att det finns. Tackar!

• Angelica77
    mammutten81 skrev 2007-06-28 11:45:56 följande:
    vi har två fasta, jag köpte en mellan till mig först, men den var ÖFR mjuk, så den fick jag byta.Vi har också madrassksydd, rekomenderas.Och en stor tunn bäddmadras, fungerar bra!
    Är oxå lite fundersam på om jag ska ta Medium eller Fast då jag tycker att dom är ganska mjuka o svängiga över huvud taget. Jag väger runt 52 kg och då rek alla sängförsäljare iofs att jag ska ha en medium men fast kändes bättre.
  • Angelica77

Vi har oxå funderat på den bäddmadrassen med tagel i. Undrar bara om det är risk för att den "packar sig" hård efter ett par år. Har hört att folk har problem med det.

• alchemilla mollis

Vi har haft vår i 2 år och jag tycker inte att den har blivit hårdare än iaf.

• Virriga Vera

Innan ni köper den så rekomenderar jag er att åka till en affär som enbart säljer sängar, det finns 2 kedjor som jag rekomenderar Sängjätten och Sova. Där kan du prova olika märken och sängtyper, jämför detta med din upplevelse från Sultansängen. Köp den säng som DU upplever som bekvämast.

Vi gjorde så och köpte en säng för ca 15000:- istället för den som vi tittat på från början, den skulle kosta 35000:-. Den passade inte oss alls.

• Virriga Vera
    Angelica77 skrev 2007-06-28 12:04:10 följande:
    Är oxå lite fundersam på om jag ska ta Medium eller Fast då jag tycker att dom är ganska mjuka o svängiga över huvud taget. Jag väger runt 52 kg och då rek alla sängförsäljare iofs att jag ska ha en medium men fast kändes bättre.
    Sängens fasthet har absolut inget med din vikt att göra utan hur din kropp är konstruerad och hur du upplever känslan i sängen.
  • Angelica77
    Virriga Vera skrev 2007-06-28 12:17:07 följande:
    Innan ni köper den så rekomenderar jag er att åka till en affär som enbart säljer sängar, det finns 2 kedjor som jag rekomenderar Sängjätten och Sova. Där kan du prova olika märken och sängtyper, jämför detta med din upplevelse från Sultansängen. Köp den säng som DU upplever som bekvämast.Vi gjorde så och köpte en säng för ca 15000:- istället för den som vi tittat på från början, den skulle kosta 35000:-. Den passade inte oss alls.
    Vi har varit på Sängjätten samt en massa lokala sängleverantörer då vi bor i ett möbelrikt samhälle. Alltså många möbelaffärer...

Och Sängjätten är ju väldigt dyra på sina. Visst - en Tempur verkar jätteskön och givetvis är det optimala med en Hästens men dom pengarna vill vi inte riktigt lägga bara för att dom heter ett visst namn. Det är ju ändå så att med många kända märken så betalar du dubbla priset bara för det...

Vi var även inne på att få låna hem en Stjärnbädden säng som jag tyckte var jättebra. Men maken tycker att dom är lite för mjuka även dom fasta modellerna. Han vill ha mer stuns i så att säga. Han väger 94 kg och sjunker ju ner mer än vad jag gör.

Men det har hela tiden funnits i bakhuvudet att vi tyckte IKEAS Sultan sängar Skien eller Svaneholm/Svandal var riktigt sköna när vi provade dom i söndags. Sen är det kanske så att man ska lägga lite pengar på en riktigt bra bäddmadrass och då har ju Ikea en för 3795:- (180*200) continental med tagel och endast naturmaterial i.

Fast det där med knarrandet är jag lite orolig för. Både jag o maken blir tokiga om sängen låter när man rör sig. Lättväckta barn...
  • alchemilla mollis

Har haft Ikea-säng så länge jag kommer ihåg, men har aldrig varit med om nått knarrande.

• Angelica77

Hmmm, alright...Svårt det där med sängar. Man ska ju trots allt ha dom ett bra tag.

Virriga Vera skrev 2007-06-28 14:16:20 följande:
    Det bästa vi gjorde var när vi bytte från Ikea till annat.
  • Theorese

Vi har sultan och har aldrig upplevt att själva madrasserna knarrar, knarrar något ibland så är det sängstommen och då vet man att det är dags att skruva lite på den

Svar på tråden Sultansängarna ifrån IKEA - Är du nöjd???