• solida

Recept på inbakad oxfilé!

Jag är rätt bra på att laga mat, men så himla dålig på att prova nya saker! Jag ska ha middag för några kompisar på lördag och har en oxfilé i frysen som jag tänkte använda... Nu kommer jag ihåg att nån gång för länge sen åt jag inbakad oxfilé, har för mig att det var gott. Är det nån som vet hur man lagar det? Eller nåt annat gott recept med oxfilé? Det ska vara en "fin" middag med förrätt, huvudrätt, efterrätt och jag har än så länge inte bestämt mig för vad jag ska servera öht. Jo, fördrinken har jag bestämt...

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Recept på inbakad oxfilé!
  • Kryddburken

Smördegsinbakad oxfilé med gorgonzolaost är såå gott!

Skiva oxfilen och bryn den lätt på varje sida tills de fått fin färg, salt & peppra.

Kavla ut smördegen & varva oxfiléer med en bit gorgonzola, ställd dem på kant så den blir en rulle när du packat in allt i smördegen.

Förslag; Servera med krämig potatisgratäng & en sallad med tomat, rödlök, isbergs & smula ner lite gorgonzola!!
    En klassisker vi brukar ha på nyår!

• solida

Deville> Hur länge har man den i ugnen sen? Och vilket gradantal? För jag antar att det ska in i ugnen efter att man packat in det i smördegen... Och hur tjocka skivor oxfilé har man? Det låter ju supersmarrigt!

• Kryddburken

Ah, jag var lite snabb där!
    Skär skivor i den tjocklek du tycker bäst om, mannen här hemma föredrar tunna så jag brukar köra på ca 1 cm. Men tjockare går också bra, bara lite längre stektid i stekpannan istället.

Sen in i ugnen på 200 grader ca 25 - 30 min, det är ju i princip bara smördegen som ska bakas & få färg & osten ska smäla lite så det behövs inte så lång tid.

Lycka till!!

• Morbror Balo

jag vet att alla inte är så förtjusta i fikon, men om det inte är ett problem så kan jag rekommendera fikonspäckad oxfile.

Nu har jag inte receptet i skallen men i stora drag går det ut på att man marinerar fikon i minste ett dygn i en glasburk med lock. Marinaden består av madeira och konjak,
    Sen gör man ett genomgående hål i filen (bra att ha ett brynstål), stoppar i fikonen och bryner sen för yta.
    Efterstek sedan i ugn (ca 200 grader) till temp 58-62 (ca 20 min)Låt vila ett tag å skär sedan i 1-2cm skivor.

Serveras förslagsvis med en madeirasås och Pommes Duchesse.

• solida

tack för recept!

Tror det blir inbakad ändå, känns lättare att göra... men vad kan man ha för sås till? Ska man ha sås öht?

• Morbror Balo

Kanske en örtagårdssås?
    Såsen kan tillredas dagen före servering

2-3 schalottenlökar
    1-2 vitlöksklyftor
    1 msk smör
    1 msk tomatpuré
    1 tsk vardera av torkade örtkryddor som t ex timjan, rosmarin,
    dragon, salvia, basilika, körvel
    1 dl torrt vitt vin
    4 msk koncentrerad kalvfond
    ca 1/2 dl vatten
    3 dl vispgrädde
    1 dl lätt crème fraiche (kokbar)
    1 tsk balsamvinäger

Skala och finhacka schalottenlök och vitlök. Fräs löken mjuk i smöret utan att den tar färg. Tillsätt tomatpuré, örtkryddor, vin, fond, vatten, grädde, crème fraiche och balsamvinäger. Låt sjuda ca 30 min.

• solida

Morbror Balo> ja, den låter perfekt! Jag tänkte just att det borde vara nån sås med örter i. Tack snälla ni för hjälp med middagen på lördag, kommer bli en succé, det känner jag redan!

Svar på tråden Recept på inbakad oxfilé!