Vad är lågt hb?
När anses det att man har lågt hb? Så att man får tillsätta järn och är det olika i olika trimestrar hur lågt det inte får vara?
När anses det att man har lågt hb? Så att man får tillsätta järn och är det olika i olika trimestrar hur lågt det inte får vara?
hrmm.. BM sa till mig att jag ska äta järntabletter... vid första besök (efter inskrivning) hade jag 129 sen vid andra besök var det 124 och i torsdags var det på 119 så BM tyckte jag ska äta järntabletter...
Jag väljer att äta vanlig mat.
Ska di igen den 9 juli då får vi se om det räcker??
Annars går jag in på apoteket o köpa hemofer....
Mitt järnvärde låg på 100 så BM rekommenderade mig Niferex. Frågade va man ska ha eg. å då sa hon 120. Men ja har inte ätit nån kapsel än, hehe, men ska göra de imorgon. Ja är lite anti mot att äta mediciner å sånt. Men men, är väl bäst att göra de så de inte blir nå knas..
Nu har mitt Hb sjunkt till 105 fastän jag ätit tabletter o så.. mitt blodtryck var med lågt så nu har barnmorskan ordninerat att jag ska sjukskriva mig. Ska till läkaren den 11/7 så ska han sjukskriva mig ännu längre. Känns inte roligt när man bara e i vecka 8 snart. Så nu blir d till o vila o ta d lugnt.
Jag hade 120 i b vid inskrivning i vecka 10, då sa min bm åt mig att börja äta om cirka en månad, när mitt illamående gått över...hmm....
Det är mer än en månad sen och jag har ännu inte börjat äta,men nu kanske jag borde göra det.
Och en säkerligen jättekorkad fråga...
Men varför är det så farligt om man får lågt hb??
Påverkar det bebisen mest eller mig själv???
Hade 131 vid inskrivningen men skönk ända ner till 114 ( vecka 30-32)och ordinerades Niflex men det fick upp 116 sen 119 och nu senast i vecka 38+4 så var jag tillbaka på 131
Det farliga är ju om du börjar blöda därför är det ju väldigt bra med skapligt hb vid färlossningen......
Sen vid lågt hb är du trött trött trött trött........ är ju knappast nyttigt för någon .......
och har du lågt hb och börjar få lust att tugga på spikar och skruvar vet du ju vad det beror på
Jag hade 122 och Bm sa att det va perfekt. Verkar va väldigt olika...
efter min förlossning förlorade ja en MASSA blod å då hade ja ett HB på 88 då va ja dåli kan ja säga kunde inte ta mig från sängen utan i princip svimma av.. ja fick blod å sen va d niferex som gällde... men d va himla läskit kan ja säga
skulle ju inte vart en glad gubbe där precis utan :-O
hehe
Jag ligger på under 110 trots att jag ätit järntillskott hela graviditeten så nu måste jag öka ännu mer. BM säger att jag riskerar att få blodtrans...(vet tyvärr ej vad det heter eller hur det stavas riktigt) vid förlossningen.
Jag har normalt ca 125, det brukar BM tycka är bra. Denna graviditeten var jag nere på 109 i v20 och blev då rådd att börja äta järntillskott. Hade redan ätit så järnrikt som möjligt men hbt bara sjönk ändå. Tyvärr tål jag inga av järntabletterna, men trots det hade hbt höjts till 115 i v23/24. Det är normalt att det sjunker i mitten av graviditeten och går upp senare igen, men om det blir för lågt mår man inte bra och det kan bli farligt i samband med förlossningen om man förlorar mycket blod. Inför min första förlossning hade jag bra hb (över 120), men förlorade en del blod och när jag skrevs ut efter fem dagar var det nere på ungefär 90, jag var inte så pigg då. Skulle egentligen fått blod, men de hade inte tid... :-/
här kollar de inte hb,sa min bm men bad att de ska göra det ändå nästa gång jag är där,är i vecka 30,efter mitt snitt för tre årsedan var mitt hb 86 men ingen sa att det var långt eller att jag skulle äta järntabletter,har fattat efteråt att det var därför jag inte mådde så bra
Zstina: men d låter ju jättekonstit.. nu sjönk ju mitt till så lite på bara några timmar å så hade ja ju förlorat en massa blod så d kanske gjorde sitt till.. hmm.. knepit
Hmm...jaa...det skulle ju kunna förklara mina plötsliga "trötthetsanfall" där jag bara måste få sova annars fixar jag ingenting ;)
Nåväl,jag får väl börja med dom förbaskade tabletterna...men jag har en svag aning om att min mage som redan är i olag både då och nu kommer sparka bakut totalt av det...
Men men...nått måste man ju göra...