• Tullish

Kan man äta parmesanost?

Igår kom några vänner över till oss o vi lagade mat tillsammans. En av dom som var hos oss hade gjort sallad, med riven ost som jag åt ifrån. Senare fick jag se osten i kylskåpet, och det var Parmesanost med mögel på hårdsidan. Vill bara spy upp allt jag ätit, fick sån ångest att jag inte kunde sova på hela natten.
    Min fråga är, kan man äta parmesan ost med mögel och om inte, finns det nån risk av det lilla jag åt?

• Svar på tråden Kan man äta parmesanost?
  • Sara Li

Mögel på ost sitter på utsidan och lämnar inga sporer efter sig då man skär bort det mögliga partiet. Hade det varit bröd hade det varit värre, där går långa sporer av möglet ner i brödet. Du behöver inte oroa dig för att du har fått i dig mögel från osten. Men jag hade ju förstås också tyckt att det var äckligt om jag först ätit en rätt med denna ost och sedan sett möglet...

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Tullish

Men osten var inte gammal eller så. Den var köpt med mögel på.. Är det fortfarande ofarligt då? Är det inte en odlad mögelost då?

• Sara Li

En parmesanost ska inte vara möglig. I så fall var det en annan sorts ost. Vad stod det på förpackningen att osten hette? Vad stod det för bäst-före-datum?

När jag arbetade i ett storkök för ett antal år sedan fick vi dit helt nya prästostar (vanlig hårdost alltså) som var förpackade. Trots detta var vissa av dem mögliga, fast att de var nya. Dem skickade vi tillbaka.

• MkrKabe

Risken att äta möglig ost är väl att man spyr för att det smakar skit?

Om det inte är en riktig mögelost då, för det är ju sjukt gott

• Tullish

Det fanns ingen förpackning, den låg i en påse. Men han som fixade salladen sa att det var parmesanost. Den såg ut som en vanlig hårdost som han hade rivit i ett rivjärn.

• Sara Li
    Tullish skrev 2007-06-27 12:48:06 följande:
    Det fanns ingen förpackning, den låg i en påse. Men han som fixade salladen sa att det var parmesanost. Den såg ut som en vanlig hårdost som han hade rivit i ett rivjärn.
    Så då vet du inte om den var gammal eller ny då?
  • Tullish

Tror att den är ny, eftersom vi åkte och handla tillsammans innan vi åkte hem till oss. Men han åkte hem en sväng, vet inte om han hämtade den då..
    Men den verkar va köpt i disk, för det är en liten "tårtbit" formad ost. Så d måste ha varit en sån där rund ost som han har köpt en bit av.

• Sara Li

Nåväl, fick du inget mögel i dig så behöver du inte oroa dig som sagt.

• listo

Mögel är inte farligt, och parmesan är en helt okej ost för gravida att äta.

Men som Sara Li redan har påpekat ska ska inte parmesan vara möglig.

• hexalite

sann ostälskare som jag är (inte sådana där fotsvettsostar utan andra) så frågade jag min BM om parmesanost. Det är ingen fara. Vad jag reagerar över är att det var mögel på osten. Har aldrig sett en parmesanost med mögel...

• Tullish

Asså det var inte själva osten som var möglig, utan själva kanten. Han sa att den hette parmesanost så jag får väl ta o tro på han.

• lata kocken Johanna

möglet är inte farligt för bebisen som tur är

alla riktlinjer om mat kan du läsa på slv.se
    det är därifrån som barnmorskor SKA ta sin info

Svar på tråden Kan man äta parmesanost?