*såg en som hade en rolig länk om messmör så
K följt av en mjuk vokal uttalas givetvis med "sch-ljud"
Kex
Kök
Kil
Kyl
Kem
Kär
... och hårda vokaler ger alltså k-ljud
Kam
Kom
Kul
Kåt
K följt av en mjuk vokal uttalas givetvis med "sch-ljud"
Kex
Kök
Kil
Kyl
Kem
Kär
... och hårda vokaler ger alltså k-ljud
Kam
Kom
Kul
Kåt
Mrs Links
Nja "kör" är väl inget bra exempel, de finns ju i båda varianterna men betyder olika saker.
"Kille" är helt diskvalificerat då det är dubbelkonsonant. Där gäller givetvis helt andra uttalsregler....
ASK
Som sagt, hårda och mjuka vokaler...
Y är mjuk, U är hård.
Åsa
Typ 99 % av alla våra ord är låneord...
"inte hört det uttalas en gång i tiden..."
Aha, du är uttalsfundamentalist...? Allt skall uttalas kom det gjordes på 1800-talet?
Åsa
Riksnormsättande? Tror väl inte det...
Övriga Sverige går väl inte omkring och säger "Rekor är skaldjur som man eter..."
Det är bara söderkisen Ulf Lundell som rimmar på "räv" och "lev".
Jag har aldrig hävdat att stockholmarna inte uttalar kex med k-ljud. Jag säger bara att det är fel...
Åsa
Roligt det här...
"Fel blir det när större delen av befolkningen börjar tycka att det är fel"
Nja. Flertalet tror att det heter schysst, det blir inte mer rätt för det.
Keps, ketchup och kid-nappare, när kom de till Sverige? 60-talet?
Kid har vi ju redan i svenskan, små gulliga rådjursungar. Och det uttalas ju...?
Åsa
Ja det är ju den där herr Lindström som gjort det så trendigt med den enormt liberala inställning folk har lagt sig till med de senaste tre åren.
"De heter visst oxå för ja säjer de o då e de rett o inge e fel för det säjer Fredrik och förresten kräver ja respekt o du ska va 3vlig o shysst o inte säja att ja har fel för ja har rett."
Konklusion: man får gärna säga "rev" när man menar "räv", likväl som "kex" när man menar "shex"... Där jag är uppväxt säger man "hansesa" istället för "hans".
Den spanska reven rev en annan rev.
Åsa
glöm inte att vi började debatten med glimten i ögat...
Varför jag har tolkningsföreträde är ju så uppenbart att det ej behöver kommenteras...
Jag konstaterar dock att vi har rättstavning i skolorna av en anledning. Och jag konstaterar att de senaste två-tre åren har blivit en fluga att hävda att "allt är rätt".
Och uttalsreglerna för konsonanter före hårda/mjuka vokaler är ju så vackra. Och så tragiskt okända. Väl värda att påpekas i tid och otid...