Föräldrar i Spanien
Trivs ni bra och var i Spanien bor ni?
Vi kanske ska försöka flytta till Spanien, men jag vill helst inte bo på landet eftersom jag tror det kan kännas ensamt...
Trivs ni bra och var i Spanien bor ni?
Vi kanske ska försöka flytta till Spanien, men jag vill helst inte bo på landet eftersom jag tror det kan kännas ensamt...
Mitt tips är bo i Barcelona eller Madrid.
JAg bor i en småstad i Andalucien... och på vintern är det dött dött dött dött!
Lycka till!
Skulle saga Barcelona eller Madrid jag ocksa.
Valencia säger jag. HAr dock inte varit i varken Barcelona eller Madrid. Trevlig stad i lagom storlek, och alltid något trevligt på gång!
Jag har just fått barn och längtar hem till sverige, bor strax utanför barcelona, och något som jag saknar nu mer än någonsin är TILLGÅNGEN TILL NATUR OCH REN LUFT. Jag tänkte inte så mycket på det innan min son kom, men nu lider jag av att var vi än ska gå så är det avgaser.... Barcelona är otroligt fint och jag tycker mycket om det och de har ju havet och många stränder, men inne i barcelona är det ännu sämre luft och de finns få parker.
Det märks nog att jag har hemlängtan men som sagt med barn ser man saker annurlunda
Bor på mallorca i en liten bergsby och trivs alldelles utmärkt!! Hellre här än i storstan!
Barcelona har både strand och stad och temperaturen är behagligare än tex Madrid. Det bor många svenska mammor här och finns mycket jobb. Jag stör mig inte på avgaserna eftersom vi inte bor mitt i smeten, väljer man utkanten så finns mycket fina parker. Lika grönt och fint som i stocholm, skönare klimat med 10 grader på vintern, vill man ha snö åker man 2 timmar upp i bergen. I december kan man faktiskt åka skidor på förmiddagen och bada på eftermiddagen. Låter som en reklam men efter 3 år här så trivs jag väldigt bra!
Uskus
Vi planerar en flytt till Spanien i slutet av året, men vi kan inte bestämma oss för vart vi vill bo. Vi har hittat jättemånga fina lägenheter runt om i spanien men kan ändå inte välja. Vi funderade på Barcelona ett tag, då det är nära både till Andorra och Frankrike. Men det är ju en sån stor stad, läste att det är 1,8 mijoner invånare. Men om du skulle vilja skriva några anledningar till varför man ska välja Barcelona så vore det till stor hjälp! :) vi har även funderat på Alicante och Malaga. Så om någon har lust att skriva just VARFÖR ni bor där ni bor, så vore det helt suveränt! :)
Vi planerar att flytta till Nerja inom något/några år.. ska bli spännande.. men pirrigt oxå..
lindelou: Jag tycke att jag skrev lite anledningar...jag tror det faktiskt bor 3 miljoner i barcelona, i stockholm bor det ju en miljon och barcelona är ju större. Det jag gillar med barcelona är att man kan ha 200 meter till stranden (som jag har) att man har en rolig storstad med party, bra restauranger, affärer och allt man behöver egentligen. Och att klimatet ofta är helt underbart. Om det regnar så regnar det en halvtimme jättemycket och sen inte på flera veckor igen. Hela sommaren nu har vi knappt haft något regn och ca 25 grader varje dag, oftast sol ibland lite mulet. Det är alltid liv i barcelona i augusti byts de lokala ut mot turister och det kan göra att det är jobbigt att vara inne i stan men också lugnt och skönt i utkanterna.
Fråga gärna om det var något mer...
Hej! Ser att tråden är lite gammal men ifall någon skulle kolla -själv "pendlar" jag mellan Stockholm och Barcelona sedan flera år eftersom min pojkvän sedan 7 år är därifrån, har ett bra jobb där och aldrig varit sugen på att flytta till Sverige även om han varit mycket där och gillar somrarna.. Jag är anställd i Sverige men jobbar mycket på distans, hade svårt att hitta bra jobb i Barcelona och åkte därför "hem" ett tag efter studierna, har sedan haft turen att ha fria jobb så att distansförhållandet inte blivit för jobbigt.
Allt har funkat jättebra så länge det bara varit oss två att tänka på, men nu är jag plötsligt gravid i 9:e veckan vilket vi är väldigt glada för, men samtidigt bubblar alla frågor redan upp - var ska barnet växa upp, osv.. Kommer det att funka med "vintrar i Spanien och somrar i Sverige".. har lite svårt att tänka mig att flytta hit helt och hållet och bara vara i Sverige några veckor om året, särskilt som det verkar mycket enklare att vara småbarnsförälder i Sverige, och så grönskan och parkerna förstås.. Barcelona är en helt underbar stad men kanske inte så barnvänlig, eller vad säger ni? Sen vill jag gärna ha min familj nära också, så att barnet får en nära kontakt med sin mormor och morfar. Vore jättekul att höra mer av er svenska mammor i Spanien (och särskilt i Barcelona)! Hur pusslar ni ihop livet? Bara en sån sak som att välja skola, katalanskan som huvudspråk osv.. Särskilt kul vore det att höra av er som har en utländsk partner/pappa till barnet och inte är 100 på att ni vill stanna i Spanien för alltid men heller inte säkra på om han skulle acceptera en Sverigeflytt..
oh vad jag blir avis po er som bor i bcn!! själv bor jag i madrid och trivs väl ganska bra, men det gor ju inte att jämföra barcelona o madrid! madrid är sooo mkt fulare och äckligare po sommaren speciellt när det inte finns kust, fy att man kan sakna havet so! (kommer fron sthlm). ska oxo ha barn snart, i november, och tänker oxo mkt po detta med naturen som inte finns. bor mitt i stan och det är ju bara hus och gator och inget mer. och 16 veckor mammaledighet =( blä!
Jag bor i Logroño med man (spanjor) och son pa 9 manader. Vi har bott 3 ar i Sverige innan vi fick barn men flyttade tillbaka till Spanien för ett ar sedan pga makens arbete. Var "plan" är att vara kvar här i högst 5 ar till men sedan blir det Sverige eftersom det är mer barnvänligt. Min man älskar Sverige och vi har hus där.
Logroño är en stad med 140 000 invanare alltsa en "Pueblo" enligt spanjorerna men det som är bra är att det aldrig är bilköer, gangavstand till det mesta, närmare till naturen och framför allt bättre standard pa boendet.
Kan bara se en fördel med att bo i storstad och det är utbudet av affärer och kultur. Ja, närheten till internationell flygplats är ju oxa ett plus.
Vi bor vid kusten lite utanför Malaga i en liten stad som heter Torre del Mar, här bor det i princip inga svenskar och det är lite tråkigt tycker jag. Det finns visserligen rena kolonier med svenskar på andra sidan malaga, men det blir 8-9 mil från oss. Jag kan rekommendera Costa del Sol,det är ett härligt klimat och omgivningarna vackra. Önskar ni att leva riktigt svenskt kan ni söka er till Fuengirola där det finns svenska skolor, dagis, affärer, restauranter etc. Smak och behag!
HEj
vi bor i Alicante och trivs jätte bra. Min sambo är spanjor, vi har bott här i 7 ar nu. Det är ingen storstad men man har allt man behöver, och det bästa havet
det jag saknar fran Sverige är själva systemet,men annars trivs vi jätte bra.
Hejsan! jag bor utanfor malaga, Rincon de la victoria, nara dig "mamma i malaga" =) som du oxa sager sa ar det inte manga svenskar pa den har sidan av malaga,kanner faktiskt bara en!jag ar dock inte foralder annu men snart...i borjan av november ska hon komma! jag trivs bra men aker "hem" till sverige och "tankar pa" med vanner o familj 2-3ggr om aret.(kan rekommendera att ta korkort om du inte redan har det)jag vet inte hur det ar i ovriga delar men har dar jag bor ar kommunalt ingen hit.
Hej hej!Jag bor i en liten by utanfor Nerja som heter La Herradura, och den ar verkligen pytteliten. Men jag trivs jattebra och det ar ett perfekt stalle for barnen att vaxa upp pa! Det bor just inga svenskar har men det ar valdigt internationellt med manniskor fran alla varldsdelar, vilket jag tycker ar valdigt intressant. Att jag fastnade for den har byn ar inte sa konstigt, jag ar absolut ingen storstadsmanniska och det ligger alldeles vid havet. Saknar man snon pa vintern sa tar det bara dryga timmen till Sierra Nevada, sa man skulle kunna aka skidor pa fm och bada i havet pa em