• MymlanB

Gluten ska introduceras långsamt - så hur mycket gröt till en 5-månaders?

Har en 5-månaders som lätt skulle kunna äta enorma mängder gröt om han fick fri tillgång till grötpåsen och visste hur man hanterade en mikrovågsugn ... Men nu till frågan- gluten ska ju introduceras "långsamt", men vad är egentligen långsamt? Han började med grötsmakis vid ca 3 och en halv månad - så har nu smaskat i ca 6 veckor. Kan jag nu gå upp till en större mängd? Han äter ca en dec vatten med fyra skedar pulver nu (ris/havre eller bara havre)...Han blir ju inte i närheten mätt av den här portionen - dubbelt så mycket skulle vara mer hans melodi...
    vad tror ni?

• Svar på tråden Gluten ska introduceras långsamt - så hur mycket gröt till en 5-månaders?
  • Thugs

Det är knappt nåt gluten i havregröt... Man kan tillsätta lite vanligt vetemjöl (ytterst lite) i gröten för att vänja dom vid det. Jag tror att du kan ge honom så han blir mätt. Gör mer gröt och låt honom äta så mycket han vill.

• EmA

Absolut kan du öka på mängden, han har ju ätit gröt rätt länge nu då ju. Alla barn äter ju olik amycket och portionen på paketet är ju bara ett ungefärligt mått.

Mamma till Tindra 070112
  • MymlanB

Tack för svaren! Har nu börjat med större portioner som han glatt glufsar i sig utan problem - har även bytt till ris/havre istället...
    Har nu läst på lite och varken havre (som visserligen innehåller gluten men lite och av en annan typ ) eller ris innehåller ju egentligen gluten - precis som du säger Thugs- så vad är det jag håller på med då? Inte är det ju glutenintroduktion i alla fall... Då ska jag ju byta till en annan gröt egentligen eller hur? eller strössla på vetemjöl som du sa...
    hmmm - att det ska vara så krångligt med mat

• Thugs

Det är så himla mycket att tänka på när dom ska ha mat... Och att dom ska vänja sej vid allt så långsamt som möjligt. Undra hur mycket rätt/fel man gör?

• EmA
    MymlanB skrev 2007-07-02 17:44:26 följande:
    Tack för svaren! Har nu börjat med större portioner som han glatt glufsar i sig utan problem - har även bytt till ris/havre istället...Har nu läst på lite och varken havre (som visserligen innehåller gluten men lite och av en annan typ ) eller ris innehåller ju egentligen gluten - precis som du säger Thugs- så vad är det jag håller på med då? Inte är det ju glutenintroduktion i alla fall... Då ska jag ju byta till en annan gröt egentligen eller hur? eller strössla på vetemjöl som du sa... hmmm - att det ska vara så krångligt med mat
    Men iallafall i Nestlés havregröt är det tillsatt vetemjöl just för att man skall kunna introdusera gluten, den sa vår BVC-sköterska att vi skulle ta just av den anledningen.
    Mamma till Tindra 070112
  • MymlanB

aha - Nestlés alltså - då blir det den nästa gång, tack för tipset!
    nu strösslar jag på lite vetemjöl på den andra - det funkar ju också men är lite osäker på hur mycket jag ska ta - en liten skvätt blir det

• Svea73

Hej,

Angående gröt så vill jag också ha svar på det. Min kille får ca 3 gröt mål om dagen, dvs. ca 2.5 dl gröt. Är det för mycket, kan jag ge honom mer?

Nestlé innehåller vetemjöl så det är bra för gluten tillvänjning. Blev dock förvånad när jag såg socker innehållet i Nestlé sk. osockrade äpplegröt???

Min son är 5.5 månader och vi började med smakisar när han var 4 mån. Nu är problemet att han knappt vill amma längre, endast på natten och första maten på morgonen. Jag undrar hur mycket han ska äta ca? Och inte minst dricka.

Han vägrar att ta välling eller mjölkerstätting och gillar inte att dricka varken vatten (det leker han endast med) eller något annat ur flaskan. Han gillar gröt och fruktpuréer och äter lite broccoli och morotspuré samt biff stroganoff och potatis.

Hur ofta äter era bebisar? Hur mycket dricker de ca?

Jag ger:
    4-5 tiden ammar
    8-tiden 3/4 dl gröt
    10.30 0.5-1 burk fruktpuré eller risgröt 1 burk
    13.30 3/4 dl gröt eller 0.5 burk mat + 0.5 burk dessert
    16.30 0.5 burk mat + 0.5 burk dessert
    19.00 3/4 dl gröt + frukt, oftast katrinplommon för att hålla magen i schack
    20.00 ev. en slurk bröstmjölk om han inte redan somnat

Men sedan får jag problem på natten...
    Vaknar och vill ha mat runt 1-2 tiden och sedan vid 5 tiden.

• Akvamarin

Min son (drygt 6 månader) äter oxå gröt och älskar det. Tycker också det är svårt att veta mängd, men höftar lite grann.

Amning vid 5-snåret
    Gröt (ca 1,5 portion) till frukost
    1 burk barnmat + 1/3 - 1/2 fruktpuré till lunch
    Banan (ca en halv) eller fruktpuré till mellanmål
    Gröt (1,5-2 portioner) till middag
    Välling (200 ml) innan det är dags att sova

Om ni har problem med nätterna (vilket vi också har haft) kan jag varmt rekommendera välling. Min son håller sig länge på det och har från att varit krånglig på nätterna gått till att sova som en stock mellan 20.00-05.00 (ca). Har nyligen tagit bort nattmålet och det har funkat jättebra.

• Akvamarin

Svea73, såg just att din son inte vill ta välling... Hoppas det ändrar sig snart

• MymlanB

Svea : min sons "schema" ser ut ungefär så här, han är 5 mån och en vecka...

amning ca 05.00

liten amningsslurk igen 08.00

stor grötfrukost ca 10.30 gröt på 1 dl vatten

lunch ca 13 I liten burk mat + lite frukt + en slurk amning om han inte är mätt

amning ca 15.30

ca 18 - en laddning gröt till ca 1 dl vatten

1845 - ca en dl ersättning

så mitt schema är ganska likt akvamarins , bara lite mindre riktig mat och ingen välling - ersättning istället, Ska byta till välling om ett par veckor tänkte jag...och ge honom mer mat så när han är 6 mån så kommer det vara nästan exakt som akvamarins

Såg att du bara ger 3/4 dl grötportion - jag tror att du kan gå upp till 1 dl per gång - har frågat runt lite på Bvc och en läkar-bekant och det verkar som att det bara är att lassa in så länge magen klarar det och man har tagit det långsamt i början (och det har vi ju)

om han inte gillar vatten i flaskan - och du oroar dig för hans vätskeintag - prov en sådan där liten mugg med två handtag på sidorna och en liten pip. Min son tycker den är asrolig och slurkar i sig för glatta livet- håller på att träna honom för att jag ska kunna sluta amma snart- kan vara värt att pröva! Jag vet inte hur mycket vätska han får isig eftersom jag ammar och inte har koll riktigt på hur mycket han får i sig

• MymlanB

svea det jag tänkte på är att han får det verkar som om din son äter ganska mycket på dan och sedan mindre på kvällen - och då kanske är hungrig på natten
    prova att ge honom mer gröt på kvällen så kanske han sover bättre

• Svea73

Mymland B: Du har nog rätt i att jag bör lägga om lite hur han äter...är just nu jätte sur på min man som lät han somna utan att få gröt...vilket innebär att jag kommer vara vaken i natt med en hungrig liten kille...grrr Ska också gå upp i grötportioner till 1 dl. Vilken mat gillar era barn? Hittills verkar bara biff stroganoff och ev. ibland, också lite kalvkött, fisk började han grina och fick kväljningar av...suck och jag som är från västkusten och allt

Akvamarin: Tack för svaret, ska nog försöka ge lite mindre ofta och lite större portioner. Det får bli dubbel gröt eftersom välling fortfarande inte verkar funka. Vad gillar ditt barn?

Vad väger era barn nu och hur långa är de?

• MymlanB

Sist jag var på BVc, typ 10 dagar sedan, var han 65,5 och vägde 6,8 kilo - så han är nog normalstor/normalliten beroende på hur man ser det.

Favoritburkarna är Slottspure och Pasta med kyckling från Nestlé samt Päronpure (oj oj oj mums mums) och katrinplommon från Semper. Har inte provat fisk än men tänkte testa om några dagar. Idag blir det kalv - får se hur det går...

Sedan blir det hemmagjort av alla möjliga slag - kokar ihop det ena och det andra och det mesta verkar funka. Broccoli älskar han, spyr av palsternacka...osv

Gröt blir hemmagjord havregrynsgröt, mild havregröt och nu har han fått testa banangröten som han så klart älskade (oväntat - inte...)

• Svea73

Mymlan: Oj, då måste jag ha en riktig tjockis. Hugo väger 8 kg och är endast 64 cm...jag kanske göder honom lite väl mycket...

Har din son fått sina tänder ännu? Jag tror Hugos är på väg...han biter i allt är allmänt kinkig och gnuggar sig i munnen hela tiden.

Hugo älskar också katrinplommon...och sedan yogurt med banan och päron.

• rockmind

vilken gröt är bäst att börja med?

och är det lämpligt att man börjar redan vid 4 mån för att det ska bli långsam invänjning med gluten?

• Sockerkakan

Började ni med den smakportionen som finns anvisad på paketet? (på Mild Havre)
    Jag tyckte den verkade stor att ta precis i början. Eller?
    Hur gjorde ni andra med introduktion av gröt?

• Chaam

Vi fick tipset att börja med nestle mild havregröt men den var inte så poppis här så nu äter vi sempers banangröt! Mums.. Han äter nästan en hel portion 1,25 dl vatten o 5 msk pulver nu till frukost!! Och dricker lite vatten till.

Vi började när han var ca 4,5 månad och tog bara någon/några tsk i början så magen hann med. Smakportionerna på paketen tycker jag oxo var stora!
    Nu är han 5,5 månad snart och har dessutom 2 tänder som precis spruckit igenom i underkäken!! : )

Tanken är sen att han ska få gröt även på kvällen men vi tar det lite lugnt.

Så här ser dagen ut ungefär:

0500 amning
    0800 gröt
    1100 amning
    1400 mat drygt halv burk + fruktpure 2-3 msk o vatten
    1700 amning
    2000 amning o godnatt.

Svar på tråden Gluten ska introduceras långsamt - så hur mycket gröt till en 5-månaders?