• Svea73

Gluten ska introduceras långsamt - så hur mycket gröt till en 5-månaders?

Hej,

Angående gröt så vill jag också ha svar på det. Min kille får ca 3 gröt mål om dagen, dvs. ca 2.5 dl gröt. Är det för mycket, kan jag ge honom mer?

Nestlé innehåller vetemjöl så det är bra för gluten tillvänjning. Blev dock förvånad när jag såg socker innehållet i Nestlé sk. osockrade äpplegröt???

Min son är 5.5 månader och vi började med smakisar när han var 4 mån. Nu är problemet att han knappt vill amma längre, endast på natten och första maten på morgonen. Jag undrar hur mycket han ska äta ca? Och inte minst dricka.

Han vägrar att ta välling eller mjölkerstätting och gillar inte att dricka varken vatten (det leker han endast med) eller något annat ur flaskan. Han gillar gröt och fruktpuréer och äter lite broccoli och morotspuré samt biff stroganoff och potatis.

Hur ofta äter era bebisar? Hur mycket dricker de ca?

Jag ger:
    4-5 tiden ammar
    8-tiden 3/4 dl gröt
    10.30 0.5-1 burk fruktpuré eller risgröt 1 burk
    13.30 3/4 dl gröt eller 0.5 burk mat + 0.5 burk dessert
    16.30 0.5 burk mat + 0.5 burk dessert
    19.00 3/4 dl gröt + frukt, oftast katrinplommon för att hålla magen i schack
    20.00 ev. en slurk bröstmjölk om han inte redan somnat

Men sedan får jag problem på natten...
    Vaknar och vill ha mat runt 1-2 tiden och sedan vid 5 tiden.

• Svea73

Mymland B: Du har nog rätt i att jag bör lägga om lite hur han äter...är just nu jätte sur på min man som lät han somna utan att få gröt...vilket innebär att jag kommer vara vaken i natt med en hungrig liten kille...grrr Ska också gå upp i grötportioner till 1 dl. Vilken mat gillar era barn? Hittills verkar bara biff stroganoff och ev. ibland, också lite kalvkött, fisk började han grina och fick kväljningar av...suck och jag som är från västkusten och allt

Akvamarin: Tack för svaret, ska nog försöka ge lite mindre ofta och lite större portioner. Det får bli dubbel gröt eftersom välling fortfarande inte verkar funka. Vad gillar ditt barn?

Vad väger era barn nu och hur långa är de?

• Svea73

Mymlan: Oj, då måste jag ha en riktig tjockis. Hugo väger 8 kg och är endast 64 cm...jag kanske göder honom lite väl mycket...

Har din son fått sina tänder ännu? Jag tror Hugos är på väg...han biter i allt är allmänt kinkig och gnuggar sig i munnen hela tiden.

Hugo älskar också katrinplommon...och sedan yogurt med banan och päron.

Svar på tråden Gluten ska introduceras långsamt - så hur mycket gröt till en 5-månaders?