Inlägg från: bellanbus |Visa alla inlägg
  • bellanbus

En fråga om Marsvin!

Jag hade ett samtal med en god vän igår, vi började tala husdjur och så. Kom in på ämnet marsvin och min väninna säger att hon hört att deras medellivslängd låg på 3 år...??

Min fråga är stämmer detta? Det är ju väldigt lite, man tänker ju på ägarna som fäster sig och så... Min ena katt är 4 år och bara tanken på att hon skulle kunna försvinna när som helst gör mig lite skakig..
  • Svar på tråden En fråga om Marsvin!
  • bellanbus

Oj...ja då vet jag iaf att jag inte ska ha marsvin, jag fäster mig alldeles för mycket vid djur för att orka förlora dem om 3 år...

• bellanbus
    babyontheway skrev 2007-06-27 20:35:00 följande:
    jag fick mitt första marsvin när ja fyllde fem, han dog när ja var 14 så ja vet inte!! har haft fler men dom har dock inte levt så länge!
    Då blev ju han riktigt gammal...
  • bellanbus
    Shinna skrev 2007-06-27 20:42:36 följande:
    Här är en som kan allt om marsvin.....*ler* älskar dom små liven....livslängden är väldigt olika från marsvin till marsvin....men generellt brukar man säga att dom lever mellan 4-6 år......jag har haft marsvin som endast levt ett år....som då dött pga sjukdom givetvis....dom är väldigt känsliga och deras immunförsvar är ganska lågt första året....har även haft marsvin som blivt 8 år och mer så det är olika....ganska viktigt hur dom är framavlade.....ett "starkt" bra framavlat marsvin har öron som pekar neråt...ligger neråt.....och en ganska stabil benstomme.....hoppas det hjälpte lite....kram
    Oh TACK, det är en väninna som vill köpa till sin dotter när hon fyller år, och min dotter vill ju med ha, men när jag hörde den korta livslängden så blev jag tveksam...

Men min väninna lär ju bli glad för tipsen!!
  • bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 18:48:45 följande:
    Jag föder upp marsvin och medlellivslängden brukar ligga på ca 4-5 år men det finns de som både blir äldre och yngre.Att marsvin som har öron som ligger neråt och stabil benstomme är inte sant.Precis som Sportfåne skriver så är det i utställningssyfte man vill ha dessa egenskaper.Mitt äldsta marsvin hade stående öron och var ganska klen i benstommen men pigg och "stark" var hon iaf!Däremot så är det större chans att man får friska marsvin som lever länge när man köper sina marsvin från en seriös uppfödare än från en djuraffär. Det kan vara därför Shinna menar att hängande öron och stabil benstomme ger "starka" och friska marsvin eftersom uppfödare avlar på dessa egenskaper.Det viktiga när man ska köpa marsvin tycker jag är att man inte köper från en djuraffär utan direkt från en seriös uppfödare som har planerat sina kullar noga och känner till de linjer de avlar på.
    Ok, känner du till några uppfödare i Skåne trakten?

Tack för dina svar också
  • bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 19:15:18 följande:
    Det var så lite så!Jag bor i skåne.
    Ok vart i Skåne?
  • bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 19:20:32 följande:
    Ängelholm
    Ja det är ju inte så långt härifrån...får min väninna ta kontakt med dig om det blir aktuellt med marsvin till hennes dotter? Isådana fall blir det inte förrän framåt vintern då dottern fyller år i mitten av december...
  • bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 19:34:44 följande:
    Det går jättebra!Adressen till min hemsida är www.sweetdreams.webb.seJag har två-tre kullar som kommer att komma i augusti och planerar en som förmodligen kommer att födas i november.
    Ok, har du även långhåriga marsvin? Går det att ha ett korthårigt tillsammans med ett långhårigt om man vill det?
  • bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 20:03:28 följande:
    Nej, jag har bara teddy, en strävhårsras.Det går bra att ha olika raser ihop. Hundar tex skiljer sig ju väldigt mycket beroende på vilken ras man har, så är det inte med marsvin. Det finns vissa skillnader mellan de olika raserna men mest så är det individuella skillnader. Individer i samma ras kan skilja sig oerhört.Generellt tycker jag att man kan säga att teddy är en lugn ras som gärna sitter och gosar men om de får vara lösa på golvet och leka så sätter de fart.
    Jag vidarebefodrar detta till min väninna...hon har förresten skrivit till dig via din hemsida nu

Hon har säkert fler frågor!
  • bellanbus
    SusanneSJ skrev 2007-06-29 20:07:11 följande:
    4-6 år har jag hört på marsvin! Men katt lever i regel mycket längre än så och du behöver inte oroa dig för att din älskilng ska försvinna snart!
    Ja det vet jag att katter lever länge, jag bara jämförde tanken på att min katt som jag haft i 4 år nu skulle dö eftersom ett marsvin mycket väl kan göra det...

Kanske var lite otydlig
Svar på tråden En fråga om Marsvin!