Världens godaste efterrätt efterlyses! :-)
Vi har bröllopsdag imorgon och jag ska laga efterrätten!
Så nu behöver jag receptet på den smarrigaste efterrätten mannen smakat!!
Någon som har det?
Vi har bröllopsdag imorgon och jag ska laga efterrätten!
Så nu behöver jag receptet på den smarrigaste efterrätten mannen smakat!!
Någon som har det?
recept behövs väl kanske inte.. men något av det godaste måste väl vara vaniljglass och jordgubbar
Detta tycker jag är världens godaste tårta iaf.
Men det kanske är för mycket som dessert.
Hoppas du hittar något som passar
Lycka till
Hovets Tårta
3 äggvitor
2 ¼ dl socker
3 dl vårgårdaris
Fyllning:
2 msk vetemjöl
1 dl vatten
1 äggula
50g smör eller margarin
ca 50 g blockchoklad
1 dl florsocker
1½ dl vispgrädde
Garnering:
Ca 50 g blockchoklad
Vispa äggvitan till hårt skum. Rör försiktigt ner sockret och vispa kraftigt till smeten blir styv och seg.
Blanda försiktigt ner Vårgårdaris.
Lägg smörpapper på en plåt
Bred ut smeten till 2 avlånga bottnar ca 15x30 cm
Grädda bottnarna i svag ugnsvärme, 100-125 grader ca 45 minuter
Smörkräm:
Blanda mjöl o vatten i en kastrull och låt det koka under omrörning några minuter
Tillsätt bitar av blockchoklad och låt dem smälta i mjölblandningen
Rör i äggulan och låt krämen svalna
Rör matfett och socker mjukt
Tillsätt krämen lite i taget
Bred smörkrämen över den ena bottnen
Vispa grädde och bred den på smörkrämen
Lägg på den andra bottnen
Smält blockchokladen och ringla över tårtan
Åhh, jag har ett; fruktsallad på BARA de frukter man tycker är godast (jag gillar tex melon, mango, gula päron, kiwi, jordgubbar mm), och sen strör man nötter (tex cashew) och krossad choklad på.
Det är RIKTIGT gott!! :)
Vad blir huvudrätt & vad gillar din man för smaker?
Choklad är romantiskt & gott!
...eller helt sonika slå ett presentsnöre om dig själv och servera som efterrätt!! *S*
Pavlova
INGREDIENSER:
ca 20 portioner
6 äggvitor
3 ½ dl socker
1 knivsudd salt
2 tsk maizenamjöl
1 tsk vitvinsvinäger
vispad grädde
säsongen frukt och/eller bär
GÖR SÅ HÄR:
1. Vispa äggvitorna till ett hårt, fast skum.
2. Vispa i socker, en matsked i taget
3. Tillsätt sedan salt, maizena och vinäger
4. Klicka ut smeten på en bakpappersklädd plåt
5. Grädda i 5 minuter i 175 grader
6. Sänk sedan värmen till 150 grader och grädda ytterligare 50 min.
7. Låt marängerna svalna
8. Lägg upp på assietter, klicka på vispad grädde, dekorera med frukt och bär
Du kan göra egen glass till jorgubbarna jamie oiver gör något han kallar semifreddo och så lite hackade pistagenötter på. Det är supergott! Går säkert att googla!
Nej, nej... Det godaste är
färska jordgubbar
kiwi
banan
skivade med lite sirap över och riven vit choklad som fått smälta och få färg i ugnen. Servera med lyxig vaniljglass. Förutsatt att man tål ingredienserna så är det det godaste som finns. Det tangerar allt. Inte för sött, men med choklad, jordgubbar, lite syrlighet från kiwin och sötma från bananen....
vad heter det nu igen, det heter ju nåt. Hjälp mig!
gino?
gino! tack!
Marängswiss
maränger, glass, grädde och chokladsås. Försvinnande gott
Choklad pavlova med gradde och hallon, finns inget godare!! Recept fran nigella, vill du ha sag till
Maränger med bär och mascarpone
6 portioner
Ugnstemperatur 150º
ca 1 timme 30 minuter
Ingredienser
50 g mörk choklad
3 ägg
2 dl socker
1 tsk pressad citron eller ättikssprit
1-2 msk socker
1 dl matlagnings- eller mellangrädde
100 g mascarpone
1/2 liter jordgubbar eller andra bär
Tillagning
Värm ugnen till 150°.
Smält chokladen enligt anvisning på förpackningen. Dela äggen i vitor och gulor.
Häll äggvitor, 2 dl socker och citron eller ättika i en metallbunke.
Ställ den över en kastrull med sjudande vatten och vispa, helst med elvisp, tills massan är tjock, ca 5 minuter. Ta bunken från värmen och vispa massan kall.
Rör försiktigt ner chokladen så att marängmassan blir randig. Lägg smeten i 12 klickar på plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen 10 minuter.
Sänk värmen till 100° och grädda tills kakorna släpper papperet och har torkat, ytterligare ca 60 minuter.
Rör ihop gulor, 1-2 msk socker och grädde i en kastrull. Sjud och rör tills det tjocknar, koka inte.
Rör i mascarpone och eventuellt likör. (Likören kan också hällas över efterrätten.) Skölj och dela jordgubbarna.
Bryt marängerna i bitar och varva dem med den kalla såsen och jordgubbarna. Garnera med mynta. De maränger som inte går åt kan förvaras i burk med tätt lock och sparas.
Här är den!!!
Frusen hallonmousse 4 portioner
200 g hallon, frusna eller färska
1 msk strösocker
2 msk cherry heering, körsbärslikör
2 äggvitor
1 dl vispgrädde
Låt de djupfrysta bären halvtina. Tag undan några fina bär till garneringen. Mixa resten av bären med ½ msk socker och likören.
Vispa äggvitorna till hårt skum, häll i resten av sockret och vispa ytterligare därefter några sekunder. Rör ner hallonmoset i äggvitorna.
Vispa grädden och vänd försiktigt ner den i hallon- och äggviteblandningen.
Häll upp moussen i chokladformar (brukar finnas på konditorier) eller portionsformar och låt dem stå i frysen cirka 2-3 timamar.
Tips: Det går bra att byta ut hallonen mot exempelvis jordgubbar, björnbär eller körsbär.
Här är en som delar första platsen med ovanstående hallonmousse.
Jordgubbssoppa
4 Portioner
7 dl Vatten
2 1/2 dl Socker
2 tb Citronsaft
1 1/2 l Jordgubbar
2 ts Vaniljsocker Citronmelissblad
Blanda vattnet, sockret och citronsaften i en kastrullen. Koka upp alltsammans och låt koka i 5 minuter. Ställ kallt över natten.
Skölj och rensa jordgubbarna. Spara ett par jordgubbar till garnering. Mixa resten i matberedare och blanda samman med lagen. Tillsätt vaniljsocker och smaka av soppan. Ställ kallt en stund. Garnera med citronmelissblad och jordgubbar
Inbakad Brieost o smördeg
du tar så stora bitar brieost som ni vill ha, och gör paket av dom med smördegen, du kan ha antingen hallon eller hjortronsylt, innanför, sedan gräddar du den i mitten av ugnen tills smördegen har fått färg, och serverar med gammaldags vaniljglass och lite sirap....såååå gott!!!