• prinsessansmamma

Magkatarr !!

Jag har jätte ont mellan brösten och strax nedanför, Tror det är magkatarr, Är det någon som har magkatar känns det så här. När jag ligger ner känns det son att jag vill kräkas och det gör j-vligt ont. Någon som har tips på hur man lindrar smärtan och illamåendet. Är gravid i vecka 24

• Svar på tråden Magkatarr !!
  • Lundby87

knäckebröd funkade för mitt illamående. Är det magkatarr som du har så ät regelbundna tider unvik strk mat och fet.

• Snäckan13

Jag har haft magkatarr typ hela mitt liv!!!
    Losec är nog inget smart drag om du e gravid, tror jag inte iallafall, annars är det jävligt bra!

Ta istället NOVALUCOL, det får du ta flera ggr/dag om du är gravid!

Är du inte gravid så kan du gott knapra lite Losec OM inte Novalucol hjälper!

Det e ju dumt att starta me en dundertablett!!!

• Micke
    Snäckan13 skrev 2007-06-30 23:45:31 följande:
    Losec är nog inget smart drag om du e gravid, tror jag inte iallafall, annars är det jävligt bra!
    Jodå fungerar faktiskt utmärkt med alla tabletter med Omeprazol.

Citerar ifrån fass.se gällande Losec Mups:

"Graviditet

Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Därför kan Losec Mups användas under graviditet. "
  • Tullish

Jag hade samma smärta. Åkte in på akuten, o fick några tabletter av läkaren som skulle lugna magen. Sen så rekomendera han mig att köpa pepcis duo recepfritt på apoteket.

• Tullish

Måste tillägga att jag har bytt till losec mups, dom funkar MYCKET bättre.
    Men är du osäker så ska du självklart söka upp en läkare först innan du köper nåt.

• Cluedo

GAVISCON smakar skit, men var det enda som hjälpte min magkatarr när jag var gravid....
    Losec kan du också ta under grav, men prova med Gaviscon. Tror nog att det hjälper. Jag provade typ med allt och edet enda som hjälpte var Gaviscon.

• prinsessansmamma

Tack för alla tipps! en liten fråga till. Jag har aldrig haft så här ont någon gång innan. Jag har så ont att jag ligger i en boll och kvider, jag kan inte gå bort och äta middag för jag tål inte något i princip. Kan inte dricka cola utan bara mjölk el vatten osv. Det upptar in pricip hela min dag med vad skall jag klara av att förtära utan att helt rasa samman. Svårt nu på sem och resturanger. Gör det så här in i helvetes ont att ha magkatarr till er som haft det? Jag såg att du nr 5 har åkt till akuten och jag har varit på väg vid flertal till fällen för det är inte hanterbar smärta. Ja Ja jag har 3,5 mån kvar sen är undrverket ute och då fixar sig nog magkatarren troligtvis.
    Ha en bra dag till er alla som svarar.........

• Micke
    prinsessansmamma skrev 2007-07-01 11:48:17 följande:
    Tack för alla tipps! en liten fråga till. Jag har aldrig haft så här ont någon gång innan. Jag har så ont att jag ligger i en boll och kvider, jag kan inte gå bort och äta middag för jag tål inte något i princip. Kan inte dricka cola utan bara mjölk el vatten osv. Det upptar in pricip hela min dag med vad skall jag klara av att förtära utan att helt rasa samman. Svårt nu på sem och resturanger. Gör det så här in i helvetes ont att ha magkatarr till er som haft det? Jag såg att du nr 5 har åkt till akuten och jag har varit på väg vid flertal till fällen för det är inte hanterbar smärta. Ja Ja jag har 3,5 mån kvar sen är undrverket ute och då fixar sig nog magkatarren troligtvis.Ha en bra dag till er alla som svarar.........
    Testa novalucol och losec.

Akuten är fel ställe. gå till en vårdcentral eller husläkare.
  • Tullish

Jag hade exakt lika ont som du. Låg i sängen som en boll o bara grät hela tiden. Sen så orkade jag inte mer o då körde min man mig till akuten. Jag har haft magkatarr en gång innan jag blev gravid, då fick jag äta en medicinkur. Men nu så gick det inte pga graviditeten. Men han han gav mig några tabletter o genast dagen efter så mådde jag mycket bättre. Sen så började jag med pepcid duo, o därefter losec mups. Sen dess har jag inte känt av magkatarr, peppar peppar peppar!

• veeronicca

ursäkta TS men ja måste bara få fråga om symtomen ja har stämmer in på magkatar...
    har så ont i bröstet som ett tryck som gör att ja får som "mild halsbräna" har även jätte ont under brösten ibland gör det så jävla ont så ja vet inte vart ja ska ta vägen... oftast när ja har ätit men ja är ändå hungrig fast ja har så ont... kan detta vara magkatar???

• Cluedo
    veeronicca skrev 2007-07-01 13:29:03 följande:
    ursäkta TS men ja måste bara få fråga om symtomen ja har stämmer in på magkatar...har så ont i bröstet som ett tryck som gör att ja får som "mild halsbräna" har även jätte ont under brösten ibland gör det så jävla ont så ja vet inte vart ja ska ta vägen... oftast när ja har ätit men ja är ändå hungrig fast ja har så ont... kan detta vara magkatar???
    Det låter som magkatarr, precis så hade jag när jag hade magkatarr. prova Gaviscon ca 30 min efter maten. Det hjälpte, men du behöver nog även ex losec för att få bort magkatarren. Gaviscon tog bara bort det ionda, men jag tror inte den botar magkatarren i sig....
  • prinsessansmamma

hej nr 11. Japp det låter pricis som min symtom = magkatarr. Jag trodde aldrig att det´kunde kännas så här ont! Man tror att hjärtat är på väg att ge sig. Jag har nu provat GAVISCON funkar si så där, men smakar såååååååå illa att jag har svårt att få ner det. I dag skall jag ner till apoteket och köpa Novalucol, jag åter kommer om det funkar. Men som en skrev tidigare jag tror bara att det lindrar smärtan för tillfället men tar inte bort magkatarren skall till läkaren på tor och be om losec. Jag mår fan så dåligt. Jag sover inte pga att jag har så sjukt ont. Kan inte ha det så här i 3,5 mån till. Nu får det vara slut på detta.

• Snäckan13

Samma smärta här! Har åkt till akuten en gång för då var jag helt säker på att jag skule dö (o jag är inte den som gnäller i första taget).
    Kärringen på akuten a när jag kom - ÄR DU SÄKER PÅ ATT DU INTE HAR MAGINFLUENSA???

Där "stod" jag så gott jag kunde, som en fällkniv med en smärta som inte var av denna värld, blev skitförbannad, för du ska inte tro att jag fick bli undersökt (fast min läkare hade sagt till mig att åka akut den gången det blir för illa, för att de ska kunna kolla vad det verkligen kommer utav,..)

Nädå, jag skulle åka hem o vila sa hon...

Sen dessa har jag ALDRIG åkt akut me magkatarren o säger typ aldrig nå´t om hur ont jag verkligen har ibland, men när det är så man inte kan stå upprät o bara vill gräva ner sig är det svårt att spela oberörd, o då är det tur att det finna medicin

• veeronicca

TACK för alla svar.... glömde en sak är det fler som det typ "trycker på revbenen"på när ni har magkatarr???

Svar på tråden Magkatarr !!