Inlägg från: Anonym (isop) |Visa alla inlägg
  • Anonym (isop)

Hej, jag heter xx och jag är nikotinist (långt)

Wow, det var som om jag läste min egen historia... jag var också nikotinist och inte bara rökare! Jag lyckades dock inte sluta röka förrän fyra veckor innan förlossningen och jag började igen när barnet var fem månader.
    I höstas ringde jag till vårdcentralen och sa att jag är tobaksmissbrukare och behöver hjälp att sluta. Fick champix och är nu rökfri sen ett halvår.
    Lycka till!!!

• Anonym (isop)
    Anonym (Vit prince) skrev 2007-06-28 10:40:37 följande:
     Hade dom något krav eller så ang det? Jag har verkligen försökt allt som går att köpa hos Apoteket, men det funkar inte. Hur funkade det på dig? Hur länge åt du det osv? För det känns nästan som om det är det enda alternativiet just nu. Vill inte lukta som en askopp längre.
    Jag frågade min läkare hur man bar sig åt för att få det utskrivet... han sa att man måste gå hos tobaksavvänjare, så det har jag gjort. Man berättar om sitt missbruk, man kollar lungkapaciteten etc.
    Sen var det inte alls svårt att få det utskrivet...

Det finns en annan sort också som heter Zyban, men den är inte alls lika bra!!
    Lycka till!!

Just det där med att slippa lukta.... mmm, är så skönt nu, mitt hår luktar schampoo även på eftermiddagen!!!
  • Anonym (isop)
    Anonym (Vit prince) skrev 2007-06-28 10:54:44 följande:
    Aaaa, de skulle vara skönt att slippa de där... Skall nog ringa min VC... Och se vad dom säger! Tack!!
    Det bästa är att det var inte ett dugg jobbigt... inga humörsvängningar... inga "jag måste ha en cigg nu"-panikkänslor...

visst, ett sug har jag haft, men det har varit väldigt svagt!!!
  • Anonym (isop)

Hej Ts
    jag gick på samtal varannan vecka. Vi gjorde en profil på hur starkt mitt beroende var, baserat på frågor om min rökning, vi såg informationsfilm om tobaksodling (miljöaspekten, barnarbete), om KOL och en massa annat. Jag fick lära mig om receptorer i hjärnan, som styr missbruket...
    Mycket kände man igen och ibland kände jag mig lite anti... jag hade ju redan bestämt mig för att sluta... varför skulle hon fortsätta att övertyga mig... men det var nog psykologi.
    Dessutom pratade vi mycket om risken för återfall. Eftersom nikotin är lika beroendeframkallande som heroin gäller det att inse att man aldrig kommer kunna ta en cigg igen...
    Hela avvänjningen gick väldigt smidigt, jag trodde inte att det var sant att det kunde vara så enkelt (har ju slutat massor av gånger innan). Dels beror det på att jag var verkligen, verkligen redo att sluta nu. Jag var så trött på att ständigt styras av cigg, och på att lukta illa!
    Dels fick jag tabletterna som gjorde att jag inte var sugen på att röka (låter ju för bra för att vara sant!).
    Tabletterna ger inga biverkningar (nu kan du ju inte äta dem pga graviditeten), jag blev lite illamående om jag inte åt samtidigt som jag tog dem.
    Rekommenderar dem till alla som vill men inte kan... Funkar även på snusare!

• Anonym (isop)

Precious alva:

så är det... jag lider av alkoholism och känner igen dina tankegångar. Kan väl säga att champix funkar som antabus, förutom att du inte mår dåligt av röka när du tar dem... du får bara ingen kick, kan lika gärna röka tidningspapper...

Ring, du behöver ju inte berätta allt om du inte vill...

• Anonym (isop)
    Anonym (Nikotinist) skrev 2007-06-28 13:35:20 följande:
    Fick du gå i någon slags rökavvänjningsgrupp också tillsammans med andra som slutat röka? Liknande AA eller NA? Jag har hört att VC har sådana grupper och blivit rekommenderad att prova vilket jag garanterat kommer att göra om jag misslyckas den här gången. Om jag inte varit gravid hade jag sett till att få de tabletter du nämner. Men de kan kanske vara ett alternativ efter graviditeten OM jag nu faller tillbaka. Nu ska vi förstås inte förutsätta det men jag vill ändå ta reda på så mycket som möjligt I FALL det händer och i så fall vart jag kan vända mig, vilken hjälp som finns att få o.s.v. Tack för att du tog dig tid att berätta. Jag tror det är bra för andra personer som står inför beslutet att sluta röka att få höra att det faktiskt GÅR att sluta, att det GÅR att lyckas. Alla sätt är nog svåra men nog fan går det.
    Nej, jag ville inte gå i grupp. Jag ville bara ha tabletterna så jag kunde sluta...
    tobaksavvänjaren har varit på mig senare och frågat om jag inte vill ha den nya broschyren om än det ena än det andra...  Jag har inte behövt sporra mig själv mer nu... det funkar så bra ändå!
  • Anonym (isop)

Finns det fler beroenden i era liv, eller är det bara cigaretterna?

Jag dricker alldeles för mycket och har ett osunt förhållande till mat. Känner mig som en missbruksmänniska!

• Anonym (isop)

TS
    jobbigt... hjälper inte ett skit, men i sann fl-anda... här kommer en styrkekram!!!

• Anonym (isop)

Grattis... va duktig du är!!!!!

Hur långt gången är du?

Svar på tråden Hej, jag heter xx och jag är nikotinist (långt)