• Gardenia

Tö-salt mot ogräs

Någon som har ett sånt där suveränt knep mot ogräs i grusgångar? Vi har en jättestor grusgång som är ett evighetsgöra att hålla ren. Har provat Round-up och blev ruinerad. Har provat ogräsättika och det stinker i hela huset..
    Just nu har jag hällt på tö-salt för jag har hört att det ska vara effektivt, någon som har testat det och vet? Rensa för hand är inte ens möjligt att hinna med....

• Svar på tråden Tö-salt mot ogräs
  • Atamon

Något trädgårdsprogam tog upp detta med salt mot ogräs för ett tag sedan. Tydligen så salt ganska bra mot ogräs, men bör användas med stor försiktighet. Tyvärr lätt hänt att jorden salthalt blir för hög och att växterna runt om gången dör, då deras näringsbalans skadas.

Kanske du ska göra en ordentlig djupgrävning av grusgången, lägga på en kraftig markduk och sedan på med singel. Tyvärr är ju mycket ogräs väldigt livskraftigt och kan växa igenom duken också.
    Jag har hört om någon sorts brännare och också om "vattekokare". Brännare torkar gräset som är synligt, gräset försöker då återhämta sig, men det finns ingen livskraft idet. Vattenkokaren fungerar ungefär på samma sätt, fast med ånga. Ångkokar växtlighetet på gruset som så småningom dör. Det kan ta lite tid men ska tydligen fungera bra.

• tisteln

Vi ska köpa en liten gasolbrännare för att bli av med ogräset i gångarna. Man får hålla en spade mot gräsmattan när man bränner nära kanterna, så inte gräsmattan tar eld. Och efteråt ska man vattna ordentligt med trädgårdsslangen.

Svar på tråden Tö-salt mot ogräs