• Annikamed2barn

Någon som varit i Söderhavet eller i Sydney?

Vi funderar lite på att göra vårt livs resa om några år och åka till Singapore-Sydney-Cook Islands-Bora Bora-Nya Zeeland.
    Nu undrar jag om någon varit i söderhavet? Själv känner jag ingen som varit där! Det vore kul om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av.

• Svar på tråden Någon som varit i Söderhavet eller i Sydney?
  • zelda71

Ja jag har varit i Söderhavet, helt underbart. Tror det var -02. Vi var först på Rarotonga, huvudön. Jättefin och grön ö med jättevackra stränder. Sen åkte vi ngr dagar över till Autitaki, rena paradiset med alla sina laguner. Tala om att vilja bo där för evigt. Längtar tillbaka som bara den, men men nu sitter man här med 2 underbara barn i stället o nästa gång man åker blir väl till ett ställe som har Bamseklubb :)

• Annikamed2barn

Kul att du varit där! Hur åkte ni? Mellanlandade ni i Australien? Var resan väldigt dyr och priserna på ön?

• zelda71

Vi hade en jättelång resa med många mellanlandningar.
    Så här såg det ut:
    Gbg - Köpenhamn - London - Los Angeles - Tahiti - Rarotonga

Har för mig att resan tog strax över 30 tim. Ganska jobbig resa.

Har för mig att vi betalade runt 20000kr/person. Att leva därnere var inte billigt, lite dyrare än hemma. Men så är det ju på alla såna exotiska resmål, det var likadant på Barbados. Hutlösa priser, men värt varenda öre.

Har ni vart iväg mkt?

• Annikamed2barn

Vi är ju Thailandsälskare men jag drömmer om Söderhavet Det ser ut att vara väldigt dyrt med hotell bara, svårt att hitta något för under 3000:- per natt! Men visst, det är en resa som man kanske bara gör en gång i livet. Annars funderar jag på Maldiverna men där kan man ju inte resa runt på samma sätt.

• zelda71

Vi hade vår resa skräddarsydd av en kille på Resia. Boendet ingick i pengarna. Maldiverna verkar underbart med, men då kanske man mer håller sig på hotellområdet? Så var det lite när vi var på Jamaica. Var ju ganska fattigt utanför lyxhotellen.

Thailand är ju också helt fantastiskt, jag såg bilderna i ditt galleri från Phi Phi, måste vart innan sunamin. Har också vart där.

• SVejsan

Varit både i Sydney -91 och på Cooköarna (Rarotonga och Aitutaki) tror det var -95 i samband med resa till NZ .
    Ordnade NZ/Cookresan "själv" : flygbiljetten på resebyrå och bokade det första hotellet (i christchurch) på NZ. Bokade hela uppehället på Cooköarna och flygresan mellan öarna själv. Då var det fax som gällde...
    Vi hade kunnat göre fler stopp på resan men ansåg att vi ville spendera mest tid på de mest avlägsna ställena. Eftersom vi hade sådan begränsad tid...

Bokar du boende via svenska resebyråer så kan de ta bokningsavgifter på 100-200kr/natt! Vi upplevde då att prisbilden när det gällde mat var som i sverige och boendet på fämst hostels (vandrarhem) var billigare än hemma på NZ (troligen pga konkurrens). Hotell finns i alla prisklasser.

Vandrarhemmen på NZ har ofta 4 bäddsrum och dubbelrum med relativt hög standard.
    Vi åkte åt andra hållet (mellanlandade i USA) och ansåg att vi bara hann med NZ och Cooköarna på våra 6 1/2 vecka. Vi uttnytjade tidsomställningen genom att resa inom NZ tidigt på morgonen och passa på och se saker innan övriga turister. Man vaknade med ett plin 4.15 på morgonen - men det gjorde också att det inte var några problem med vandrarhemmen (detta var före mobiltfn).

NZ behöver ni 5-6 veckor till om ni vill se någorlunda allt / lägg krutet på söderön, norra har en del intressant också men behöver inte så lång tid. HYR BIL!/.
    Vi vilade upp oss 10 dagar på Cooköarna - och varvade ner kapitalt. Aitutaki består av öar kring en av söderhavets vackraste laguner. Bora Bora skall visst vara lite "sämre"!...Glöm inte att ta Cook Island Körkort - måste för att hyra scooter/bil! Med Uppkörning! Det fins Round the Island Bussar som ni tar annars.

Sydney är en av de huvudstäderna men skulle kunna tänka sig att bosätta sig i. Förutom stan ta er upp til Blue Mountains också (med canyoner, Eukalyptusskog/dimma, enklare vandringsspår)

• SVejsan

Zelda71,

Och nu reser vi ofta till ställen med Bamseklubb

(Vill åka långt och mycket igen men - barn har svårt med långa förseningar, tidsomställningar, att bära sin packning mellan terminaler på kort tid... Det enda de varit intresserade av är pooler och nöjesparker) - några byggnader eller annorlunda natur gör inte så mycket intryck på dom

Annikamed2barn,
    www.cook-islands.com/

Logi på Cooköarna kostar inte några 3000 utom kanske några extrema, men man kanske får välja något annat än ResortHotels utan ta enklare övernattningsställen för att komma riktigt billigt undan. Här är en sammanställning med länkar till hotell osv:
    cookislands.travel/index.php&Itemid=86

www.cinews.co.ck/

• zelda71

SVejsan: tror också att det kommer att bli Bamse-klubbar för vår del nästa gång vi åker, tråkigt nu. Men man är ju inte 2 längre o får tänkta på barnen med. Men Grekland är ju inte tråkigt heller!!

• Annikamed2barn

Vad gulliga ni är som svarar så bra (och långt!)
    Nu blir jag bara ännu mer sugen på att resa!!
    Jag får väl höra mig för vad olika resebyråer kan snickra ihop, det kanske blir billigare än att boka hotell via internet.

• SVejsan

Vi jämförde vår resa till cook när det begav sig med Pacific Tours... Deras erbjudande blev skyhögt över. Vi träffade ett par som hade rest med dom och de blev drabbade av att deras bokningstillägg på boende var lika högt som boendet hade kostat i sig om de hade bokat själva!! (iofs hade de bokat lägre boendestandard)
    Men det kan ju skilja sig nu för tiden ...

Om biljetter:
    www.staralliance.com/en/travellers/fare_products/round_the_world_fare.html

Kolla gärna med lokala resebyråer i de olika länderna! De kan ha samarbete med hotell på sin destination...

• Maverich

Jag har varit i Sydney och fullkomligt älskar staden! Passa på att åka guldkusten upp till barriärreven om du får tid, det är en resa du aldrig kommer att glömma.

• Kliff

Vi var på långresa -02 senast och då bland annat i Söderhavet - Fiji och Rarotonga - och Sydney. Vi åkte som backpackers och med Kilroy Travels och fick ner priserna rejält... Kanske inte ert stuk på resa med tanke på barn och så...?

Ska ni till Rarotonga skulle jag nog hoppa det faktiskt, eller bara stanna några dagar. Har ni råd, åk direkt till Auitutaki! Dit åkte alla smekmånadspar! Vi var dessvärre inte där (vår budget då tillät inte) men jag fick känslan av att det var ÄNNU bättre/finare än Rarotonga, som iof inte var dåligt alls. Fanns flera riktigt schyssta hotell/resorts vad vi kunde se, och det ÄR paradisaktigt! Mycket nya zeeländare där. Som ngn sa innan - ta körkort och hyr moppe. Nästan ett måste om man ska ta sig runt på ön.

Sydney är en helt underbar stad - som ni inte får missa om ni är på andra sidan jordklotet. Vet inte hur jag ska beskriva det, men det är ju en storstad med allt vad det innebär. Men det är en väldigt trevlig och avslappnad sådan.

Vet inte om jag tillförde ngt, men fråga om du undrar. Av de ställena ni ska till var vi äv i Singapore och på Nya Zeeland (Nordön).

• jmmm

jag har oxå varit på rarotonga, men de verkar som jag varoit där tidigare än er andra var där när jag gick i 8.an 1996 förutom att jag saknade kompisarna o att regnovädret dragit över tiden o slog typ rekord på de flesta ställen vi beökte så var de jätte trevligt, åker gärna dit på tex smekmånad, emn de elång flygning.
    Vi var i singapore, borneo, nya zeeland, rarotonga & usa på vår resa.

• Billabong

Tipsar om två ställen att kolla upp flygbiljetter:
    myplanet.com
    tourpacific.se
    - Har fått jättebra service och prisvärda från båda, men bara beställt biljetter från myplanet. (Det gällde jorden runt-biljetter.)

Jag har inte varit i Söderhavet men däremot i Nya Zeeland två gånger (1 månad resp 2 månader) och i Sydney.

Svar på tråden Någon som varit i Söderhavet eller i Sydney?