• ia33

Behöver hjälp (Traktor tårta)

Hejsan

Skall ha kalas för min son på söndag och han vill ha en traktor tårta. Jag är värdelös på att baka.Men ni kanske har nått lätt recept? med lite hjälp från er på Fl kanke jag ska klara det.
    Hoppas att ni kan hjälpa mig

//Camilla

• Svar på tråden Behöver hjälp (Traktor tårta)
  • ebben

ett tips är att göra en vanlig rund eller fyrkantig beroende på vilken form du har......
    o sen bara ta karamellfärg o spritsa ut formen av en traktor!
    Kanske fusk o inte som du menade?
    du vill ha tårtan i traktorform kanske?

• ia33

Jag kanske uttryckte mig dåligt men det är så att tårtformen ska va en traktor. Hur gör man med färg för en traktor är ju i olika färger. Har aldrig använt karamellfärg till grädde blir det bra?
    //

• Sander o Loves mamma

Gör en stor fyrkantig botten och sen skära ut formen av en traktor. Karamellfärg i grädde funkar, man får bara vara försiktig så man inte tar för mycket, kan dela sig och bli rinnigt då.
    Du kanske kan köpa typ lakritssnöre och snurra till däck, och även ha till rök ur skorstenen? Nonstop som lampor, och kanske bara vit grädde där det ska vara fönster?
    Har aldrig gjort en traktortårta själv... men jag tror det här kan funka.
    Ha inte för höga krav bara... tror nog att din son blir överförtjust även om inte propotioner stämmer och det är lite snett och vint.

Lycka till!

• Gul13

Vi använde lite kakao och lite blåbär som färgsättning till traktor och vagnen.
    Vi gjorde två avlånga sockerkakor som vi delade i vardera tre skivor på längden. 3 till vagnen och 3 till traktorn. Till traktorn använde vi 2 full långa skivor och 1 skiva som vi delade i 2 halvor till hytten. Sen fyllde vi mellan med vad vi gillar (chokladpudding och mosade hallon) och dekorerade med godisbitar. På vagnflaket lade vi mängder med bär (hallon och blåbär.)

• ÄngelBängel

Det finns ju annan färg än karamellfärg. På tex. Werner och Werner har de färgpasta i många nyanser, den kan man blanda i grädde för att få rätta kulören.

Jag är urdålig på att frihandsskära så jag skulle nog föröka hitta en traktorbild att förstora i tillräckligt stor storlek att jag kunde skära med den som mall.

Svar på tråden Behöver hjälp (Traktor tårta)