• Pumpalicious

Måste verkligen städa - hur hitta motivation?!

Inte så seriös fråga kan det tyckas, men jag har verkligen problem.
    Måste städa hela huset, det ska vara skinande rent ikväll kl 20.00 sen kl 11 har jag suttit och förhalat det hela...
    Hur ska jag finna motivationen att städa i den här svinstian? JAG HATAR ATT STÄDA!

• Svar på tråden Måste verkligen städa - hur hitta motivation?!
  • SpecialK

Ställ äggklockan på 5 min i taget där du städar.. när den ringer tar du med den till ett annat rum/ställe... efter kanske 4 ringningar kan du unna dig nåt.. sen fortsätter du... :)

• sheeba

Sätt på musik så högt du kan, funkar bar för mig
    Sedan att kanske slita sig här i från Villket är svårt.

Språkpolis! jag är din värsta fiende....Språktjuven!
  • Emab

Om du gillar plockegodis-handla rejält, sätt på favoritmusiken och be maken köpa med god snabbmat hem

• Fiffis

haha jag håller också på och ska städa blev precis klar med ett rum... eller ja golvet ska torkas därinne men jag gör ett rum sen så sätter jag mig kanske 10 min här vid fl sen tar jag nästa rum.... Tänk på hur fint det blir när det är klart så känns det lite roligare.

• Sussannek

Skriver upp alla rum som ska städas på varsin lapp, den jag drar städar jag helt färdigt (förutom damsugning och torka av golvet)
    När jag är klar med ett rum så får jag sitta här och spela ett spel eller surfa i 10 min sedan är det dags för nästa rum...

I och med att jag inte vet vilket rum som kommer näst kan jag inte sitta och bli irriterad på det

• Pumpalicious

Det där var ju en sjukt bra sak! Det ska jag testa!

Sussannek skrev 2007-06-28 15:01:25 följande:
    Skriver upp alla rum som ska städas på varsin lapp, den jag drar städar jag helt färdigt (förutom damsugning och torka av golvet)När jag är klar med ett rum så får jag sitta här och spela ett spel eller surfa i 10 min sedan är det dags för nästa rum...I och med att jag inte vet vilket rum som kommer näst kan jag inte sitta och bli irriterad på det
  • Pirum

Ta en del i taget. Jag ska strax ta itu med vår hall som ser ut som ett bombnedslag och där finns flera "problemhärdar": en soffa, ett bord och en barnvagn (!) fylld med saker som inte alls ska ligga där. Dessutom ouppackade väskor från helgens utflykt på golvet. Det är rätt överväldigande när man ser alltihop och plockar jag lite här, lite där ledsnar jag för det känns inte som om det gör nån skillnad.

Så: Först rensar jag soffan tills den är ren och fin (även dammad). Då har man ett tydligt resultat och det är lätt att gå vidare till bordet och fixa klart det. När allt är undanplockat dammsuger jag och torkar golvet innan jag går vidare till nästa rum. Den psykoligiska effekten av att ha ett rum skinande rent och färdigt hjälper till med motivationen för resten.

• Emab

Vad som också funkar är att starta tvättmaskinen och diskmaskinen och sätta tvärdrag! Känns genast som om man kommit en bit på vägen...

• Pirum
    Emab skrev 2007-06-28 15:05:20 följande:
    Vad som också funkar är att starta tvättmaskinen och diskmaskinen och
    sätta tvärdrag! Känns genast som om man kommit en bit på vägen...
    Så gör jag också. Det är enkla saker att börja med och man känner sig duktig och på "g" direkt.
  • Pumpalicious

Önskar jag hade en diskmaskin. Så fort man latat med disken en dag (igår) så har man hela köksbänken full. DET känns som den största utmaningen.
    Och att stryka kläder - fy fan vad tråkigt!

Svar på tråden Måste verkligen städa - hur hitta motivation?!