• elvie

Hur har man råd att bo??(Sthlm, Gbg, U-sala mfl)

Huspriser på flera miljoner. Bostadsrätter som kan gå på 2-3 miljoner för en fyra. Hur f-n har folk råd att bo i mer attraktiva städer? Vi håller på och letar efter en fyra i Stockholmsområdet - det är helt omöjligt. Inte ens Uppsala med pendlingsläge är överkomligt längre!

Håller snart på att ge upp.
    Ska man inte ens kunna ha ett sovrum, ett vardagsrum, och varsina rum till barnen? Och en liten trädgård. Det är tydligen omöjligt idag. Fy f-n vad dyrt allt är!!

• Svar på tråden Hur har man råd att bo??(Sthlm, Gbg, U-sala mfl)
  • Sallisen

Vi har råd, fast vi har ju valt bort villa och bostadsrätt förstås. Har aldrig förstått tjusningen med att ha enorma lån faktiskt.

Mamma till världens sötaste kille
  • lollsanT

Om ni kan tänka er att bo i Uppsala och pendla till Stockholm så kanske ni kan tänka er Bålsta oxå?

• elvie

Vad kostar det i Bålsta då? Trevligt m U-sala är ju att det är en stad med mycket kulturutbud etc, så att man inte känner att man kommer allför långt bort från allt...

• Jenny N

Vi har sökt oss bort från sthlms city och flyttat ut till nynäshamn, här har vi råd med nybyggt hus och sambon kan fortfarande jobba i Sthlm, tar drygt 30 min för honom att ta sig till jobbet,  känns super

• Siili

Står ni i någon bostadskö? Det finns ju en del större hyresrätter här i Uppsala, men man behöver några år i kön för att få dem.

• Polgara

Beror väl lite på vart i stockholm/Uppsala man vill bo.

Sök på hemnet.se

vår bostadrätt kostade 225.000 för typ 4 år sedan och idag tror jag dom ligger från 260.000...beroende på vilken standard den har så klart.

• lollsanT

jadu, det finns ju alla prisklasser där. Det som är det fina med Bålsta är ju att du har nära till både Uppsala och Stockholm och än så länge är det inte fantasisummor vi pratar om där, även om priserna har stigit de senaste åren.

Kollade lite snabbt på hemnet.se och hittade ett radhus på 165kvm, 7ROK för 1,7. Visserligen rätt dyrt men det är ju ändå mycket hus för pengarna....

• Dessie

lollo83: det är dyrt i Bålsta oxå. Jag är uppvuxen där , min mamma & syster + min mans syster + hennes f.d + deras barn bor där.
    När min svägerska & hennes f.d köpte en 2-plansvilla i Bålsta -98, alltså för 9 år sedan, kostade den drygt 1,6 miljoner.
    En vanlig hyreslgh, en 4:a på 92 kvm, kostar ca 7600 kr/mån.

elvie: kolla på www.habohus.se & www.habo.se + www.enkoping.se
    + www.ehb.se

• Sarge

Visst 17 kostar det att bo i hus/bostadsrätt i tex Stockholm.

Vi bor i en villa ca 2,5 mil söder om Stockholm (Tumba) & betalade 3.150.000:- för den. (70 tals hus med uppfräschningsbehov)

Vi har prioriterat bort andra saker i vårt liv för att kunna bo här i huset vi älskar.
    Vi reser inte, har inga nya/dyra bilar osv, men lever inte snålt för den sakens skull.
    Ingen av oss har jätteinkomster utan normala löner, men det går om man är villig att leva lite oglamoröst

• tessa063

Jag och min sambo har just flyttat till Tumba och vi trivs bra. Vi fick tag i en trea för lite över 500 000, en del säger det är billigt, andra tycker det är hutlöst. Jaja, säger vi med glimten i ögat, vi trivs jättebra och området vi bor i är underbart.
    Om ni vill ha en 4:a eller 5:a för ett överkomligt pris sök er ut på kanterna av länet eller till orter med goda kommunikationer in till Sthlm city.
    Lycka till.

Svar på tråden Hur har man råd att bo??(Sthlm, Gbg, U-sala mfl)