• töösa

köra bil efter kejsarsnitt?

hejsan :)
    har läst om att man inte ska köra bil efter ett snitt.
    stämmer det o varför isf?
    i min lilla familj är det bara jag som har körkort, sambo saknar det tyvärr. så det blir ju jag som får köra hem från sjukhuset efter snitt. är det någon fara med det tro?
    någon annan som gjort det`?
    eller ska man ta taxi?

• Svar på tråden köra bil efter kejsarsnitt?
  • Centurion

Till mig sa dom att inte köra bil på ca 4-6 veckor eftersom reaktionen är inte va den ska när man har ett stort smärtsamt sår på magen. Du är alltså en fara för övriga trafikanter om du kör så jag tycker absolut att du låter bli.

• Konstansia

Jag blev snittad i mars-06 och det var ingen som ta till mig att jag inte fick köra bil. Tror inte det är så farligt men det beror ju helt klart på hur du mår, hur ont du har efteråt. Jag tyckte det var ganska så obehagligt att åka bil efter snittet, det skakar ju alltid lite tex vid järnvägsövergångar mm.

• Sötnosmamma

Min sambo körde hem efter mitt snitt,hade skit ont kom knappt ur sängen utan hjälp, så det tog ett tag innan jag körde själv... Har du ingen annan som kan hämta er från bb?? Men det är ju upp till var och en du kanske inte alls har så ont!!...

• mizztigger

det gör ont efter, du äter rätt mycket tabletter, smärtstilande alltsdå och jag tror nog du skall ta taxi. man brukar få åka vart man vill för 25-50 kr från sjukhuset..

rekomenderar dig INTE att köra iaf....

• Anna2barn

Jag mådde jättebra efter snittet Jag snittades på fredagsmorgonen och körde på söndagskvällen. Det gjorde inte ont när man körde, men det var lite svårt att komma in i bilen.

• Anna2barn

Ska tillägga att ingen sa till mig att INTE köra bil. Jag skulle vara som vanligt och inte bära tungt. Jag fick inga smärtstillande tabletter när jag åkte hem efter två dagar. Jag återhämtade mig väldigt snabbt och var uppe och gick bara några timmar efter jag snittades.

• Konstansia

Jag fick heller inga smärtstillande tabletter när jag åkte hem, blev erbjuden det under tiden jag låg på BB men det behövdes inte. Men det är ju svårt att veta hur ont just du kommer att ha så det kanske är bäst med Taxi eller be någon anhöring om hjälp.

Lycka till.

• Buddaboll

Jag fick inte heller några restrektioner vid nåt av mina snitt, vid det senaste i mitten av april-07, så hade jag bara smärtlindring i knappt ett dygn och åkte hem innan lilltjejen var 48 timmar. Ville egentligen hem redan innan hon var 6 timmar.
    JAg körde bil rätt snabbt igen, även om maken har körkort. Vad jag förstått får man själv bedömma om man är körbar på smärtstillande medel, då alla reagerar olika på dem, annars skulle man ju inte få köra på postafen heller.

Så mitt tips, känn efer själv hur du mår efter snittet, annars kan ju kanske nån hämta dig och familjen på BB.

• engeln83

oj jag började med övnings körningen 2 veckor efter snittet...tyckte inte de gick sämre pga av det...

• Starkast

Med tanke på att du är nyopad har du inte samma reaktionsförmåga.
    Och med smärtstillande i kroppen blir du dessutom en drograttfyllerist.

Så nej. Köra bil är det mest korkade du kan göra! bättre att utnyttja patientresor.

Svar på tråden köra bil efter kejsarsnitt?