• morror

Läggtid för en 5-månaders bebis?

Ni som har 5 månads bebis... när lägger ni dom för natten? För oss varierar det från allt från ca 20.00 till 23.00...

• Svar på tråden Läggtid för en 5-månaders bebis?
  • vicnia

Min kille somnar alltid mellan 19.00-19.30. Han är supertrött och kan inte hållas uppe längre.

• vicnia

Min kille somnar alltid mellan 19.00-19.30. Han är supertrött och kan inte hållas uppe längre.

• Isa75

Isabel har alltid visat själv när hon vill lägga sig. Hon somnade runt 20-21 när hon var 5 månader. Nu är hon 8 månader och har sedan 2 månader tillbaka somnat kl 19 varje dag så jag tror att hon stannar där ett tag. När hon var ännu mindre ville hon inte somna förrän 23 och det är inte roligt, jag vet. Man blir ju helt slut när man inte får koppla av på kvällarna.

Jag tror att bebisar behöver hitta sin sovtid och om det varierar så mycket så kanske han inte har gjort det ännu. Det är bara att vänta in.

• morror

tack Isa, det känns hoppfullt!

• elviraesther

Esther somnar vid halv åtta-åtta! Sover sen med matavbrott till strax efter 7.

• Tussiluskan

Jag har ett tips, detta har funkat kanonbra för oss:

Jättebra att börja så tidigt som möjligt med fasta sovrutiner. Barnet ska sova för natten ca 19.30, och sova i tolv timmar. Man lägger barnet, ger det napp/snuttefilt, säger natt natt, går därifrån. Om barnet gnäller kan man gå in och klappa om det och upprepa natt natt. Om det skriker vilt måste man nog se efter vad det är för fel.

Upprepa proceduren varje kväll vid samma tid. Om barnet vaknar någon gång mellan 19.30 och 07.30, visa att det är natt genom att inte prata, inte tända lampan, bara mata och lägg tillbaka. Efter en vecka eller så har ni en rutin, följ den så gott det går och ni får ett enklare liv och ett gladare barn!

Kanske vore värt ett försök? Lycka till!

• yaz

Morror
    Kan du styra din bebis? När Julia var 5 månader fick hon inte sova efter kl 16-17 om jag skulle kunna lägga henne kl 20!

• morror

åh, jag blir så avis... somnar han 20.00 så vill han ofta äta igen vid 23-00. vaknar oftast vid 04-05, då stoppar jag in nappen, får sova 1-2 timmar till sedan är det dags att amma igen...

• Mellisen

Melina somnar vid 20-tiden ungefär. Jag märker på henne när hon börjar bli trött... Då lägger vi henne i spjälsängen, ger henne napp o trasa, o sen somnar hon själv.
    Hon vaknar vid 6-7 o vill ha flaskan sen sover hon vidare till 8-9.
    Jag har förstått att vi har haft väldigt tur med hennes sovvanor. Men vem vet, det kan ju ändras imorgon...

Svar på tråden Läggtid för en 5-månaders bebis?