Läggtid för en 5-månaders bebis?
Ni som har 5 månads bebis... när lägger ni dom för natten? För oss varierar det från allt från ca 20.00 till 23.00...
Ni som har 5 månads bebis... när lägger ni dom för natten? För oss varierar det från allt från ca 20.00 till 23.00...
hm... hur mycket sover era bebisar på dagen??? kanske är det därför det blir så knackigt med nattsömnen...
bästa eväl o lägga dom när dom e trötta
Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket hon sov för 3 månader sen men tror att det var 2 eller 3 gånger per dag, 0,5 - 2 timmar per gång.
Idag sover hon middag 2 gånger per dag men hon får inte sova efter kl. 17 för då går det åt skogen på kvällen sen.
Melina sover 2-3 gånger per dag. Det varierar mellan 0.5 timme o 1.5 timme.
Min son är iofs snart 6 mån, men sen han var tre månader så somnar han 19.30-20.00 om det inte är så att vi är iväg för då blir det lite som det blir. sen sover han ungefär till 04-05 för en snabb suttis och sen vaknar han oftast kring 8.
Glömde...han somnar lättare på kvällen om han sovit regelbundet på dagen - konstigt nog. När han varit vaken ungefär 1,5 timme på morgonen är det sovdax igen ca en timme och sen sover han för tillfället minst en lång stund på em. Ibland upp mot två timmar. Och ibland en stund senare på em. De här tiderna gäller främst hemmadagar. Om vi har mycket att göra känns det som om han kan hålla sig vaken HUR LÄNGE som helst....puh!!!
Bra, regelbunden sömn på dagen främjar nattsömnen, har vi märkt. Men man får ju se till att de kanske tar en lur mellan 3 och 4 eller så, så att de är trötta lagom till läggdags.
Min ettåring vaknar fortfarande och vill ha mat 1-2 grr per natt, och dessutom ett par tre gånger för han tappat nappen.
jag ska prova modellen ingen lur efter 16... får se hur det går!
Vi har försökt hålla samma tider vid läggning, men min dotter somnar ibland ett par timmar för att sedan, som ikväll, vakna och vara jättepigg... Just nu ligger hon här på golvet och håller låda efter att ha sovit mellan 19 och 20.30.
Kan tillägga att min lille precis somnade...där fick jag för att jag skrev att han somnar mellan 19.30-20.00! Klassiskt...
Emelie har ända sen hon var ca 3 månader(är nu 6,5mån) somnat mellan 20-20.30, ibland något tidigare. Hon brukar vakna som tidigast runt 6 tiden på morgonen, hon slutade då även med nattamningen i samma veva. När hon vaknar mellan 6-6.30 ammar jag henne och då somnar hon oftast om och sover i 2-3h till.
Ganska skönt, för då även jag chans att få sova en stund till, morogntrött som jag är... :)
Emelie sover dock ganska lite på dagarna, som max är det väl ca 1,5-2h om hon är riktigt trött, så har det varit i allafall sen hon var ca 4 mån.
Min lilla, som blir 5 månader nästa vecka, brukar vi lägga mellan 18:00-19:00, beroende på hur trött hon är somnar hon antingen i stort sett på en gång eller om hon inte är så trött så kan det ta upp emot en timme innan hon somnar.
Hon verkar piggna till ibland när man lägger henne även om hon har varit väldigt trött och grinig strax innan man lägger henne.
I allmänhet sover hon 2-3 timmar på dagen.
Min somnar mellan 19-21 på kvällen
Loke 6 månader somnar runt 19 och sover till 21. Sen efter det är han vaken, ibland en eller två timmar och somnar runt 23. Sen sover han till 04, får välling och sover till 7. Mera välling och sovmorgon till 9. Det började han med vid 5 mån ungefär. Tror han håller på att justera sömnen till att somna för natten vid 19, ska testa att ge mer mättande mat på kvällen för att se om han skippar att vara vaken mellan 21-23.
min tjej lägger sig mellan 18-20 och sover till klokcan 5-6 på morgonen men nu har hon börjat sova till 8 hon somnar om ett tag efter att hon fått frukost.
hon sover inte så mycket under dagen bara korta stunder så tror det är därför hon sover länge på natten.
Elsa somnar för natten mellan 18-19 på kvällarna.Sedan sover hon till 6-7.30 på morgonen
Jag ammar henne 2 gånger under natten...Hon blir snart 4mån!