• Crown S

Radon i drickvattnet..........

Vi har ett vattenreningssystem för hemmabruk som man enkelt kopplar in vid kranen, det tar bort radonet helt ifrån vattnet o tar även bort alla kolbaserade föroreningar som kan finnas i vattnet, ex klor mm, samt tar bort ev virus o bakterier som kan finnas. Resultatet är ett gott, garanterat rent dricksvatten! Och mycket förmånligare alternativ än den avskiljare som nån här nämde.

• Crown S

Anonym: Ja, den är faktiskt jättebra! E-spring heter den, man kan koppla in den själv o kan t o m ta med den Tex till sommarvillaN eller om man far på resa eller så. Så gott som underhållsfri, man byter filtret ca 1 gång /år eller 4000 liter vatten... Jag dricker inte vanligt kranvatten mera sen vi skaffade vår E-spring, kranvattnet smakar och luktar klor, och vet ni folk vad klor gör i människokroppen!?!

• Crown S

zanzibar: Ja, det här reningssystemet jag beskriver är bara för dricksvatten o kopplas in vid kranen, så det renar vattnet just innan det ska användas. Läser i manualen för E-spring on radon, att intag av radon via dricksvattnet kan öka risken för magcancer. E-spring är ju inte tänkt enbart för att ta bort just radon bara, utan avlägsnar klorbaserade ämnen som kan finnas i dricksvattnet som kan vara farliga för hälsa o som kan ge vattnet dålig smak o lukt. Tar bort ex klor, pesticider, rester av bekämpningsmedel och desinfektionsmedel, kvicksilver,radon, bakterier och virus och svampar.

• Crown S

E-sping tar också bort t ex humus i vattnet, som ju inte är farligt, men kan ge vattnet dålig lukgt och smak samt missfärgning... E-spring kan användas om man har egen borrad brunn, men har problem med radon, humus eller dylikt.

• Crown S

Nu stavar jag ju som en kråka... läggdags!

• Crown S

zanzibar: radonet fångas upp i filtret i vattenreningssystemet! Det består i huvudsak av ett partikelfilter som tar bort partiklar, ett aktivt kolfilter som tar bort kolbaserade föroreningar och det tar bort just radonet samt en UV-
    lampa som dödar ev bakterier, virus och svampar. Radonet stannar alltså i kolfiltret och hålls där, filtret bytes ca 1 gång/år eller 5000 liter vatten (=normalårsförbrukning för 4 pers familj). Fråga gärna mera om du funderar över nåt!

Svar på tråden Radon i drickvattnet..........