• mysrester

Amputation eller avsaknad av kroppsdelar

Jag undrar hur vanligt förekommande det är att folk har förlorat en kroppsdel/fötts utan. Finns det någon sådan på FL? Hade en arbetskompis en gång som saknade ena handen. Jag vågade aldrig fråga vad som hänt med den. Jag undrar om det är sådant man tar illa upp av...

Hur vänjer man sig vid att vara utan t.ex sin hand eller sitt ben? Jag kan inte tänka mig att jag någonsin skulle acceptera det, jag skulle säkert bli bitter och inåtvänd och sluta umgås med folk. Inte för att det skulle vara något att skämmas över, utan för att jag skulle skrämmas av migsjälv.

Vad tänker man när man första gången vaknar och inser att man inte är "hel" längre?

Hur reagerar anhöriga och vänner när man förlorar/förlorat en kroppsdel?

Antagligen är chansen att nån svarar på detta ganska litem, för antingen kan ingen svara på frågorna, eller så har jag väl uttryckt mig okänsligt igen och bara upprört folk. Men försöker iallafall

• Svar på tråden Amputation eller avsaknad av kroppsdelar
  • lyxoglamour

jag fastnade i en punktsvets så jag har fått amputera en bit av höger pekfinger......tycker det är jobbigt att sakna en bit av mig själv...gör ont när det blir kallt
    tycker inte det är dumt ifall folk frågar mig vad jag har gjort..bättre att dom frågar än att bara glo

• mysrester

Hur stor bit av fingret förlorade du? Så att det märks iallafall? Man får väl vara glad att det inte var hela handen, men jag tror jag också skulle finna det obehagligt även om det "bara" var ett finger.

• Tygtiiger

Oj, det var en intressant trådstart!
    Själv har jag alla kroppsdelar i behåll än så länge, men jag har fått fundera lite över sådana saker eftersom jag själv jobbar inom sjukvården.
    Jag tror att jag hade fått lite bekymmer med min självbild i början, det hade känts märkligt att titta på stumpen första gången eller visa den för andra - men det tror jag hade gått över väldigt fort. Jag tror inte att jag hade känt mig särskilt stympad, jag är rätt klar över att min kropp inte kommer att vara hel, stark, ung och frisk resten av livet och har också fått testa en ledsjukdom som gjorde att jag bla gick på kryckor ett år och inte kunde resa mig själv från golvet. Så jag tror att jag skulle fortsätta känna mig lika hel som tidigare, men med en protes istället för ett ben, tex. (Och det finns SÅ många häftiga proteser!)

Har också funderat mycket på detta i samband med bröstcancer - min spontana reaktion har alltid varit att om man hittar en knöl så får de ta bort hela bröstet, jag skulle inte vilja ta bort bara en bit, jag skulle känna mig så nervös resten av livet för att de hade missat något... och att sakna ett bröst på ena sidan skulle inte störa mig särskilt.

• emma brolin

en kompis till mig föddes med tre fingrar på varje hand bara. Han säger att han gärna berättar vad som hänt om man bara frågar. men det är ju ingen som gör det. Måste kännas dumt för han. han vet ju att alla undrar.

• mysrester

Jag tänker ofta på sådant som får andra att tycka att jag är morbid. Döden, förruttnelseprocessen, amputation och sådant. Med skräckblandad fascination.

T.ex. Vad gör man med en amputerad kroppsdel?

Jag skulle tro att för någon som redan en tid varit utan någon kroppsdel så är det helt naturligt för dem, och att de har vant sig, och vet att folk undrar.. Men ändå så tar det emot att gå fram vid fikabordet och säga "Ja hejsan, du vad hände med din hand egentligen?".

Så jag brukar bara försöka ignorera handikappet.

Värre är det när jag håller en föreläsning och skämtar till det med lite bajshumor (alltid uppskattat) om hur kungligheter förr i tiden hade en egen rumptorkare när de skulle skita. Sen ser jag i publiken en människa vars båda händer växer fast i axeln, dvs personen har händer men inga armar. Då vill man bara sjunka genom golvet när man inser att "fan, hon behöver ju också antagligen hjälp på toa, och här hånar jag vuxna människor med rumptorkare".

• Trogga

Min fd granne, blev skjuten i afrika och förlorade sin arm. Hon berättar gärna, och hon ber gärna om hjälp när det är saker hon inte klarar själv med en hand

En rakad perser ser väldigt grotesk ut
  • mysrester

Är hon afrikan?

Kan de inte rädda armen om den blir skjuten?

• emma brolin
    mysrester skrev 2007-06-28 22:58:04 följande:
    Jag tänker ofta på sådant som får andra att tycka att jag är morbid. Döden, förruttnelseprocessen, amputation och sådant. Med skräckblandad fascination. T.ex. Vad gör man med en amputerad kroppsdel?Jag skulle tro att för någon som redan en tid varit utan någon kroppsdel så är det helt naturligt för dem, och att de har vant sig, och vet att folk undrar.. Men ändå så tar det emot att gå fram vid fikabordet och säga "Ja hejsan, du vad hände med din hand egentligen?".Så jag brukar bara försöka ignorera handikappet.Värre är det när jag håller en föreläsning och skämtar till det med lite bajshumor (alltid uppskattat) om hur kungligheter förr i tiden hade en egen rumptorkare när de skulle skita. Sen ser jag i publiken en människa vars båda händer växer fast i axeln, dvs personen har händer men inga armar. Då vill man bara sjunka genom golvet när man inser att "fan, hon behöver ju också antagligen hjälp på toa, och här hånar jag vuxna människor med rumptorkare".
    fan, låter som mig.. är mästare på att säga klumpigheter och göra bort mig. Skäms på mig. Men bajshumor ÄR ju roligt. visst sen har jag en sjuk humor som de flesta tycker är osmaklig och äcklig, men vadå jag har kul

TYcker mest de är tråkiga
  • mysrester

Ja fast när det där hände så såg hon utan armar ju måttligt road ut medan alla andra fnissade.

• emma brolin
    mysrester skrev 2007-06-28 23:12:37 följande:
    Ja fast när det där hände så såg hon utan armar ju måttligt road ut medan alla andra fnissade.
    ajaj det e då man ska skämmas
Svar på tråden Amputation eller avsaknad av kroppsdelar