• Anonym

Cellprov- svar?

Jag gjorde cellprov i mitten av maj, men har fortfarande inte fått svar.. betyder det att jag ska oroa mig? Man ska väl få svar inom 2-3 veckor?
    jag känner mig jätteorolig!

• Svar på tråden Cellprov- svar?
  • solsken

Inget svar = inget att oroa sig för. Inga förändringar.

Men de skulle ändra på rutinerna så att alla fick svar. Eftersom så många oroade sig när de inte hörde något.

• Anonym

Solsken tack! det känns lite lugnare.. tänkte mer att det kanske var tvärtom, inget svar = att dom var tvungen o kolla nogare eller nåt.. är lite hypokondriker. hehe

• Gustie

Ledsen att behöva säga det men jag tror du får svar oavsett om du har förändringar eller ej, i alla fall här i vår kommun.
    Även om det är OK får vi ett brev på posten.

Men det brukar ta i alla fall 4 veckor, och kanske det är semestertider nu så det kanske dröjer ännu längre.
    Det är säkert OK!

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Betty  Blue

Hos mig får man också svar även om allt ser bra ut. Jga tycker att du ska ringa och höra för säkerhets skull!

• Anonym

Jag har fått svar på mitt prov, och där var förändringar. Jag ska på en ytterligare kontroll där de använder mikroskop på livmodertappen. Och sen då? Är lite orolig faktiskt... Är det någon med erfarenheter? Jag ska inte dit förrän i slutet av augusti, så så allvarligt kan det väl inte vara?

• Anonym

anonym, hur lång tid tog det innan du fick svar på ditt..?

• Anonym

Jag var där 10 maj och fick svaret nu i veckan.

• Gustie

Jag har haft cellförändringar för ca 5 år sen.
    Jag fick göra en laseroperation, konisering, för att ta bort det yttersta lagret, sen var allt borta. Sen dess har jag varit "frisk".

Min syster fick besked för en tid sen om att hon hade förändringar, men vid andra kontrollen var de borta igen. Det behöver alltså inte vara något bara för att ni fått första beskedet, det kan vara något inflammatoriskt, det kan bero på om ni har spiral t ex....

• Anonym

men nu blev jag orolig.. det är ju som för mig ju...

• Gustie

Alltså, tänk på att det är väldigt vanligt att tjejer har cellförändringar och i de allra flesta fall är det inga problem.

Vi ska vara glada att vi får denna kontroll, annars hade det nog varit värre....nu märker vi ju förändringarna i god tid och kan göra något åt dem!

• Anonym (M)

Det kan faktiskt hända att "svaren kommer bort" Är man intresserad att veta sitt testresultat så är det väl bara att ringa och fråga "vart tog brevet vägen?"
    Jag vet tom de som varit tvungna att ta om testet, föt att "det kommit bort"

Det finns ju inget som säger att du ska va orolig för att du INTE fått svar. Jag har då ALLTID fått svar, både positivt och negativt.

Jag har haft cellförändringar på livmodertappen som jag fick "bortskurna" ("konisering av livmodertappen=de skalar av ytan runt om) Nu mår jag toppen.
    Det är ju det som är så bra med dessa tester!

• Anonym

Barnmorskan sa till mig att det kunde ta upp till 10 veckor.

• Anonym

OK, tack! Jag ska försöka att inte oroa mig då. Ta den dagen om den kommer.

• gullet79
    Anonym skrev 2007-06-28 23:59:42 följande:
    Jag gjorde cellprov i mitten av maj, men har fortfarande inte fått svar.. betyder det att jag ska oroa mig? Man ska väl få svar inom 2-3 veckor?jag känner mig jätteorolig!
    jag fick vänta i 4 v..jätte orolig var jag,men allt var normalt å hela jag mådde bättre efter att ha fått hem brevet...
  • Anonym

men det har gått mer än fyra veckor för mig.. jaja, kommer det inte i veckan så får jag väl ringa o höra. Men jag oroade mig jättemycket innan cellprovet med, så man vill ju ha svar fort..

tack för alla svar.

• Anonym

Här i Stockholm får man svar 4-6 veckor efter lämnat svar, iallafall där jag varit och den information man fick utskickat. De skrev också att man får svar oavsett vad det säger...

Lycka till!

• Anonym

Efter lämnat PROV ska det vara...

Svar på tråden Cellprov- svar?