Guldhamster vs Marsvin?
Ni som har antingen Guldhamster eller Marsvin, vilka är trevligast som keldjur? Roligast för barnen? Min dotter är snart 2år.. Båda är ju otroligt söta! Så ge mig för och nackdelar tack
Ni som har antingen Guldhamster eller Marsvin, vilka är trevligast som keldjur? Roligast för barnen? Min dotter är snart 2år.. Båda är ju otroligt söta! Så ge mig för och nackdelar tack
någon? Har läst på om båda och har själv haft båda arterna men det va ett tag sen och vill gärna ha info från er som har djuren nu ^^
Min son är 2 år och bryr sig mest om hundarna... han har en stor stor guldfisk i ett akvarium i sitt rum och ibland är intresserad av den, men för det mesta är han där o leka o struntar i den.
Skulle aldrig skaffa nån hamster/marsvin åt en 2åring...
Jag födde upp guldhamster för länge sedan och älskar dom, men rekommenderar aldrig såna till ett så litet barn. Kanske en som är lite äldre... gnagare är inte bra sällskapsdjur för småbarn. Dom bits även om dom är otroliga trevliga...
Vi har marsvin nu och det jag tycker är jobbigt är lukten när buren är smutsig. Den blir det ganska fort...( i alla fall hemma hos oss).Marsvin kan man ju gosa med, det är lite svårare med en guldhamster.
Vi har haft flera guldhamstrar. De är ju söta men sover mest på dagarna. Kräver inte storstädnig lika ofta så de kanske är lättare att sköta.
Jo, men djuret/djuren är till för mig självklart, jag är lite av en djurtok Men vill även att dottern min ska ha en smula intresse när det faller henne in
Oj då, läste inte att barnet var 2 år...Då passar nog kanske en katt bättre...
Katter är skygga och rivs ordentligt, inget lämpligt djur för ett barn anser jag, + att dom hårar något fruktansvärt.. Nä katter ska vara utomhus i stall osv och fånga råttor, här har jag ingen möjlighet att ha en utomhuskatt och jag skulle inte vilja ha någon heller förrens vi bor i hus tror jag.. men som sagt, djuren är till för mig i första hand. Självklart låter jag inte min dotter hålla i djuret ensam, jag håller och hon får klappa
Baby Animal: Nu är du lite snet ute, vår katt har aldrig rivit barnen och är den mest barnvänliga katt jag kan tänka mig! Alla djur är inte likadana!
Till barn skulle jag nog välja råtta faktiskt, men måste jag välja de du har skrivit så är det marsvin.
Jo iofs, alla djur är olika som sagt Men katterna jag träffat på, inte alla men dom flesta har kunnat klösa till även fast det inte varit meningen, men däremot tycker jag inte att dom är spec kelsjuka.. inte dom jag mött iaf :-/
Tror det blir marsvin för min del, jag vill ha ett djur jag kan kela med och då är nog inte Guldhamster det rätta djuret för det endamålet..
Och jag är mer rädd för att bli biten än att bli riven lite av kattklor. haha! Man kan ju inte kanske ha 110% koll på när ditt barn ska ha fingrarna i buren och det kan hända snabbt att h*n blir biten. Mina hundar har blivit biten så då vi hade hamstrar och hunden nosade lite för nära till deras burar. Och hamstrarna var hur go som helst, låg i deras (hundens) päls, utanför buren.
Nej- en hund är det bästa man kan ha i familjen!!
Marsvin helt klart! Sociala, gosiga och "pratiga" (hur mysigt är det inte att ha ett varmt gosigt marsvin som "kuttrar"/"pratar" när man kelar med det? )
Fördelen med en hamster är att de ska vara ensamma.
Hur det är med marsvin vet jag inte, men kan vara så att de enligt lag ska vara minst två.
Men jag rekomenderar som alltid att skaffa råttor.
De är mycket trevligare och socialare än både hamster och marsvin.
Jag gillar inte råttornas svans... det är därför jag gillar guldhamstrar. Men det lär dröja tills min son är äldre.. då skaffar jag mina hammisar igen
Marsvin skall ABSOLUT INTE vara ensamna.
Vem har sagt att jag bara ska ha ett marsvin? Självklart ska jag ha minst 2st!
Marsvin! Hamstrar håller en vaken när de springer i sitt hjul på natten och sover ju sedan hela dagen. Snacka om värdelöst husdjur!! (Fast söta är de ju)
Jag föder upp marsvin så självklart så rekomenderar jag dem till de som vil ha smådjur
Marsvin är (iaf oftast) oerhört trevliga och sociala. De gillar att få vara ute och gosa och springa och leka på golvet mn har man inte tid för dem en dag så mår de inte dåligt av att sitta i sin bur (så länge den är stor nog).
Marsvin är väldigt bra till familjer som har barn, de bits oerhört sällan. Jag har haft marsvin i 10 år och har bara blivit biten så det började blöda två gånger och det var helt och hållet både mitt eget fel och fullt väntat (tryckte in lillfingret i munnen för att känna på kindtänderna som jag misstänkte var för långa, fick göra det på två stycken så jag kunde jämnföra).
Tycker också absolut att du ska köpa dina marsvin direkt från en seriös uppfödare och INTE från nån djuraffär!
Vill du veta mer om marsvin är du välkommen att titta på min hemsida www.sweetdreams.webb.se eller höra av dig till mig.
Lycka till!
Marsvin är jättekeliga, dock mer allergiframkallande skulle jag tro. Vi hade ett, men var tvungna att lämna tillbaka det efter ett år, eftersom vi alla blev jätte-allergiska.
Hamstrar kan också bli jättekeliga, men kräver lite mer engagemang för det. De är dock roliga på ett annat sätt, man kan bygga labyrinter o.dyl, och de är lite roligare att titta på när de springer omkring i buren.
Dessutom lever de inte lik länge, vilket kan vara en fördel om man har dem för barnets skull (eftersom de kan tröttna fortare..).
Hamstrar är även lätta att ta med om man reser bort (inte lika stor bur). Ett marsvin måste man skaffa vakt åt.
Men en hamster är inget keldjur för en 2-åring som oftast är hårdhänt. Vet inte hur det funkar med en 2-åring och ett marsvin..
Kan påpeka att hamstrar också kan bli vädigt keliga. Mina hamstrar brukade ofta somna i famnen, eller ligga där när man tittade på tv
Men det var förr när jag hade mer tid för dem, då jag brukade leka med dem i alla fall 1-2 timmar dagligen. Nu med 2 småbarn så har jag inte hunnit få hamstern lika kelig. Men han tillåter ju absolut att man håller och leker med honom.
Jag har 2 barn under 3 år som också älskar hamstern. Den yngsta brukar klappa honom när jag har den i handen. Den äldsta är lite mer reserverad, men tycker det är roligt att titta på hamstern när den springer runt i buren eller på golvet.
Det jag ser som en fördel med hamster när man har barn, är att den klarar sig ganska bra själv. Det är ju inte alltid man har tid eller ork på kvällen att kela och leka massor med den..
Jag tycker marsvin är gosiga och sällskapliga. Hamstrar är väl mest vakna på natten och inte så sällskapliga av sig.
Tack för era åsikter!
Jag har nu valt en marsvinshona från en uppfödare, men är på jakt efter en kompis till henne innan hon flyttar hit