• Spindelskratt

Efter insomning av äldsta hunden matvägrar den ena, tips?

Har fått avliva äldsta hunden 14 år i tisdags, då brast hennes tumör i nosen. Det svider i mig av saknad men det var det enda rätta. Men det är tomt efter henne väldigt tomt.

Så tomt så att den hund som levt med henne i hela sitt liv o de har varit som två pusselbitar. De var mina hundar.
    Vovven som är kvar är 8 år o har sedan i tisdags matvägrat, hon bara fnyser. Dricker gör hon dock. Sambon fick i henne en köttbulle igår, men först spottade hon ut den så han trugade lite o då gick det. Hon letar efter den bortgångna o igår vid promenaden där vi möter en hund i samma färg som den bortgångna, då drog hon väldigt i kopplet o det var så hemskt att se henne...Hon saknar ju
    Köpte ett ben till henne igår o det har hon inte rör...

Sambons hund har letat lite o gnytt men han äter o har inte alls haft samma band till den bortgångna som min andra hund.

Så min fråga: Hur ska jag få henne att äta? Vad ska jag göra för att stilla hennes saknad, eller är det normalt att matvägra börjar de äta av sig själva igen. När bör jag bli orolig på allvar?

Någon?!

• Svar på tråden Efter insomning av äldsta hunden matvägrar den ena, tips?
  • azofia

Jag tror att det är normalt att hon matvägrar eftersom hon uppenbarligen sörjer.
    Det är jättebra att hon dricker, det visar ju att hon inte gett upp sin egen livsvilja.
    Tror din sambo gör rätt, truga i henne mat. Sitt med henne när hon ska äta och låtsas äta själv, visa med hela kroppen och språket att det ät jääääättegod mat, håll den framför henne och riktigt fresta, utan att tvinga i henne liksom.

Det har ju inte gått så fasligt många dagar så än så tror jag inte det är någon anledning att oroa sig för henne, men om hon inte börjat äta efter helgen så kanske du ska ringa en veterinär och få lite mer råd.

Lycka till och beklagar sorgen efter den andra hunden.

• Polgara

Så sorligt! Stackarn har ju sorg....usch så jobbigt. Tyvärr vet jag inte vad du ska göra mer än vänta ut henne, tids nog äter hon nog.( Hennes hunger kommer att driva henna till det). Men skäm bort och pyssla om så mycket som möjligt. Eller så ring en veterinär och fråga hur du ska göra.

Beklagar sorgen...

• Spindelskratt

azofia: Jo jag har suttit med henne när hon ska äta, men hon bara fnyser o går iväg. Vill ju inte springa efter henne o tvinga henne äta med våld. Vill inte heller ömka henne.
    Försöker vara som vanligt men klart hon vet att vi är lessna.
    Ska avvakta till efter helgen.

Polgara: Ja jag trodde hon skulle bli glad över benet hon fick o köttbullen men det lockade henne inte.
    Jo hon lär väl äta när hon blir hungrig, eller...

Tänkte att man kunde ge henne något i vattnet som gav henne mer energi eller hungern tillbaka..

• Bisquit

åh lilla vovven....

försök med lite extra god mat. Ex köttfärs, märgben?
    Visst man ska inte klema bort hundarna för till slut äter dom bara oxfilé.. ( osv osv )

men det här är ju en väldigt speciell situation.

Sen är det ju alltid bra att ringa och rådfråga en veterinär..

• sanna77

Köp kattmat på burk. Det brukar även en matvägrande hund ha svårt att motstå.

• Mothersong

Åhh, vad jag känner med er!!! Jag skulle försöka vara så mycket med henne som möjligt... klappa och prata med henne om att du/ni förstår sorgen och att ni också sörjer... Vara hundens bästa vän tillbaka, på nåt sätt... Samtidigt förklara att hon måste äta för att annars kommer hon också bli dålig... Ge henne favoritmaten till att börja med, så kanske det släpper efter ett tag...

*Stora kramar*

~~~Mattis 13/9-06, Knoddarna bf 15/12~~~
  • Sweden

Har last att hundar sorjer i 1-2 veckor och sedan gar de vidare sa lat det ta den tid det tar, hon ater nog nar hon kanner sig lite battre.

Beklagar sorgen!

• Spindelskratt

Tack för alla goda råd.

Svar på tråden Efter insomning av äldsta hunden matvägrar den ena, tips?