• Pillis1975

Snabb förlossning?

Jag hade en så himla snabb förlossning för lite mer än ett år sen. Om fyra månader är det dax att föda igen. Jag är så himla rädd för att denna gång kommer det gå ännu snabbare. Jag kan dock förbereda förlossningspersonalen denna gång på att det kommer att gå riktigt snabbt. Är det fler som har haft snabba förlossningar? Hur gick det för er? Hann ni få några bedövningar? Hann personalen med er eller de trodde det skulle ta längre tid?

• Svar på tråden Snabb förlossning?
  • mmonika77

Hur vet du att det kommer att gå snabbt?

• blonde redhead

Min första gick jätte snabbt (2 timmar från första värken), då hann ingen med någonting

Andra gick mycket långsammare. Värkarna startade sakta på morgonen och kl 7 på kvällen kom hon ut. En mycket bättre förlossning.

• Novus

Hur snabbt är snabbt?
    Jag tycker själv att jag hade en snabb förlossning. Första värken kom kvart över ett på natten. Det var långt ifrån regelbundet men vid sex åkte vi in till förlossningen. De sa först att "här är det inte något på gång på länge, men vi ska låta dagpersonalen undersöka oxå". Kvart i sju blir jag undersökt och är öppen  3 cm och får vara kvar (inga regelbundna värkar än) Vid 9-tiden är jag helt öppen och kvart över tio är dottern född.
    Alltså ca 9 timmar från första värken.

Till oss sa de att det förmodligen kommer gå snabbt även andra gången och att vi ska skynda oss in när värkarna börjar (öppnade mig 6 cm på en timme första gången)
    Andra förlossningen tog sammanlagt 1 timme kortare.

Båda gångerna trodde de att det skulle ta längre tid. Andra gångn fick jag inte ens lustgas för att hon ville skicka hem oss!!

• Pillis1975

Sist gick det jättesnabbt. Kan räkna med att det kommer att gå ännu snabbare denna gång, men säker kan man ju inte vara. Min mor hade väldigt snabba förlossningar så det är efter henne jag ärvt det. Sist sa de till mig att varför sa du inte det när du kom in att det skulel gå snabbt, men det kunde man ju inte va så säker på att det skulle göra bara för att mammas gick snabbt.
    Jag känner för att bosätta mig på förlossningen veckorna innan bf så att jag är säker på att få rätt hjälp. Vill verkligen inte gå igenom samma helvete som sist.

• Pillis1975

Värkarna kom igång vid tolv-ett tror jag. Klockan två var det tre minuter mellan dem. Var inne på förlossningen tjugo i fyra och då sa hon att jag var så duktig som klarat mig hemma så länge???!!! Det hade jag ju inte, men eftersom värkarna var så regelbundna och jag var öppen två-tre cm tyckte hon att det var länge. Snabbade på med lavemang och dusch så att jag kunde få gå ut till lustgasen. Drogade ner mig med den eftersom jag hade så ont. De stack hål på vattnet vid sju då jag absolut ville ha bäckenbottenbedövning eller epidural. Men de hann inte med det för Albin ville ut när hon stack hål så det var bara att sätta igång o krysta ganska så snart. Klockan åtta var han ute. Under de fyra timmar jag var inne så såg jag knappt röken av personalen då de hade fullt upp med annat.

• Novus

Man ärver inga förlossningar. Den här förlossningen kan ta jättelång tid, öven om första gick snabbt.
    Min mamma har fött 4 barn, jag har fött 2 och inga har vart likadana

• Novus

Går det lika snabbt igen så be om spinal om de inte själva erbjuder det. Man kan få det när man är helt öppen och den är kanon! Har haft den vid båda mina förlossningar

• Jenna3

Jag var hemma länge under första förlossningen (värkarna). När jag kom in var jag helt öppen- 10 cm. Jag hann få min lustgas som jag ville ha.
    Andra gången var jag "bara" öppen 8 cm när jag kom in. Fick lustgas och allt gick snabt och bra igen.

Tredje gången sa min bm att jag helst skulle åka in tidigare- så att trean inte skulle födas hemma. Hon misstänkte att det skulle gå ännu fortare den gången. Tredje gången hann jag t.o.m. bada och vanka omkring i korridorerna som alla andra mammor! För jag var bara 6-7 cm öppen när jag kom in.

Om jag skulle få min dröm uppfylld och få ett (eller flera barn) till skulle jag varit hemma så länge som möjligt igen. Mysigare tycker jag.

• Pillis1975

Jenna3: Men hur länge var du hemma då innan du åkte in? Du måste haft lätta värkar? Mina var så djävulska så jag kunde inte annat än gå in i mig själv och bröla som ett skadeskjutet djur. Kunde inte så på benen eller nåt. I början där hemma räckte det att jag pressade armarna mot väggen vid varje värk, men det var i en timmes tid eller nåt.

Novus: Joho, förlossningar kan man ärva Min mamma har sagt hela tiden att du kommer säkert få snabba förlossningar för det hade jag. Och personalen på förlossningen sa ju detsamma att jag skulle sagt ifrån att min mor födde snabbt. Men som jag skrev innan så kan man ju inte va säker på det. Hoppas verkligen att det ska ta längre tid denna gång, men fram tills den dagen så kommer jag var skitnervös för att föda i rabatten utanför sjukhuset.

• Jenna3

Smärta upplever man ju väldigt olika. Jag vrålade också...men vrålade JAAAAAA istället för att vråla/tänka NEEEEJ eller negativt/ONT. Man kommer ju närmare sitt barn för varje värk- så det var det enda jag koncentrerade mig på- att tänka så, försökte vara glad. Men jag säger INTE att man gör fel att åka in om man nu vill/känner för det.Om man inte orkar/klarar av att vara hemma. JAG fungerade så här. JAG ville hellre ta värkarna hemma. Kollade på Nio månader under första förlossningen hemma. Skrattade skitmkt. Värkarna kändes inte outhärdliga då.

Svar på tråden Snabb förlossning?