• Bettan72

Hur länge gnällig av tandsprickning?

Min sons första två nedre tänder har precis spruckit upp, man känner/ser två sylvassa små piggar. Han har varit extremt gnällig idag och haft lite feber. Hur länge har de ont när tänderna väl börjat komma upp? Kan det hålla i sig länge?

• Svar på tråden Hur länge gnällig av tandsprickning?
  • Jejja2

Jag vill också veta! Min son håller på att få sin första o han är sååå gnällig!

• JAndersson

samma undrar här oxå, hur lång tid det tar för en tand att komma upp helt? Och är dem gnälliga, feber, slemmigt bajs etc under hela tiden tanden växer eller är fram tills den är helt uppe?

• Bettan72

En himla massa klick men ingen som vet hur länge det tagit för sina barns tänder att komma upp???

• busgnuttan

min kille fick de första två tänderna för 2 veckor sen och från det att man såg/kände första vassta taggen så tog det ca ett tygn så va tanden framme ur tandköttet..... sen dess är han mycket gladare och piggare och bajsar inte alls lika mycket

• JAndersson

Hmm, då blir jag inte klokare av vad som händer med min dotter då. Hon fick först en tand, började få lite diaree o slemmigt bajs o sen dök den andra tanden upp nån dag senare. MEN hon bajsar fortfarande jättemycket, och slemmigt emellanåt. Jag har känt om det kan va ytterligare en tand på g men känns inte så. Får väl vänta o se vad som är fel, kanske förkylning el nåt...

• christinaiskottland

Enkla svar: Vara vanners tvillingar, cirka 1 vecka. Min brorsdotter, 1 vecka.
    Min son ar mitt uppe i det men han kanske inte ar ett typiskt exempel eftersom han verkar fa huggtanderna forst. var healthvisitor tror det kommer droja minst flera veckor till och da har det redan tagit 2,5 veckor.

Har ar hans lilla synopisis. Efter en manads dragglande pa allt och alla och med knogarna jamt i munnen sa borjade vissa tandrader svullna upp. En kvall var det plotsligt iltjut av smarta och vi kunde inte lugna honom forran han skrikit sig hes. Det mildrades dock lite av att vi gnuggade hans gommar, sa da forstod vi att det var tanderna. Dessutom var nedre radens gommar dar huggtanderna fanns svullna. Detta fortsatte varje kvall i 4 dagar, paus i tva (da bara mindre ont och gnallig). Forst da framkom en pytteliten sprickning pa en tand intill en huggtand. Ytterligare 4 dagars "onda" dagar och nu den ena ovre huggtanden svullnat upp runt gommen och runt tva blivande tander ocksa. Tva dagars mindre paus och nu ikvall samma smartsamma skrik igen. Nar kommer det sluta? Nagon med liknande erfarenhet?

Andra symptom som han har fatt och som bekraftats ar i samband med tandsprickning (i alla fall sa svar som var sons), eksem som borjade pa magen och spred sig till hela balen och ryggen. Varst runt hals och bak i nacken som blev upphojda skrovliga prickar nar han hade som mest ont av tandsprickning. Ansiktet torrare ocksa. Starkt luktande urin. Diarre. Vaknande pa natter. Svarare att sova pa dagen, oftast bara kortare pauser, pa grund av spandhet svarare att koppla av. Ater oftare. Gommarna ommar hela tiden, men ar varst kvallstid da i kombination med trotthet ger de hemska anfallen.

Vi ger forutom alla mekaniska hjalpmedel (borste till gommar, teething rings av alla de sorter, snuttefiltar att bita och suga pa), kamomillpulver (jattebra mot mild gnallighet och ont), teething gel (avdomna smartande gommar), neurofen baby vid riktigt ont och/eller calpol.Plus massvis, massvis med extra goskramar naturligtvis:) Allt ar inte elande dock, for nar han ger oss sitt an sa lange lilla tandlosa leende & kiknande skratt sa smalter man och bli sa lycklig, sa lycklig sa. Gudskelov sa far man sadana sa ofta pa dagen att det racker och blir over!

• christinaiskottland

Glomde att namna att min son var 3,5 mander nar tandsprickningen borjade pa allvar.

Lycka till med alla era bebisar!

• Annisens81

Min dotters första två tänder gick jätte fort, bara över natten. Sen tog det någon dag innan svullnaden lade sig. Hörntänderna tog lite längre tid och hon gnällde ännu mer och ville inte äta osv.
    Men på min kompis dotter så märktes det knappt att tänderna kom..

Svar på tråden Hur länge gnällig av tandsprickning?